• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Prickigchokladmal

    Mitt TSH var 1,8 när de kollade på Sophiahemmet för 1.5 år sedan. Tänkte jatt jag nog ska hålla lite koll på det nu när jag medicinerar och allt. Hur ofta brukar ni kolla?

  • HollyGolightly

    Prickig: Nu kollar jag när jag ändå tar full blodstatus åt Dr D, ca var 6:e vecka. Jag skulle absolut ta ett nytt prov om jag var du, dels är det optimalt om det ligger kring 1, dels skenade mitt iväg trots medicinering förra vintern (innan jag fattade att man måste kolla det med jämna mellanrum, för det var inget min svenska fertilitetsläkare upplyste mig om).

  • TWH

    Jag kollar varje gång jag tar fbc, det har varit en gång/v och nu m 2 veckorsintervall. Det varierar med varje mätning!

  • Zinfandel
    Prickigchokladmal skrev 2013-01-06 11:12:03 följande:

    Mitt TSH var 1,8 när de kollade på Sophiahemmet för 1.5 år sedan. Tänkte jatt jag nog ska hålla lite koll på det nu när jag medicinerar och allt. Hur ofta brukar ni kolla?


    Ungefär var 6:e vecka eller särskilt inför och under behandingar.
  • singhatjejen

    Hej allesammans och god fortsättning :)
    Är det någon som vet när man bör sluta med Fertile XX under IVF? Borde ha fått min blödning idag (har sprejat i tio dagar), men den tycks dröja... Känns inte bra. Kan Fertile XX fördröja blödningen och borde jag sluta med den nu?
    Jag kör också med akupunktur en till två gånger i veckan men vet inte om jag borde sluta med den just nu så den inte stör behandlingen? Någon som vet?

  • Prickigchokladmal

    Zin och TWH, såg inte era inlägg, har lite knackig uppkoppling. Kollar upp det redan denna vecka och kan ju lika gärna hålla det lite tätt när jag ändå är i farten med så mycket annat. 

  • CurlyRed

    Singha - till mig sa dr D att sluta m Fertile XX precis innan sprutstart. Vet att mina cykler oxå blev lite ojämna av den. Kanske sluta nu då om du ändå bör få blödning nu snart? Akupunktur är ok fram till ÄP (vissa tar vid ET också) men inte sen. Vet din akupunktör om att du gör IVF? Min satte lite extra nålar på "bra" ställen vid ÄP och innan ET

  • Hjärtefröjd

    När jag gick på akupunktur vid IVF gjorde jag det även under ruvningen, för att öka chansen att embryot skulle fästa. Men det gjorde de inte ändå...

  • Saga33

    Hej!
    Har följt er ett tag via en av er och har precis tittat på Zinfandels helt grymma hemsida! Jag har tänkt åka ner till Dr D ett tag, men äggdonation mm har tagit för mycket av min energi, men nu är det dags. Ni verkar veta det mesta och jag tänkte bara höra om det är ngn av er som har varit i London istället för Aten? Finns det ngn nackdel med att ta prover etc i London istället? Det känns enklare att åka dit, men jag vill självklart ha den bästa läkaren...  
    Tack på förhand! 

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!