• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Vilaa
    Blingbling skrev 2014-04-16 18:15:00 följande:
    Vilaa - bra att du fick prata med dr D till slut! Jobbigt att inte få ett samtal när man laddat så mycket OCH när man har en karl som inte tror på den grekiske läkaren (har själv en karl som mest tror det handlar om någon som ska lura en på pengar). Menade dr D att du behövde få en hysto nu, eftersom du haft så många missfall och att hyston i så fall skulle lugna ditt immunförsvar?

    Precis!! Skulle lugna immunförsvaret trodde han!
  • astmatiker

    Hej, jag funderade lite på det några av er skrev här om sambos som är misstänksamma till Dr D. Zinfandel el någon av er som varit med sen början av den här tråden kanske har fört någon lista över de som har lyckats efter immunologisk beh rek av Dr D? Kanske är lättare att övertyga sambos med sådana fakta och också de som ev läser denna tråd och tvekar över hur de ska göra kan ha nytta av det? Jag och min man har nyss besökt Dr D och är väldigt nöjda med bemötandet vi fick från honom. Helt annorlunda jämfört med svenska läkare, han bemödade sig verkligen om att ta reda på allt i vår medicinska historia för att göra en korrekt bedömning om orsaker till att vi inte lyckats hittills. Han ger ett väldigt sympatiskt intryck och jag kan verkligen rekommendera att åka ner för att göra utredning och ta prover. Sen är han väldigt tydlig med att det inte finns några garantier för att lyckas men man får i alla fall en personlig behandlingsplan vilket man definitivt inte får här hemma!

  • leah2012

    Så tråkigt att höra Snart lycklig :( kram

    Minskar ni ned på D-vitamin nu när solen börjar titta fram? Jag brukar ta 5000 IU

  • Veronica1

    Lill111; Ja det gick jättebra så skönt att det inte var något hinder där inne . Tack som fråga!

    Trevlig kväll på er!

  • Redan47

    Leah, nej jag äter varannan dag 5000. Och inte förrän jag "solar" exponerar mig i solen, att hals och bröst, armar och ben får solljus, så slutar jag med D. 

  • Blingbling
    Vilaa - tack för infon! Men jag får inte ihop det hela här eftersom jag trodde hysto var en undersökning och om det är en sådan fattar jag inte hur det ska kunna påverka immunförsvaret....men det kanske är en undersökning i kombination med skrapning?

    astmatiker - Tack för tips och peppen för oss som har "bångstyriga" karlar som inte förstår vad det här med immunsupport går ut på

    Du efterfrågar lista på de som lyckats. Om du här i tråden söker (uppe i högra hörnet finns en liten sökruta med ett förstoringsglas bredvid där det också står "sök i tråden") på "födda" så kommer en lista upp på sidan 4 som senast var uppdaterad för ett år sedan ungefär. Det kan ju vara lite känsligt det där med listor, det är inte alla som faktiskt vill stå med på en lista med sitt alias och därför har den nog dött ut lite...
    Men du får i varje fall en liten fingervisning om hur det ser ut, just nu tror jag det "officiella" antalet Aten-bebisar är 9/10 st (rätta mig ni som har bättre koll!). Sedan finns det säkert en hel del "anonyma immun-bebisar " också som vi inte vet om, då det är ju en del personer som "smygläser" här inne  
  • Zinfandel
    astmatiker skrev 2014-04-16 19:02:09 följande:
    Hej, jag funderade lite på det några av er skrev här om sambos som är misstänksamma till Dr D. Zinfandel el någon av er som varit med sen början av den här tråden kanske har fört någon lista över de som har lyckats efter immunologisk beh rek av Dr D? Kanske är lättare att övertyga sambos med sådana fakta och också de som ev läser denna tråd och tvekar över hur de ska göra kan ha nytta av det? Jag och min man har nyss besökt Dr D och är väldigt nöjda med bemötandet vi fick från honom. Helt annorlunda jämfört med svenska läkare, han bemödade sig verkligen om att ta reda på allt i vår medicinska historia för att göra en korrekt bedömning om orsaker till att vi inte lyckats hittills. Han ger ett väldigt sympatiskt intryck och jag kan verkligen rekommendera att åka ner för att göra utredning och ta prover. Sen är han väldigt tydlig med att det inte finns några garantier för att lyckas men man får i alla fall en personlig behandlingsplan vilket man definitivt inte får här hemma!
    Jag tror tyvärr att Bling är lite för optimistisk (men jag önskar att det vore så väl..). Jag skulle tro att i runda slängar har nog närmare 100 st härinne varit hos Dr D, Dr B & Dr G, jag klumpar ihop dem eftersom det är ungefrär samma behandling. Jag skulle tro att kanske 60 av dem har lyckats så det är trots allt mer än hälften. Då ska man ha med i beräkningen att det är alla sådana som har kämpat väldigt länge, det är först när man provat mycket annat som man hamnar här så mot den grunden är det såklart väldigt bra siffror. Jag har även observerat en tydlig trend - immunterapi lyckas bäst på de som haft många MF, dvs de som har hyfsat lätt för att bli gravida, det funkar sämre på dem som gjort massor med IVFer utan plus. Men även många av dem har också lyckats ;) Det var en tydlig svacka i statistiken i somras då Dr D mer eller mindre stagnerade under en längre period (bortsett från semestern), behandlingarna utvecklades inte och alla fick mer eller mindre samma, kommunikationen var totalt bristfällig och han visade lite för mycket temperament mot flera stycken.. Men sedan tog det sig mot hösten och resultaten kom tillbaks Glad.

    Jag tycker och tror fortfarande att har man provat mycket annat, så varför inte testa. Immunologi är vetenskap och inte hokuspokus. Om inte annat så är det många som äntligen fått svar på sin gåta eftersom immunläkarna ofta hittar annat som svenska läkare aldrig varit i närheten av och det är viktigt att få en förklaring, en orsak. Och såklart vetskapen om att man åtminstone gjorde "allt". {#emotions_dlg.flower}
  • Görling
    Vilaa skrev 2014-04-16 18:07:01 följande:
    Dr D ringde och han var trevlig och bra!! :) mycket att fundera på!!!! och smälta.... Sen pratade jag med min svenska gyn, vilket gjorde mig mer förvirrad, sambon och jag står definitivt efter ett vägval. Immunförsvaret tror dr d på och jag med, mycket som stämmer in, men samtidigt har jag svårt att bli gravid (från början var ju mitt problem att jag fick missfall efter missfall) nu menade Dr D på att det nog är så att jag inte blir gravid för immunförsvaret är värre än någonsin...svenska gyn rekomenderar att lägga pengarna på ivf istället... Dr D sa att jag behöver en hysto, och då bättre i sverige för det blir billigare för mig men min svenska gyn sa att det inte finns någon gyn i sverige som kommer ge mig en hysto utan skäl... Upp och ner land...
    Jag fick en hysto efter att ha bråkat ett bra tag,. Vi har samma missfallserfarenheter du och jag, till en del förstår jag. Först så tänkte de enbart göra en sk  kaviditetsundersökning och tänkte att jag skulle nöja mig med det, men på en sådan så upptäcker man inte allt som under en hysto. Jag fick en sådan förra sommaren, men vägen dit var lång. Med mina 10 missfall i bagaget så sa jag att jag kommer att bli gravid igen tills jag är infertil och att det blir dyrare för dem att ha mig inlagd på sjukhus då jag tillhör dem som får relativt sena missfall. En ung och gravid läkare sa slutligen ja och hon passade samtidigt på att ta en hel massa prover på mig som jag efterfrågat och inte heller fått igenom tidigare, t ex infektioner (det är otroligt, men sådant kollar de inte ens när man får sena missfall, det borde utredas direkt).  Så om man träffar rätt läkare som tror på en. Kan tillägga att hyston inte gav något särskilt och inte visade några  fel, men då vet jag det i alla fall.
  • Görling

    En annan sak som jag efterlyser är forskning om immunologi utomlands. Finns det någon större vetenskaplig studie som man kan köra upp under näsan på sin läkare? Jag får ju hela tiden höra att det inte finns något bevis för att immunologibehandling fungerar.  Om så många länder använder behandlingen så borde det forskas om det.

  • Zinfandel
    Görling skrev 2014-04-16 22:02:43 följande:
    En annan sak som jag efterlyser är forskning om immunologi utomlands. Finns det någon större vetenskaplig studie som man kan köra upp under näsan på sin läkare? Jag får ju hela tiden höra att det inte finns något bevis för att immunologibehandling fungerar.  Om så många länder använder behandlingen så borde det forskas om det.
    Massor. Kolla bara på Medscape eller NCBI/Pub Med. Här kommer en länk så hittar du snart en samling till nattlektyren Flört

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18782287
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!