• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Ms H
    Pallas skrev 2013-08-12 13:14:02 följande:
    Han har brutit armen och jobbar.
      

    Men då får han väl sortera tvätten ikväll!
  • Pallas

    Jag skiter i zonerna ett tag nu, jag kör på som det faller sig. Känner mig stressad och lite arg över att inget någonsin blir klart, och blir något klart så finns det alltid ett till jätteprojekt som måste genomföras jämsides med allt vardagsstök. Jag är inte bra på såna här jobb som aldrig, aldrig någonsin tar slut.

    Jag har plockat undan i tvättstugan och funderar på att åka till IKEA och köpa en ny smutstvättsförvaringslösning - samma som jag har till sopsorteringen. Behöver kunna förvara på höjden och märka upp dem med färgkluttar så alla lätt kan sortera in tvätten själva. 

  • Luktärten
    Ms H skrev 2013-08-12 13:57:40 följande:

    Men då får han väl sortera tvätten ikväll!

    Håller med! Han får göra allt som funkar med bruten arm. Bröt själv armen i januari och det mesta går att göra i hushållet även om det tar längre tid.
  • Luktärten
    Pallas skrev 2013-08-12 11:59:33 följande:
    Helt slut efter helgens jobb. Sitter här hålögd och undrar vad jag ska börja med:

    * måla lite på husets utsida
    * sortera ren tvätt (tror ni maken gjorde det i helgen?) 
    * sortera ut kläder som är för små och kolla barnens höstgarderober
    * rensa och sortera i min klädkammare
    * fortsätta röja i garaget
    * room rescue i vardagsrummet
    * städa barnes rum
    * tömma diskmaskinen

    ?

    Tror jag ska börja med att fixa köket, allt brukar konstigt nog kännas så mycket bättre då. 
    Jag blir också alldeles slut av att läsa din lista. Måla huset skulle jag göra när jag har tid så att man kommer en bit. Det är även ganska väderberoende så är det målarväder skulle jag göra det.

    Städa barnens rum kan mannen tillsammans med barnen göra.

    Sortera och rensa barnens garderober tycker jag brukar tendera till mer stök innan det är klart, så det skulle jag vänta med tills tvätt är sorterad och barnens rum städade.
  • Smulu

    Åh just ja... den här tråden finns ju också....
    Dags att sätta fart med att gör snyggt då....
    Gillar förresten dina rötter till den manliga lemmen... :D , Pallas 

    Idag blir det tvättande och sorterande av nämnda tvätt.

    Ha de så fint alla trådmedlemmar och glöm inte att bakom molnen skiner solen :) 

  • Luktärten

    Sorterandet av kvitton går vidare men jag fattar inte... hittar gamla kvitton från 2006... De åkte direkt i sopen. Det är aptråkigt men en liten stund itaget går bra och nu är jag nära mål! Om inget oförutsätt inträffar är jag klar i eftermiddag.

    Barnen stack som blixtens hastighet till kompisar idag och Mannen for till jobbet i morse så jag härjar fritt här hemma. Ganska effektivt måste jag säga.

  • Pallas

    Herregud, idag vinner jag inga föräldrastjärnor...

    Nu måste jag dessutom avbryta allt jag har för händer för att laga den här satans maten IGEN. Ingen skulle vara lyckligare än jag om man bara kunde ta ett piller och sen var näringsintaget klart för den dan. Eller om jag hade en privat kock.

    Tvättstugan som jag hade fått undan precis allt i har nu golvet fullt av smutstvätt efter att jag i vredesmod tvingat barnen att plocka i ordning i sitt rum. 

  • Luktärten

    Pallas, jag tror de allra flesta föräldrar förlorar nån stjärna då och då. Ibland är det tyvärr det enda sättet att få de runt omkring att förstå att man menar allvar.

    Vi har kört enkel tillagad mat i sommar, tex pastasallad, färdiggrillad kyckling med potatissallad, rester från middagen dan innan. För det är ett meck tycker jag också med denna mat som ska fixas hela tiden. Tycker knappt man hinner plocka undan efter frukost så ska lunch fram.
    Kan barnen duka så att du slipper den biten?

    När får du semester Pallas? Då menar jag den där tiden för återhämtning när det inte är massa måsten. När du kan ligga i hängmattan med en bok, ta en eftermiddagslur, sitta och spela Candy crush en halv dag eller ta en övernattning nån stans själv. Känner så väl igen din frustration och irritation att jag tror du skulle behöva det.

  • Pallas
    Luktärten skrev 2013-08-12 16:07:48 följande:
    När får du semester Pallas? Då menar jag den där tiden för återhämtning när det inte är massa måsten. När du kan ligga i hängmattan med en bok, ta en eftermiddagslur, sitta och spela Candy crush en halv dag eller ta en övernattning nån stans själv. Känner så väl igen din frustration och irritation att jag tror du skulle behöva det.
    I lördags hade jag semester. Åkte från jobbet direkt till en timmes thaimassage och sen vin och övernattning hos en kollega. Hon plockade mina ögonbryn och färgade mina fransar och lade en skitsnygg sminkning. Det var nog min "semester" för i år det.

    Just nu är jag så frustrerad att jag inte vet vart jag ska ta vägen! Jag får jättemycket gjort, ändå syns det inte ens att jag skrapat på ytan en gång. Jag vill bara köpa mig en etta i centrum, med fiberlina och inga barn, djur eller en pinal mer än vad som är absolut livsnödvändigt. Jag är färdig att säga upp mig från det här snart. 
  • Pallas

    Nu måste jag gå ut och måla, för det är solsken ett tag. Kan inte ens bestämma mig för var jag ska börja. Får nog bli höghöjd på de nya vindskivorna.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!