• Anonym (Jenny)

    Vad f*n har någon med att göra vad som ligger i min korg?

    Ute på min storhandling för veckan så köpte jag också lördagsgodis till familjen, med tanke på att det är 4 st som ska ha godis så blir det ju lite.
    Då kommer det fram en tjej som undrar om jag inte vägt mig på sista tiden för om jag hade gjort det borde jag inse att jag inte borde sitta och vräka i mig så mycket på en tisdag.

    Nu vet jag att jag är överviktig, men vad i hela friden ger någon rätt att komma och kommentera vad jag har i min korg?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-11 10:29
    Oj Vad inlägg det hade trillat in sen jag gav mig för kvällen. Solig Lite mer än jag hinner med att svara på en och en så jag kör ett inlägg till er alla.

    Till er som stöttat mig: TACK så mycket. Era kommentarer ger mig energi till att se bortom hennes kommentarer och fortsätta med mitt eget och även ge mig ut bland folk. Men jag är egentligen på ett sätt glad att jag inte lyckades kasta ur mig något elakt själv. Jag tycker ju att man inte ska ge elaka passningar till någon överhuvudtaget så hade nog småskämts.

    Till er som tycker att hon gjorde rätt och man har all rätt att slänga hur sig elakheter: Varför? varför får man kasta elaka kommentarer efter folk? Oavsett om det gäller vikt, utseende eller vad det nu än kan vara?
    Vad ger det er egentligen att vara elak? eller att se någon annan vara det?

    Till er som undrar/tror att tråden är ett skämt: Tyvärr inte, och det har ju dessutom kommit fram att fler här i tråden råkat ut för liknande.

  • Svar på tråden Vad f*n har någon med att göra vad som ligger i min korg?
  • trettioplus
    olleolle skrev 2012-01-11 21:51:22 följande:
    För en del så kanske det är det? Vad vet jag, jag är inte utbildad psykolog. Är du?
    Nej, jag är inte utbildad psykolog, men jag är betydligt mera insatt än att jag är av villfarelsen att den metod du förespråkar hjälper. Den är väldigt kontraproduktiv.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • olleolle
    Mammatill2tjejer skrev 2012-01-11 10:41:35 följande:
    Nej, det där har du nog fått helt om bakfoten. Att det skulle ge dem en "push att göra något åt det", menar jag.
    Visst, det kanske funkar på ett fåtal.

    Överviktiga människor är överviktiga därför att de äter fel, där är vi helt överrens. Men varför äter de fel? 

    Jag kan gå till mig själv och säga att jag åt helt fel därför att jag var deprimerad och mådde oerhört dåligt över något som hänt mig i min barndom. Jag kunde inte själv definiera mina känslor, och godis och mat blev ett substitut för något annat. Jag tröståt, helt enkelt.

    Människor som resonerar som du fällde elaka, ohyfsade kommentarer om min vikt. Ledde det till att jag ändrade mina matvanor? Nej, självklart inte. I stället mådde jag ännu sämre och tröståt ännu mer.

    Så, nej, jag tror inte att ni elaka, otrevliga, ohyfsade människor kan rättfärdiga er brist på vanligt hyfs och god uppfostran med att ni ger överviktiga människor "en push".    
    Hmm..Du säger ju själv att det kanske funkar på ett fåtal, då är det väl värt det? Om man räddar några i alla fall.
    Resten får man väl se som casualties of war :)
  • olleolle
    trettioplus skrev 2012-01-11 21:56:09 följande:
    Nej, jag är inte utbildad psykolog, men jag är betydligt mera insatt än att jag är av villfarelsen att den metod du förespråkar hjälper. Den är väldigt kontraproduktiv.
    Jag fick just förstahandsinformation från en tjockis som sa att det kunde hjälpa ett fåtal.
    Vad har du för belägg för att det inte skulle kunna hjälpa?
  • trettioplus
    olleolle skrev 2012-01-11 22:03:00 följande:
    Jag fick just förstahandsinformation från en tjockis som sa att det kunde hjälpa ett fåtal.
    Vad har du för belägg för att det inte skulle kunna hjälpa?
    Viss kunskap i ångest- och beroendeproblematik, berättelser från ett flertal, samt egen erfarenhet från en tid jag hade egna problem.
    Det absoluta flertalet missbrukar mera då de blir ansatta, eftersom det är vad de dämpar sin ångest med.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    olleolle skrev 2012-01-11 21:58:28 följande:
    Hmm..Du säger ju själv att det kanske funkar på ett fåtal, då är det väl värt det? Om man räddar några i alla fall.
    Resten får man väl se som casualties of war :)
    Resten gör du det värre för. Är det värt det?
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • läckerbit
    Anonym (Jenny) skrev 2012-01-10 18:06:37 följande:
    Ute på min storhandling för veckan så köpte jag också lördagsgodis till familjen, med tanke på att det är 4 st som ska ha godis så blir det ju lite.
    Då kommer det fram en tjej som undrar om jag inte vägt mig på sista tiden för om jag hade gjort det borde jag inse att jag inte borde sitta och vräka i mig så mycket på en tisdag.

    Nu vet jag att jag är överviktig, men vad i hela friden ger någon rätt att komma och kommentera vad jag har i min korg?
    Ja, händer det igen kan du ju alltid svara att om hon inte kan ha en påse godis hemma i flera dagar utan att röra den så betyder det inte att andra inte kan. Och att det faktiskt är lördagsgodis till familjen så hennes oro är missriktad. (Det tycker jag inte är särskilt elakt, bara en upplysning och en uppmaning att tänka efter innan hon öppnar munnen.)
  • Maskot

    Tycker att den människan verkligen gick över gränsen. Hon har ingen aning om du handlar godis till dig själv, till ett barnkalas, fest eller något annat- och har heller inget med det att göra. Så respektlöst att göra så!

    Såhär i efterhand finns det massor av saker jag skulle ha velat sagt till en sån oförskämd människa- men skulle nog ärligt blivit helt ställd om det hände på riktigt.

    Själv har jag fullt upp med att fundera över mina egna varor när jag handlar- skulle aldrig lägga engagemang på vad andra plockar i sina korgar.     

  • molly50
    Mamsis skrev 2012-01-11 20:05:46 följande:
    Bra medan vi ändå är igång bör alla rökare få betala hela summan av vad det kostar att gå til lläkaren utan subventioner. JAG vill inte betala för att andra inte bara förstör sig själva utan dessutom tvinga mig inandas deras äckliga rök för att de sitter på sina balkonger eller står ute och förpestar luften. Inser du inte hur dum du låter?
    Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
  • molly50
    Mamsis skrev 2012-01-11 21:04:00 följande:
    Jag påstår inte att det är hälsosamt med övervikt. Men deras övervikt påverkar ingen annan, förutom via skatten. Rökare påverkar alla som finns i närheten med sin rök och passiv rökning sägs ju vara farligare dessutom, alltså utsätter rökare ANDRAS hälsa för fara genom sitt beroende. Som fö man kan få hjälp att bli av med, på landstingets bekostnad.
    Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
  • molly50
    Mamsis skrev 2012-01-11 20:54:17 följande:
    Du förstår visst inte vad jag försöker få fram. Så länge rökare får hjälp med kol och annat som de fått pga rökning utan att behöva betala allt själva ska de som behöver gbp operation få det. Rökning är inget måste för att överleva, mat är det. Ibland går det över styr och då ska de få hjälp. I första hand inte operation men det får de inte heller. Men om det är vad som behövs så ska de få det. Tycker jag. Du tycker uppenbarligen annorlunda.
    Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
Svar på tråden Vad f*n har någon med att göra vad som ligger i min korg?