• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • TWH
    CurlyRed skrev 2013-01-05 11:16:24 följande:
    God fortsättning alla ! Hittade en mycket intressant hemsida som fler kanske vill läsa, läs om ett pars historia som liknar många av oss här (inkl oss): Hmmmm hade velat åka till NY direkt och få deras analys på oss! www.fertilitysolution.com/Infertility/Chlamyd...

    Oj vilken historia. Hur sjutton kan man få detta testat? Jag förstår mig inte på det här m klamydia/hidden klamydia. I den här historien verkar ju allt ha suttit i mannens prostata, om jag förstår det rätt? Kollar Penny detta på mannen också?
  • CurlyRed

    TWH - javisst är det helt galet att man inte testar detta på både man och kvinna i Sverige redan när man söker för fertilitets problem! Läste nånstans att 30% av svenskar har utsatts för nån könssjukdom nån gång - undrar hur många som inte ens vet om att de har det (som vi) och hur många som har svårt att få barn!! Jag blir helt mörkrädd när jag tänker på det! Du frågade om Peny: hon testade enbart mig den här gången eftersom det syntes en infektion i livmodern på hyston - så hon tog blod från livmodern och klamydia testade - vi fick svar 3 dar senare att det var positivt. Hon kan säkert testa mannen också. Läste på amerikanska sidor att mannen kan testas både med urin (minst tillförlitligt), med sperma och man kan även ta prov från ändtarmen och halsen. Jag ska ju ta en till antibiotika kur mot klamydia från sprutdag 1 och 10 dar framåt på nästa IVF. För har man haft det länge (vi troligtvis i 16 år sen vi träffades) så är det typ omöjligt att få bort klamydia helt. Däremot kan man "trycka ner" det tillfälligt så man kan behålla en graviditet. Men då behövs särskild antibiotika innan IVF, under IVF och även under första trimestern - allt översatt från mail från Peny och från den amerikanska hemsidan. Vi som fått alla 3 missfall V6-8 i grav, borde väl ta antibiotika runt dessa veckor gissar jag. Allt är värt att prova, vad har vi att förlora tänker jag... (Även om jag kände mig rätt liten och ledsen när jag läste artikeln, om vi haft problem i så många år, hur ska vi då nånsin lyckas...). Men 2013 ska bli vårt år, eller hur tjejer!! Detta är vara ytterligare ett hinder som ska överbryggas

  • CurlyRed

    Om fler läser, vill jag bara förtydliga att man förstås kan testa även i Sverige - men det görs inte lika grundligt, här testas ofta bara mannen genom urinprov och kvinnan genom urinprov och sekret från livmoderhalsen. Risken är att man då får negativt (som vi fick på urinprov) men ändå har det dolt längre upp (eller i prostata/testiklar). Kuren i Sverige är oxå bara 7-10 dar antibiotika medan Peny använder 2 olika antibiotika varvat i 28 dagar för både man och kvinna. Min man fick t o m 40 dagar pga långsamma spermier, troligtvis pga klamydian. Men om ni inte kan åka till Aten, skicka mens blod till Peny med post, kolla Zinfandels fina hemsida för info (se TS ovan).

  • stumpan81

    Curly: jag hade också hidden c, fick antibiotika mot det och skickade sedan ett nytt prov som var negativt. Menar hon att man fortfarande kan ha det kvar ändå och behöva antibiotika vid graviditet? 

  • CurlyRed

    Stumpan - vet inte alls och vill inte råda dig åt nåt håll. Har du omtestat neg vill man ju tro på det. Jag fick en ny UVI i onsdags och då sa Peny att det kan bero på att klamydian inte är borta helt på nån av oss och då smittar man ju varann tyvärr. Vi fick IVF ordination som inkluderar 10 dar antibiotika på sprutdag 1-10. Gissar att hon sätter det för säkerhets skull. Men detta gällde ju oss, kanske är olika ordination för olika par.

  • CurlyRed

    TWH - ja återkommande Urinvägsinfektioner som kommer efter sex är ofta tecken på klamydia (men måste inte va det förstås)

  • Vilaa

    Hur får man ut medicinen i sverige som peny ordinerar om man skickar prover och har clamydian?

  • HollyGolightly

    Alltså, kan verkligen TSH stiga 0,8 enheter på sju dagar? Jag tog FBC den 21:a december, och sen ett nytt den 28:e, och under den perioden har mitt TSH stigit från 0,9 till 1,7, trots att det då var mindre än en månad sedan jag HÖJDE min Levaxindos. Dessförrinnan har TSH legat strax under 1,0 (diffat någon tiondel upp eller ner) i flera månader. Något känns lite fishy? 

  • TWH

    Curly; tack! Vilaa, om Penny kan visa att du har klamydia måste svenska läkare skriva ut medicin, annars begår de tjänstefel! Holly, mitt TSH ökade från 0,1 till 1,7 mellan två provtagningar för någon månad sedan, då ökade jag dosen till 100/50 varannan dag, nästa prov var den 0,7, ca en v senare. Värdet verkar kunna studsa hur som helst!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!