• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Poussin

    Hjärte - Har tagit IL var 3-4e vecka nästan hela tiden. Gick dock 6 veckor mellan v 25-31 då Dr D ville avvakta och se.

    TWH - Vi har gjort alla våra försök hos Linne. De är superduktiga men inte så nytänkande, de var t ex inte alls intresserade av att diskutera immunologiska orsaker till våra misslyckanden så jag har inte berättat om Dr D.

  • Zinfandel

    Hej vänner, nu har jag haft telekonsultation med Dr Braverman i New York. Han var otroligt trevlig, lättförstådd och  empatisk. Jag förstår att han är väl ansedd, det var mycket proffsigt!

    Såklart så blev det en hel del nya infallsvinklar, idéer och behandlingsalternativ. Han var mycket hoppfull Glad Som alla vet tycker jag oerhört bra om Dr D men Braverman är klart vassare, med ett bredare behandlingsspektra för att kunna individanpassa så mycket som möjligt. Han använder tex inte IL på alla och det biter uppenbarligen inte på alla av oss. I mitt fall ska vi bla ta en massa fler allergi- & intoleranstester, jag gillar helt klart när man tänker kost & liv istället för bara mediciner. Vi pratade även om ett preparat som heter Neupogen som han använder ganska mycket när inget annat funkar, jag sa att jag är inte säker på att jag kan få det i Sverige (skäms snart för att be min läkare om mer....) och då sa han att om han så ska ta det via Panamakanalen, ner genom Sydamerika, över Atlanten till Afrika, genom Europa och upp till Sverige, så ska han se till att jag får det! Dessutom högre dos Pred men troligen inte IL. En timme efter samtalet hade jag remiss på provtagningar, behandlingsförslag osv.

    För er som läser här och funderar på att utreda immunologiska orsaker så skulle jag nog faktiskt först rekommendera Dr Braverman. Hur mycket jag än tycker om Dr D och resultaten vi har här i tråden är oerhört talande Skrattande så är det problem med uteblivna provsvar, obesvarade mail och otydliga behandlingsplaner. Och för er som dessvärre inte lyckats hos Dr D så kan det vara värt att få en second opinion!

  • singhatjejen

    Zin: Det där var ju superintressant! Hur kom du i kontakt med honom - är det här grovartilleriet som du pratade om? Behöver du ta om blodprover och sånt för honom? Ska du åka dit och göra behandlingen där nu? Hur mycket kostar det att få hjälp av Braverman?
    Många nyfikna frågor.... hoppas ok...
    Jag skräms en del av att kämpa för att få svar på mejl, oklar behandlingsplan etc....

  • HollyGolightly

    Zin: Åh, det låter ju toppen! Han låter ju minst lika dedikerad som Dr D, och bara det är ju guld värt! Förstår absolut att du söker dig vidare, IL hjälper väl troligen bara till en viss gräns (mina testresultat visade ju inga enorma avvikelser och då var IL tydligen den lilla skillnaden som krävdes). Hoppas du hittat rätt hjälp nu!

  • Zinfandel

    Holly: ja precis men det är inte alltid IL biter ens på små skillnader. Men så är det med allt, en del saker passar vissa och andra inte! Jag tycker tyvärr att Dr D är lite "smal" i sina behandlingsalternativ, det är inga stora skillnader precis och det finns inte så mycket mer för såna som mig där Flört.

    Tack bästa Tjorv Hjärta

    Singha: Han är väl känd som en av världens bästa så jag var väldigt nyfiken! Jag är redan på Humira som är de tunga grejorna men det blir antagligen neupogen också som inte är Alvedon precis. Konsultationen kostar 350 usd, resten vet jag inte än men vi har redan tagit så mycket prover att vi inte behöver ta om så mycket mer än cytokinerna. Nej, vi fortsätter på CFC (om jag inte får en jätteuppenbarelse att jag bara måste göra det i NY...) men jag trivs bra på CFC, embryologin är ju inte vårt problem och där gör de ett jättebra jobb.
     

  • perry6

    Ninninn: mitt TNF-alfa värde låg på 31.7 så jag behövde aldrig Humira.

    Hjärtefröjd: mina leukocyter har gått ner efter jag slutade med pred. Dr D rekommenderad även mig att fortsätta med pred hela graviditeten, men jag tyckte inte det kändes bra och trappade först ner för att sedan sluta helt.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!