• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • astmatiker

    Hej, jag skulle behöva lite råd av er som är erfarna härinne. Jag och min man har nu bokat in oss hos Dr D för utredning och åker ner till Aten om några veckor. Jag har förstått att man skall passa på att köpa med sig mediciner eftersom de är receptfria där. Men eftersom jag inte fått någon behandlingsplan ännu så är det lite svårt att veta hur mycket man skall köpa av varje och vilka styrkor som gäller. Någon som kan ge lite råd? Är det prezolone, klexane och intralipider man skall köpa el något mer?

  • Puni
    astmatiker skrev 2014-03-29 17:58:22 följande:
    Hej, jag skulle behöva lite råd av er som är erfarna härinne. Jag och min man har nu bokat in oss hos Dr D för utredning och åker ner till Aten om några veckor. Jag har förstått att man skall passa på att köpa med sig mediciner eftersom de är receptfria där. Men eftersom jag inte fått någon behandlingsplan ännu så är det lite svårt att veta hur mycket man skall köpa av varje och vilka styrkor som gäller. Någon som kan ge lite råd? Är det prezolone, klexane och intralipider man skall köpa el något mer?

    Jag var där i måndags, han skrev recept på det jag kunde tänkas behövas. Sen skickade han behandlingsplanen på mail efter att provsvaren börjat komma.
  • Fidelia

    Astmatiker, det absolut viktigaste är att köpa Prezolone och ganska mycket. Räkna med att du under de månader som ni försöker kommer ta ca två-tre tabletter per dag under halva månaderna. När ni sedan blir gravida så kommer du kontinuerligt ta en bra bit in i graviditeten. Riktigt hur länge har jag inte riktigt koll på men som jag har förstått så åtminstone till v20. Varje ask innehållet 30 tabletter så det blir många askar, men de är billiga så det är bara att handla på. Räkna med att få springa till många apotek. Jag har fått Fragmin på svenskt recept, det är dyrt och man vill gärna ha högkostnadsskyddet. Intralipid är inte så dyrt och jag tar ut det i Sverige på grekiskt recept.

  • che71
    astmatiker skrev 2014-03-29 17:58:22 följande:
    Hej, jag skulle behöva lite råd av er som är erfarna härinne. Jag och min man har nu bokat in oss hos Dr D för utredning och åker ner till Aten om några veckor. Jag har förstått att man skall passa på att köpa med sig mediciner eftersom de är receptfria där. Men eftersom jag inte fått någon behandlingsplan ännu så är det lite svårt att veta hur mycket man skall köpa av varje och vilka styrkor som gäller. Någon som kan ge lite råd? Är det prezolone, klexane och intralipider man skall köpa el något mer?



    Köp massor av Prezolon. ..minst 30 askar 5 mg..billigt...o om du inte kan få recept här hemma på Fragmin så köp Clexane 6000..jag tar tex 1 varje dag till v37 o så lägg till försöksmånaderna innan man väl är gravid o ev missfall o börja om...men Clexane är dyrt.

    IL påsar kan du köpa av Dr D eller om du kan få recept här hemma.

    Du får springa runt på flera apotek då de oftast bara säljer typ 5 askar Prezolon på varje. .men de finns överallt.
  • Ingrid1989

    Vi fick avbryta vårt försök igår. Känns tungt.

    Tog ovitrellen igår och ska få försöka hemma istället. Jag ska ta en crinone from tisdag.

    Aldrig tagit det förr och efterlyser erfarenher kring det och tips. När på dygnet är det "bäst" att ta? Morgon/kväll??

  • astmatiker

    Tack för tipsen! När det gäller fragmin el klexane hur gjorde ni då för att få det på svenskt recept? Har ni någon annan läkare än fertilitetsläkaren som skriver ut det? Har svårt att tro att fertkliniken där jag går skulle gå med på att skriva ut det. El kan man anv det grekiska receptet som Dr D skriver för att få ut medicinen på apotek här hemma?

  • Puni
    astmatiker skrev 2014-03-29 19:29:19 följande:
    Tack för tipsen! När det gäller fragmin el klexane hur gjorde ni då för att få det på svenskt recept? Har ni någon annan läkare än fertilitetsläkaren som skriver ut det? Har svårt att tro att fertkliniken där jag går skulle gå med på att skriva ut det. El kan man anv det grekiska receptet som Dr D skriver för att få ut medicinen på apotek här hemma?

    Jag har fått Innohep utskrivet av min gynekolog i Sverige vilket enligt henne ska vara samma som fragmin och clexane. IL-droppet ska jag få utskrivet av Dr D senare och det ska gå att hämta i Sverige.
  • Redan47

    EU recept- enligt min undersökning så är det kortison/ prednisolon som lönar sig köpa i grekland. Ska man ta fler än 10 injektioner heparin, så lönar det sig att få eu recept, billigare med tex fragmin då, 5000IE 0.2ml. Men det skiljer inte stora pengar, för min del gör det det om det blir så att jag ska ta injektioner grav ut. d blir 100-på apoteket billigare än Greklands. Kommer nu hem med ett recept från Serum, ska bli spännande att se om jag får ut det? Ska funka enigt Läkemedelsverket...men sedan är det det där med formella dokument ...jag tycker inte receptet jag fått ser recept likt ut. Jjaja....sluta spekulera, blir varse på måndag. Jag är idag ruvade av tre blactocyter!
     
    Ett exempel på ner fasning av prednisolon : tex. 25mg, 20mg, 20mg, 15mg, 15mg, 15mg, 10mg, 10mg, 10mg, 5mg, 5mg, 5mg, 0mg, 5mg, 0mg 

  • NinaCamilla

    Puni: Bra att veta att Innohep motsvarar clexane och fragmib. Jag fick det utskrivet av läkaren. Det var väldigt smidigt att ta och sved inte lika mycket som clexabe. Redan: det finns EU-lagtext att utländsk recept får man ta ut ftån Apoteket. Lagen är ftån 25 oktober och vissa apotek hävdar att man jan inte hämta ut det men ge inte upp, endast verksamma ämnet behövs och klinikens och läkarens information. Jag kunde hämta Serum recept här i Sverige.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!