• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Cice
    Hej  ,
    Jag  hoppas få hoppa in här igen. Det var  länge sen  som jag skrev i denna tråd.

     Jag har  en fråga till er som har gjort stimulerad FET;  vanlig FET , ET ;

    Hur mycket estrofem / cycklacur har ni har tagit och hur länge  ?

      Läkare har rekommenderat mig att använda  " duphaston ( dydrogesteron ) " i tablett form. Fråga är hur man  ska  kunna kombinera den med litunus ( vaginal), hur mkt av dem ska man använda ?

    Hur ser eran behandlingsplan ut efter ET / FET?

     Jag vill gratulera alla som har lyckats att bli gravida och skicka en styrkkram till alla  medkämpare.

    Stort tack för svar!

    Cice
  • mammasusan
    Vilaa skrev 2013-12-18 09:43:31 följande:
    Jag ställer en liten fråga... Blir inte gravid av mig själv längre och menscykeln strular =( Har försökt och försökt, så nu en kur pergotime, tog sista tabletten på mensdag 9 i söndags, sen började jag med clearblue´s älstickor igår tisdag, alltså dag 11 och då fick jag glad gubbe! Är det inte väldigt tidigt? Min gyn sa att jag skulle få äl typ från dag 14, idag testade jag igen och då blankt. Så var det min äl då? Jag har inte haft några vanliga älkänningar som att jag får ont i sidan eller blir kåt. Är faktiskt oerhört okåt... =( Har ingen lust alls, vi bara ligger och ligger på beställning och det är typ som att borsta tänderna.

    Jag har ätit två pergokurer, ska börja min tredje nu på fredag. Jag använder clearblue fertilitetsmonitor den vill ha första stickan dag 6 & redan då visar den hög fertilitet men slår inte om till max förrän dag 15/16 då jag ätit pergo. Så för mig blir äl någon dag förskjuten, men då det slår om på monitorn är teststrecket rejält starkt så det är ingen tvekan!
    A 27/6-06, V 26/4-09....
  • mammasusan

    Vilaa: Glömde, min gynläkare sa att jag skulle testa med ältest morgon & kväll, vilket jag gjorde sist omgång två . Då fick jag maxutslag efter kl.22 dag 15 på billig sticka & monitorn slog om på morgonen dag 16 till max. Vi skulle också vänta med att ha sex efter dag 8 & fram till maxutslag på ältest.


    A 27/6-06, V 26/4-09....
  • che71
    Vilaa skrev 2013-12-18 09:43:31 följande:
    Jag ställer en liten fråga... Blir inte gravid av mig själv längre och menscykeln strular =( Har försökt och försökt, så nu en kur pergotime, tog sista tabletten på mensdag 9 i söndags, sen började jag med clearblue´s älstickor igår tisdag, alltså dag 11 och då fick jag glad gubbe! Är det inte väldigt tidigt? Min gyn sa att jag skulle få äl typ från dag 14, idag testade jag igen och då blankt. Så var det min äl då? Jag har inte haft några vanliga älkänningar som att jag får ont i sidan eller blir kåt. Är faktiskt oerhört okåt... =( Har ingen lust alls, vi bara ligger och ligger på beställning och det är typ som att borsta tänderna.



    När brukar du ha ÄL ?

    Min brukade komma 5 dagar senare med pergo. Alltså runt dag 11 12 utan o med pergo på dag 16 17
  • Zwillinge86

    Första månaden med fertilitetsmonitor. Hög fertilitet från första testdagen (CD 6) men fortfarande inget omslag till max och är idag på CD 17. Har kort cykel så nu är det typ en vecka kvar till mens. Hade ägglossningssekret innan dag 10, men annars inga symtom. Misstänker att det inte blir någon ägglossning, men förvånas över att monitorn ändå visar hög fertilitetsstatus. På billiga tester brukar jag få svaga utslag, så jag tänkte att monitorn skulle vägleda mer: antingen utslag eller inte. Min teori, redan innan jag skaffade monitorn, är att jag har svaga ägglossningar där östradiolet stiger, men LH-toppen uteblir. Är det östradiolet som gör att monitorn visar hög fertilitet och utebliven LH-stegring som gör att den aldrig slår om till maximal fertilitet, eller vad tror ni?

    Har ju lågt amh så att ägglossningen strular är ju inte konstigt, men mensen är regelbunden och jag får ofta symtom på ägglossning så jag har svårt att acceptera att det är kört. Funderar på att tjata till mig en pergokur. Jag menar lågt amh eller inte, om jag ändå har svaga ägglissningar borde ju pergo kunna hjälpa!?

  • Katt12

    Låter klokt, Zwillinge. Men det verkar tyvärr som att monitorn strular ibland. Jag fick samma som du, bara hög ej Max och testade då m clearblue ÄL stickor parallellt och fick glad gubbe. Har hört om fler som varit m om samma sak:(

  • mammasusan

    Min monitor har pepparpeppar aldrig krånglat & jag köpte den då den lanserades för några år sedan (minns inte vilket år) har använt den i perioder så den har varit vilande då & då i längre perioder också. Även om man skulle ha regelbunden äl så är det ju ungefär 10ggr per år som man ägglossar, inte varje månad alltså. Zwillinge: ja pergo hjälper säkert, jag får pergo fast jag har egen äl för att öka mina chanser efter alla år, har hittills blivit gravid på de två kurerna jag har tagit. Men det slutar hela tiden i tidigt mf.


    A 27/6-06, V 26/4-09....
  • blåvingen

    Grattis ännu en gång Cathy och ni andra med Aten bebisar i magen;)samt styrka till alla som kämpar!! Dricker tomatjuice flera gånger samma dag för att kompensera min för övrigt dåliga kosthållning här på semestern. Har köpt immurel och skall köpa kortison och ta med mig hem.Har ju varit lite nedstämd för att jag inte har fått någon höstförkylning som ett tecken på att immunförsvaret är försvagats , men idag ett litet hopp, en begynnande munblåsa ( munherpes) att man kan bli glad för en sådan sak, det trodde jag inte för några år sedan;))Ett litet tecken på att jag är på rätt väg.

  • isadora81

    Zwillinge jag tror att det är som du säger att hög fertilitet på testet betyder höga östrogennivåer och det är lh toppen som ger maxutslag. Ett bra sätt att se om man har haft ägglossning är att tempa.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!