• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Cathy

    Frk Röd; roligt att du är nöjd med Embio. Hur kommer det sig att du valde just den kliniken? lelle; det bästa sättet vore att ta pravidel för att sänka prolaktinet eftersom även östrogentabletterna kan höja värdet. Jag vågar inte rekommendera dig att öka östrogenet - hur mycket tar du annars nu? Men du kan alltid öka din prog dos. Håller tummarna för dig! Men vad är det för trams med Prog mic?!! Grr!! Jag ska iaf maila dem!

  • Millan T
    Cathy skrev 2014-03-09 17:16:28 följande:
    Millan och astmatiker; välkomna! Roligt att fler som läst tråden ger sig till känna Millan; jag kan rekommendera Q10 för äggen! Det 'reparerar' oss som är lite äldre och ger mindre defekta ägg (om nu det är problemet). Annars funderar jag om du vet att du sänkt ditt TNF från det att det togs i Aten så att inte det hindrar embryot från att fästa? astmatiker; för att ha bästa chanserna att bli gravid är rekommendationen att ha TSH runt 1. Jag vet inte om ni gör ivf men gör ni det kan ditt tsh stiga under behandling så det är bra att innan behandling ha ett värde strax under 1. T4 och TSH går hand i hand, bildas det inte nog med T4 så stiger TSH. Solkattan; bra gjort!!

    Tusen tack Cathy och Kattflickan för era svar!

    När det gäller dhea, hur får man tag på det i Sverige? Är det någon här i tråden som har tagit det med framgång?

    Cathy: Jag beställde Q10 med en gång när jag såg ditt svar. Jag har redan hunnit ta det i 3 dagar men är osäker på vilken dos jag skall ta. Hittills har jag tagit 500mg per dag uppdelat på två tillfällen.Jag har sett lite olika rekommendationer här i tråden och på nätet. På burken står det att rekommenderad dygnsdos som ej får överskridas är 200mg per dag.

    Vilken dos Q10 tar ni och vid hur många tillfällen delar ni upp dosen på under dagen? Går det bra att ta Q10 tillsammans med fiskolja, d-vitamin, folsyra, levaxin och pergotime?
  • Cathy

    Millan; dhea kan man få utskrivet av gyn i Sverige, det heter prasteron. Jag tog ca 800 mg/dag baserat på information från en studie (som skulle påbörjas) på ofrivilligt barnlösa kvinnor i Canada där man skulle ge 600mg Q10/dag. Studien påbörjades aldrig för ingen ville delta när de insåg att Q10 är lite av ett mirakelmedicin, äggkvaliteten förbättras Q10 kan man ta med alla andra mediciner/vitaminer/mineraler.

  • Frk Röd
    Cathy skrev 2014-03-14 10:00:25 följande:
    Frk Röd; roligt att du är nöjd med Embio. Hur kommer det sig att du valde just den kliniken?
    Jag kontaktade ett stort antal kliniker runt om i Europa  (Riga, Tjeckien, Polen och Grekland) innan jag valde Embio. De var helt enkelt de som jag kände mest förtroende för, verkade proffsigast och som jag fick bäst bemötande ifrån. Jag hoppas att det kommer fortsätta så. Har bestämt mig för att göra en till behandling på Embio men skulle jag inte bli gravid då heller så kommer jag gå över till Serum för att få mer utredningar gjorda.
  • Fidelia

    Vill berätta att vi varit på VUL idag och sett ett litet hjärta slå! Det var helt fantastiskt, vi grät båda två. Såklart finns det inga garantier men detta är första gången vi har fått se något som lever.

  • Zwillinge86
    Fidelia skrev 2014-03-14 14:26:21 följande:
    Vill berätta att vi varit på VUL idag och sett ett litet hjärta slå! Det var helt fantastiskt, vi grät båda två. Såklart finns det inga garantier men detta är första gången vi har fått se något som lever.



    Stort grattis!
  • Frk Röd
    Fidelia skrev 2014-03-14 14:26:21 följande:
    Vill berätta att vi varit på VUL idag och sett ett litet hjärta slå! Det var helt fantastiskt, vi grät båda två. Såklart finns det inga garantier men detta är första gången vi har fått se något som lever.
    Grattis,va roligt. Hoppas få vara med om det samma om inte allt för många månader.
  • Cathy

    Frk Röd; ah ok, då hoppas jag Embio motsvarar fina förväntningar. Vi hör gärna om dem mer sen Fidelia; åh, underbart, grattis! Vet precis hur det känns att göra första VUL, man kan inte låta bli att gråta Håller tummarna hårt för dig!

  • Fidelia

    Kan också berätta att jag efteråt hade en intressant dialog med läkaren om min behandling och lämnade över en bunt med studier. Jag uppfattade henne som öppen och intresserad. Hon hade dessutom fått frågan om hur intralipid fungerade från annat håll. Hon kände sig helt bekväm med min behandling och hjälpte med med mer Fragmin.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!