• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • finee
    Ariellan skrev 2018-03-01 14:20:36 följande:

    Ni som fått IL-dropp hos Falun, kostar det 2000 kr även om man gör landstingsfinansierat? Eller är det bara om man betalar själv för IVF:en?

    Någon som vet? :) hade vart skönt att slippa betala ännu mer i denna redan dyra cirkus.


    Jag fick IL hos dem i samband med alla mina landstingsfinansierade instättningar. De första två insättningarna deltog jag i en forskningsstudie, så då sa de att det var gratis. Sen sa de att jag skulle få betala för det. Så de andra sex insättningarna trodde jag att jag skulle få betala för. Dock har jag ännu inte fått någon faktura.... Och jag tänker inte ringa och fråga efter den heller Vet ju att droppen är billiga från apoteket, så jag har inget dåligt samvete att jag skulle ha ruinerat dem genom att inte ringa och säga att jag nog kanske borde betala... Kanske har jag dålig moral..? Så svaret på din fråga är nog att man ska betala. ELLER så blev jag felinformerad, och det bara är de som går privat som ska betala.
  • Ariellan
    finee skrev 2018-03-02 09:04:31 följande:

    Jag fick IL hos dem i samband med alla mina landstingsfinansierade instättningar. De första två insättningarna deltog jag i en forskningsstudie, så då sa de att det var gratis. Sen sa de att jag skulle få betala för det. Så de andra sex insättningarna trodde jag att jag skulle få betala för. Dock har jag ännu inte fått någon faktura.... Och jag tänker inte ringa och fråga efter den heller Vet ju att droppen är billiga från apoteket, så jag har inget dåligt samvete att jag skulle ha ruinerat dem genom att inte ringa och säga att jag nog kanske borde betala... Kanske har jag dålig moral..? Så svaret på din fråga är nog att man ska betala. ELLER så blev jag felinformerad, och det bara är de som går privat som ska betala.


    Tack för svar! Hade också gjort som du! ;)

    När fick du droppen? :)
  • BusigaSyrran
    Fortuna888 skrev 2018-03-01 06:46:03 följande:

    Hej

    Dubbeldonation är när man får både ägg och spermiedonation. Dvs varken kvinnans egna ägg eller manens egna sperma. Barnet blir inte någons biologiska.

    Tänk om det är så enkel att du eller ni har tex batriell vaginos eller annan ej känd infektion.

    Har du testats för att så att äggledarna är öppna?

    Du skrev tidigare att du inte vill ta dubbla prover och så om du går till flera kliniker. Här i tråden rekommenderar tjejerna att gå till Dr D för immunutredning och Serum för Hysto eller enbart mensblodtest. Det är ju inte dubbelt.

    Önskar er lycka till.


    Jag har gjort vul, spolat äggledarna osv men inte gjort prov på bakteriell vaginos eller iaf inte vad jag kommer ihåg. Inga förstoppningar utan att ser bra ut, läkare har sagt jag ska prova på letrozol vilket jag har gjort, de har kollat så att jag har ägglossning osv.

    Nej det blir de ju inte då. Då är det alltså hos honom man gör immuntest o resten hos de andra.
    UndrandeSökare skrev 2018-03-01 07:49:04 följande:

    BusigaSyrran- Ja, det går bra att besöka både Dr D för att ta blodprover för immunutredning och Serum för hysyo under samma vecka. Jag rekommenderar att du börjar med besöket hos Dr D först eftersom han vill göra vul och ta blodprover. Göra vul går inte så bra att göra om man har mens eller blöder efter hysto, för blodet gör det svårare att se. Så boka in tiderna så ni först besöker Dr D (besöket blir ALLTID på en måndag eller tisdag, för annars hinner inte blodet fram till labbet i USA innan helgen och då blir det för gammalt) och Serum dagen efter eller några dagar efter. Om ni även vill ha några dagar för att besöka apotek och kanske besöka sevärdheter så blir det lagom att stanna i en vecka. Vi stannade i Aten i en vecka och kombinerade besök hos Dr D med apoteksbesök och sightseeing. När det gäller apoteken så var förberedd på att man måste besöka många apotek för varje apotek har mycket få förpackningar av mediciner i lager. Så man ska med bra skor så man inte får skavsår. Nej, det är ingen som ger dig några pikar för att du har barn. Situationen för oss med immunproblem kan vara mycket skiftande, vissa är i 20, 30 eller 40-års ålden. Vissa har barn sen tidigare, andra har inga barn. Jag tror Peewee och Zwillinge bara ville berätta det för dig, att vi är alla i olika åldrar och har olika bakgrundshistoria här. Det gemensamma länken är att vi alla har infertilitetsproblem och söker hjälp utomlands för det.


    Tack lutar åt att de får bli så. Jag ska höra med kliniken som Falun ville jag skulle göra ett ultraljud innan vi får pengarna tillbaka om de kan göra prov på bakteriell vaginos.
  • finee
    Ariellan skrev 2018-03-02 13:00:15 följande:

    Tack för svar! Hade också gjort som du! ;)

    När fick du droppen? :)


    Falun hade ordinerat ett dropp i början av cykeln, ett vid insättning, ett vid testdag (om det var plus) och sen ett tre veckor senare. Men så mkt dropp fick jag först på min åttonde insättning. I början fick jag bara ett dropp vid insättning typ. Dock så gick jag inte på Faluns ordination gällande dropp, utan tog droppen som Dr D hade sagt åt mig. När Dr D:s ordination sammanföll med Faluns så tog jag dem i Falun, annars åkte jag till Marie på Fertilitetsplus (Dr D hade ju ordinerat mkt tätare dropp än Falun). När Falun hade ordinerat, men intr Dr D, så lät jag bli att ta droppet. Falun visste inte om att jag gick hos Dr D samtidigt som hos dem.
  • Tumvante
    finee skrev 2018-03-02 08:55:19 följande:

    Mja... många skulle nog inte säga att det helt kvittar om man har inga, ett eller tre barn när man ställs inför fertilitetsbehandlingar. Men jag respekterar såklart att det är din uppfattning.

    På Serums hemsida finns massor med information om vilka olika undersökningsr/utredningar de gör. Jag var i Aten söndag-torsdag och hann med både immunutredning hos Dr D och hysto på Serum samt springa runt på apotek och turista lite Jag hade även gjort Serums mensblodstest ett par månader innan jag åkte dit.


    Även om det är OT, så är hade detta varit bra mycket tuffare för mig att gå igenom om jag inte hade min dotter. Längtan må vara stor, men vid varje misslyckande har jag kunnat se på min dotter och vara gudaglad att vi har henne.

    Men oavsett sitter vi i en jobbig och orättvis båt.

    Själv måste jag nu skicka nytt mensblodstest... sega postnord har nog sjabblat bort mitt brev. Rekommenderat nästa gång.

    Och ägglossning på g, nytt försök.
  • Tumvante

    ... men betalar man för fertilitetsbehandlingar själv så kvittar det väl. Men jag förstår att det offentliga har gränser. I DK hjälper de även med barn nr 2 för kvinnor under 40.

  • finee
    Tumvante skrev 2018-03-02 21:43:15 följande:

    Även om det är OT, så är hade detta varit bra mycket tuffare för mig att gå igenom om jag inte hade min dotter. Längtan må vara stor, men vid varje misslyckande har jag kunnat se på min dotter och vara gudaglad att vi har henne.

    Men oavsett sitter vi i en jobbig och orättvis båt.

    Själv måste jag nu skicka nytt mensblodstest... sega postnord har nog sjabblat bort mitt brev. Rekommenderat nästa gång.

    Och ägglossning på g, nytt försök.


    Vet inte om ditt svar var riktat till BusigaSyrran..? Jag har alltså av samma uppfattning som dig; att det antagligen är tuffare attgå igenom allt det här om man är helt barnlös. Såklart är det otroligt orättvist och hemskt ändå, men precis som du säger tror jag det finns en skillnad.

    Vad jobbigt att du måste skicka ett nytt test till Serum Otur!
  • Tumvante
    finee skrev 2018-03-02 22:41:13 följande:

    Vet inte om ditt svar var riktat till BusigaSyrran..? Jag har alltså av samma uppfattning som dig; att det antagligen är tuffare attgå igenom allt det här om man är helt barnlös. Såklart är det otroligt orättvist och hemskt ändå, men precis som du säger tror jag det finns en skillnad.

    Vad jobbigt att du måste skicka ett nytt test till Serum Otur!


    Det var nog för att ge dig medhåll :)

    Ja... drygt som tusan!
  • BusigaSyrran
    finee skrev 2018-03-02 18:48:01 följande:

    Falun hade ordinerat ett dropp i början av cykeln, ett vid insättning, ett vid testdag (om det var plus) och sen ett tre veckor senare. Men så mkt dropp fick jag först på min åttonde insättning. I början fick jag bara ett dropp vid insättning typ. Dock så gick jag inte på Faluns ordination gällande dropp, utan tog droppen som Dr D hade sagt åt mig. När Dr D:s ordination sammanföll med Faluns så tog jag dem i Falun, annars åkte jag till Marie på Fertilitetsplus (Dr D hade ju ordinerat mkt tätare dropp än Falun). När Falun hade ordinerat, men intr Dr D, så lät jag bli att ta droppet. Falun visste inte om att jag gick hos Dr D samtidigt som hos dem.


    Vet du om man kan få droppet någon annanstans än i Falun om man går hos Dr D? Vi har gjort IVF hos Falun men vi har många timmars körning så de går inte att fråga dom heller. :( Kommer få tillbaka mina pengar då vi hade garantipaketet.
  • Zwillinge86

    Jag kan också skriva under på att det är skillnad att kämpa för första barnet och andra. När jag inte hade fått sonen provocerades jag mycket av dem som beklagade sig för att de inte lyckades få syskon. För mig som inte hade barn då kändes det som att skillnaden var enorm, de som gjorde syskonförsök hade ju redan det jag saknade och skulle offrat mitt liv för att få. Jag försökte förstå, men kunde inte på riktigt eftersom jag var uppfylld av min egen sorg över att vara helt barnlös. Så fort jag väl fick barn så infann sig ett lugn, jag hade lyckats bilda familj, jag behövde inte längre oroa mig för att aldrig lyckas för jag hade åtminstone fått ett barn. Den skillnaden är gigantisk jämfört med ovissheten och längtan under alla ofrivilligt barnlösa år. MEN samtidigt insåg jag också att man på ett annat plan fortfarande är lika ofrivilligt barnlös även fast man fått ett barn. Att vara fråntagen rätten och möjligheten att själv kunna planera och bestämma sin familjebildning gör lika ont innan första barnet som efter. Jag kände tidigt efter jag fått mitt efterlängtade barn en stor sorg över att veta att jag skulle få kämpa lika mycket för de syskon jag ville ge mitt barn, en kamp som jag likt den tidigare inte visste om jag skulle gå segrande ur. För mig är längtan efter syskon lika stor som efter det första barnet, men inget kan ta ifrån mig det barn jag har och det är skillnaden mot att inte ha lyckats alls (än). Syskonförsök är inte på samma sätt på liv eller död som att kämpa för att få ett barn. Längtan är som sagt lika stark, men jag skulle inte gå över lik för att få ett barn till. Min önskan om flera barn är inte viktigast längre, utan det barn jag har är viktigast. Jag kan inte lägga lika mycket tid, pengar och energi på syskonförsök som innan jag fick barn det skulle ju ta tid, pengar och energi från det barn jag till slut lyckades få.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!