• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Cice

    Criss00 'skrev;

    Cice: Grattis till det fina resultatet med Pergotime!    Spännande med insemination. All lycka till!

    Tusen tack vin vän, va  du gullig :{#emotions_dlg.flower}

    Håller tummarna för dig oså   Solig!!

    KramHjärta

          
       

  • Ninninn

    Antar att Dr D kommer ordinera clexane även till mig men gör de nått om ja tar fragmin istället?? Har jätte mycket kvar av dom att hämta ut nämligen!

  • HollyGolightly

    Stumpan81: Ser nu att jag kanske missförstod dig, du menar att skippa Dr D/Aten helt och hållet och se om det funkar med IL på egen hand kanske? (Jag trodde du bara menade under själva graviditeten.)
    Ja, lyckas man få tag på IL-påsar och hittar någon som kan sätta droppet så finns det väl i princip inget som hindrar det! De flesta behöver ju dock en kombo av Fragmin/Prednisolon/Trombyl/IL och så finns det ju olika varianter av immunproblem som kräver olika insatser och utan utredning är det ju svårt att hitta rätt kombination. Men som sagt, har man möjlighet att testa med IL på egen hand så är det ju inte konstigare än att testa barnalbyl eller fertileX eller nåt annat antar jag.

  • stumpan81

    Holly: Nej, jag har gjort en utredning hos Dr G, och fick då ordinerat alla dessa mediciner. Så det var under själva graviditeten jag menade. Det bästa är nog att gå hos Dr G där jag börjat, men han är så svår att förstå. Och jag tror han är dyrare än Dr D.

  • tjorven01

    Germany
    Du frågade om IVIG var att likställa med kortison men det är det inte utan snarare mer som intralipider fast inte riktigt det heller då det är humant immunglobulin alltså en blodprodukt som används vid immunsjukdomar bl.a. Vissa nervsjukdomar cancer och hiv
    IVIG har använts i många år på fertilitetsproblem men jag antar att kostnaden är största anl till att man inte ens överväger det i Sverige
    Intralipider är ju en lite nyare produkt och fantastisk för de som svarar på det men jag var tyvärr inte en av dem
    Jag hade möte med läkaren i onsdags för att diskutera kejsarsnitt och bara jag nämnde IVIG så blev det rödflagg på mig omedelbart och hon tog nog mina immunproblem på större allvar än vad jag själv ens gör
    Nu kommer jag att kallas på UL var annan till var tredje vecka

    Cice härligt att se dig igen
    Håller tummarna för bebis till er snart

  • Ninninn

    Kan man ta fragmin så långt lagret räcker och sen gå över till clexane eller ska man hålla sig till en å samma medicin hela graviditeten? Ha en trevlig helg alla :)

  • Ljusgläntan

    Var ett tag sedan jag var inne här nu... Välkommen alla nya. Jag har ännu inte vågat ta IL igen efter den starka reaktionen min kropp fick när jag tog den första gången i grekland. Dr D har mailat och frågat hur jag vill gå vidare men jag vet inte om jag vågar ta det igen, är rädd att kroppen aka börja sticka igen som sist.. De höll på i sex veckor och lite känningar kvar och var såååå läskigt och obehagligt, kunde inte sova på nätterna av allt stickande. Jag kontaktade IL tillverkning och de sa att de kunde vara en sideffekt men hänvisdae till min läkare för mer hjälp och Dr D visste inte hur han skulle hamtera det. Hur hade ni gjort??

  • Cice
    Ljusgläntan skrev 2012-08-24 23:26:04 följande:
    Var ett tag sedan jag var inne här nu... Välkommen alla nya. Jag har ännu inte vågat ta IL igen efter den starka reaktionen min kropp fick när jag tog den första gången i grekland. Dr D har mailat och frågat hur jag vill gå vidare men jag vet inte om jag vågar ta det igen, är rädd att kroppen aka börja sticka igen som sist.. De höll på i sex veckor och lite känningar kvar och var såååå läskigt och obehagligt, kunde inte sova på nätterna av allt stickande. Jag kontaktade IL tillverkning och de sa att de kunde vara en sideffekt men hänvisdae till min läkare för mer hjälp och Dr D visste inte hur han skulle hamtera det. Hur hade ni gjort??
    Ljusgläntan  {#emotions_dlg.flower}
    Roligt att se dig igen ..

    Jag vet vad du går igenom   Rynkar på näsan, man vill ta  IL och samtidigt har du rädd för hur din kropp kommer att reageraFoten i munnen. När jag tog IL för första gången  jag  blev mycket sjuk av det, jag hade feber, jag hade lite ont i hela kroppen, blev mina byster STORATungan ute.   Jag  skäms över min enorma byster, som jag gömde i vår lilla gård några  dagar. Jag ville bara gråta, jag trodde aldrig att jag skulle våga använda IL igen.

    Jag vill verkligen ha ett  barn till , och tack vare det jag kunde övervinna min rädsla.
      Med tiden min  kroppen reagerar annorlunda  för varje gång som jag använder IL, och de  är symtomer blir svagare.
     
    Jag blev bara trött, sista gg som jag använde IL .     Dr.D har varit snäll mot mig, han  ringer mig eller skickar ett mail, dag efter när jag tagit IL, för att se hur jag mår bra ... Min man, min svärmor och min mamma ringde ett par gånger för Dr.D när jag var mkt sjuk efter dropp IL. Jag skäms när jag tänker på hur mycket mina kära släktingar, skrek  åt honom via telefon  Skäms.

    Det är min erfarenhet, hoppas det är till nytta för personer som har haft problem  med IL i början.

    Men bara du kan bestämma om du vill fortsätta med IL. och jag önskar dig lycka till från hela mitt hjärta, oavsett om ditt beslut. Jag finns här till dig om jag kan hjälpa med  ngn råd{#emotions_dlg.flower}
    Stor kram 

      
  • Cice
    tjorven01 skrev 2012-08-24 19:31:45 följande:
    Germany
    Du frågade om IVIG var att likställa med kortison men det är det inte utan snarare mer som intralipider fast inte riktigt det heller då det är humant immunglobulin alltså en blodprodukt som används vid immunsjukdomar bl.a. Vissa nervsjukdomar cancer och hiv
    IVIG har använts i många år på fertilitetsproblem men jag antar att kostnaden är största anl till att man inte ens överväger det i Sverige
    Intralipider är ju en lite nyare produkt och fantastisk för de som svarar på det men jag var tyvärr inte en av dem
    Jag hade möte med läkaren i onsdags för att diskutera kejsarsnitt och bara jag nämnde IVIG så blev det rödflagg på mig omedelbart och hon tog nog mina immunproblem på större allvar än vad jag själv ens gör
    Nu kommer jag att kallas på UL var annan till var tredje vecka

    Cice härligt att se dig igen
    Håller tummarna för bebis till er snart

    Tack finaste tjorven  {#emotions_dlg.flower}, Va gulligt du är,
     
    Brösten känns väl lite svullna och ömma. Men ingen direkt mensvärk. Magen känns väl också svullen, men allt känns väldigt diffust. Det var länge jag var gravid, det ju inte direkt att jämföra med pga så många mediciner oså.
    Ett Plus  skulle vara guld värt. Så håll tummarna för mig är ni snälla ....
     Hur mår du och  din man?Tjockt svart hjärtaJag håller tummarna för att han tillfriskna snart....

    Önskar er alla ett Stort Lycka Till & Grattis till er som äntligen Ruvar , är Gravida, eller fått Barn!!! Solig

        Kram{#emotions_dlg.flower}Hjärta
      

     
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!