• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • tjorven01

    Det kan nog stämma
    I fertilitetssyfte används det inte men förbjudet är det inte
    Hittar du en läkare som går med på att skriva ut det kan du få det men det finns inget preparat som går under högkostnadsskyddet idag så det är bara att punga ut 11000 kr för medicinen själv för varje infusion
    Fram till juni fick jag det tom på högkostnadsskyddet men i juni togs det bort därifrån för att tillverkaren ville tjäna mer pengar på medicinen
    Andra patienter som är riktigt sjuka och behöver IVIG får det på sjukhusen helt gratis men där kvalar inte jag riktigt in

  • criss00
    TWH skrev 2012-08-26 11:35:36 följande:
    Tack för era uppmuntrande ord. Är på akuten nu, de inväntar läkare då de inte haft ngn läkare här på några tim. Kön är mkt lång. Hur kan ett Sveriges största sjukhus inte ha läkare på akuten? Jaja, ni vet hur det är.
    Usch vad dåligt!! Skrikandes
  • HollyGolightly

    Criss: Men ta ett HCG till om 3-5 dagar! Mitt var 4 på RD7 (trodde det var kört...) och 246 på RD12! Ge inte upp förrän du har två värden att jämföra med varandra. håller tummarna!

  • Zinfandel

    Men ni får inte gå på saker & ting bara för att en läkare säger grejor bara för att slippa argumentera! Tjorven har helt rätt Glad. Jag har hört läkare som sagt både att 5 mg kortison ökar risken för fosterskador och att IL är livsfarligt, gå inte på allt, de säger så bara för att få en end of discussion. Ivig är inte förbjudet i någon sammanhang, så arbetar inte Socialstyrelsen. Men det används inte i våra sammanhang, det är en stor skillnad. Sen är det mycket märkligt om ni har läkare som inte känner till IL eftersom det är en vanligt förekommande produkt, det låter som att personen ifråga återigen svarade så för att slippa hantera det. IL är inget konstigt!! Byt läkare Glad

  • TWH
    Zinfandel skrev 2012-08-26 11:51:29 följande:
    Men ni får inte gå på saker & ting bara för att en läkare säger grejor bara för att slippa argumentera! Tjorven har helt rätt . Jag har hört läkare som sagt både att 5 mg kortison ökar risken för fosterskador och att IL är livsfarligt, gå inte på allt, de säger så bara för att få en end of discussion. Ivig är inte förbjudet i någon sammanhang, så arbetar inte Socialstyrelsen. Men det används inte i våra sammanhang, det är en stor skillnad. Sen är det mycket märkligt om ni har läkare som inte känner till IL eftersom det är en vanligt förekommande produkt, det låter som att personen ifråga återigen svarade så för att slippa hantera det. IL är inget konstigt!! Byt läkare 

    Jag håller med, dock var jag inte intresserad av att argumentera i detta fall eftersom il ersätter ivig, ochdet är il som står högst på min lista. Det är anmärkningvärt att de mest ansedda fertilitetsläkarna i Sverige påstår sig vara helt ovetande om il och dess effekter. Dessutom fullkomligt ointresserade av att veta mer. Suck, men det är ju tur att Grekland och dr D finns😃
  • TWH

    Fick gå före kön då de misstänkte utomkveds. Men de hittade inget - sånu är jag hemma igen😊

  • TWH
    criss00 skrev 2012-08-26 11:32:21 följande:
    Tog HCG på dag 8 efter ÄL (i torsdags) och det var så lågt (<2) och jag tycker inte jag känner något (BIM på onsdag) så det blir nog inget denna gång heller.  3:e cykeln efter Aten och med Pergotime/Serpafar. Känns deppigt. Önskar jag "bara" hade de immunologiska problemen och inte även åldern emot mig. F-n att jag inte gjort detta tidigare.

    Criss, håller tummarna för dig, denna gång och framåt såklart🌺 Hur är det att ta serpafar? Jag ska göra det när väl mensen kommer igång. Har du märkt ngn skillnad/biverkningar/kraftigare äl?
  • Zinfandel
    TWH skrev 2012-08-26 13:04:17 följande:

    Jag håller med, dock var jag inte intresserad av att argumentera i detta fall eftersom il ersätter ivig, ochdet är il som står högst på min lista. Det är anmärkningvärt att de mest ansedda fertilitetsläkarna i Sverige påstår sig vara helt ovetande om il och dess effekter. Dessutom fullkomligt ointresserade av att veta mer. Suck, men det är ju tur att Grekland och dr D finns😃
    Japp, det är helt rätt! Däremot ersätter inte IL alltid Ivig. Tråkigt att Sverige inte vill hänga med i utvecklingen! Och därför ligger Sverige så långt ner på fertilitetstoppen i världen....

    Skönt att allt gick bra för dig! 
  • Två döttrar och en son

    Går ni alla till en och samma läkare?
    Denne mystiske Dr D i Aten.....
    Måste väl finnas andra läkare och andra kliniker i Europa som också gör immunutredningar och behandlingar?
      

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!