• Vackert

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • minimera
    aijo skrev 2012-01-28 11:37:24 följande:
    Håller tummarna för att du lyckades med tentan idag =)

    Vi började ny kurs denna veckan, Gerontologi. Jätteintressant!
    Vad är det för kurs du läser nu?
    Tack =)

    Oj, vad är det för kurs?
    Nu läser vi farmakologi och sjukdomslära. Riktigt intressant men farmakologin är bra krånglig tycker jag.
  • aijo
    minimera skrev 2012-01-28 12:28:51 följande:
    Tack =)

    Oj, vad är det för kurs?
    Nu läser vi farmakologi och sjukdomslära. Riktigt intressant men farmakologin är bra krånglig tycker jag.
    Det handlar om den åldrande människan.

    Ska läsa den du läser efter denna.. spännande ;)
  • Vackert
    minimera skrev 2012-01-28 12:28:51 följande:
    Tack =)

    Oj, vad är det för kurs?
    Nu läser vi farmakologi och sjukdomslära. Riktigt intressant men farmakologin är bra krånglig tycker jag.

    Vi läser samma kurs :) Intressant men mycket att ta in, går ju inte att lära sig allt men grunden ska jag ta mig tusan lära mig Glad 
  • Noblesse
    CTMT skrev 2012-01-15 00:32:37 följande:
    Då joinar jag gärna Glad

    Börjar termin 2 om 1 vecka och jag läser ssk-program på DISTANS. Har två barn som är 3 år och 1,5 år Skrattande 

    Vart kan man läsa sjuksköterska på distans? och hur går det till? lite nyfiken bara:)
    ♥Hugo 2/10-2008♥~♥Selma 4/4-2010♥~sandrasj.blogg.se
  • Vackert

    Nu håller vi på med anemier. Väldigt intressant, blir lite lättare att komma ihåg saker när jag har varit gravid.. B12/Folsyra osv.. skitskoj!!

  • Noblesse

    Glömde skriva förut att jag också hoppar in här:) Var med i den tidigare tråden. Började T2 (i Linköping) för en vecka sen. Första terminen var rolig och lärorik men det tog ett tag att komma in i studierna och det nya arbetssättet (PBL), var väldigt irriterad på det i början och ville bara ha klara och tydliga besked om vad vi skulle göra, hur och vart vi kunde hitta information. Jag klarade alla mina 3 tentor! Jätteglad över det och det gör ju att man känner sig ännu mer taggad inför den här terminen. Nu är jag dessutom bekväm med PBL och hör och häpna, gillar det starkt! Jag känner att jag har koll på hur jag ska ta reda på saker och att fått en mycket bättre studieteknik än jag haft innan, i och med den här friheten. Men jag förstår verkligen dom som fortfarande känner sig väldigt osäkra på vad och hur det ska göra det.

    Vi började terminen med farmakologi och har en hemtenta som ska vara inlämnad senast 10:e februari, där vi ska skriva om en beredningsform vi blivit tilldelade (jag har fått inhalationspulver) och välja ett specifikt läkemedel inom den kategorin, som används av barn/ungdomar. Vi ska skriva på generell och specifik nivå. Tror det kommer vara ganska kul faktiskt, har inte kommit längre än att jag valt preparat (pulmicort).

    Verkar som att vissa utbildingar skiljer sig en del åt när det gäller när man läser olika delar. Såg att vissa läste farmakologi i T1 här, det gjorde inte vi.         


    ♥Hugo 2/10-2008♥~♥Selma 4/4-2010♥~sandrasj.blogg.se
  • Flashbulb

    Idag gick vi igenom Diabetes Mellitus. Vi har läkemedelstenta på måndag av alla konstiga dagar!?. Känns ändå ganska ok. Det jobbigaste med räkningen är spädning och räkning av mmol i påsarna (infusionsvätska).

    Annars har några kompisar tagit studieuppehåll nu när de ej klarat spärrarna till T3. Såg en bild på de klara T6orna häromdagen. Av 70 pers var det 37 som examinerades. Hälften har försvunnit, skumt.. Med vet tenta den 24 feb, pluggar ihjäl mig. Måste fixa detta. Vet inte vad jag gör om jag ej fixar tentan. Hoppar från en byggnad eller något. Undrar om det finns andra utbildningar som har spärrar?

  • Vackert
    Flashbulb skrev 2012-01-31 22:42:10 följande:
    Idag gick vi igenom Diabetes Mellitus. Vi har läkemedelstenta på måndag av alla konstiga dagar!?. Känns ändå ganska ok. Det jobbigaste med räkningen är spädning och räkning av mmol i påsarna (infusionsvätska).

    Annars har några kompisar tagit studieuppehåll nu när de ej klarat spärrarna till T3. Såg en bild på de klara T6orna häromdagen. Av 70 pers var det 37 som examinerades. Hälften har försvunnit, skumt.. Med vet tenta den 24 feb, pluggar ihjäl mig. Måste fixa detta. Vet inte vad jag gör om jag ej fixar tentan. Hoppar från en byggnad eller något. Undrar om det finns andra utbildningar som har spärrar?

    Ang. spädningar och infusuiner, det där kommer klicka snart så kommer du inte förstå hur du inte kunde förstå SkrattandeDet är enklare än vad man tror.

    När det gäller spädningar, använder du dig av C1*V1=C2*V2? Du kommer fixa den där tentan Flört
  • Flashbulb
    Vackert skrev 2012-02-01 08:03:08 följande:
    Ang. spädningar och infusuiner, det där kommer klicka snart så kommer du inte förstå hur du inte kunde förstå SkrattandeDet är enklare än vad man tror.

    När det gäller spädningar, använder du dig av C1*V1=C2*V2? Du kommer fixa den där tentan Flört
    C1V1 = C2V2?  det där känner jag igen från matten i gymnasiet :). Men gällande spädningarna kör vi med pyramiden. Erat sätt har vi inte lärt oss. Tycker pyramiden funkar väldigt bra. Dropp och gas är också enkelt. Kan vara drygt ibland när man måste göra om ml till droppar.    Nu när man sitter och pluggar inför läkemedelstentan känns allt bra. Men när man väl sitter där på tentan lär man säkert göra fel man inte gör annars. Ack Ack denna nervositet. Att vilja ha något för mkt kan ibland sätta krokben för en.
  • Jenolini
    Flashbulb skrev 2012-02-01 15:34:48 följande:
    C1V1 = C2V2?  det där känner jag igen från matten i gymnasiet :). Men gällande spädningarna kör vi med pyramiden. Erat sätt har vi inte lärt oss. Tycker pyramiden funkar väldigt bra. Dropp och gas är också enkelt. Kan vara drygt ibland när man måste göra om ml till droppar.    Nu när man sitter och pluggar inför läkemedelstentan känns allt bra. Men när man väl sitter där på tentan lär man säkert göra fel man inte gör annars. Ack Ack denna nervositet. Att vilja ha något för mkt kan ibland sätta krokben för en.

    Vad är det för pyramid ni använder er av vid spädningar? Satt och funderade här om dagen om det fanns något sådant till spädningar men minns inte att vi använde någon i skolan...
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!