• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Ariellan
    BusigaSyrran skrev 2018-03-06 13:13:02 följande:

    Nej det är faktiskt ni som är provocerande som inte kan tillåta någon som har barn att må dåligt. Ni får de som att låta att jag inte ska tycka synd om mig själv.

    Ser du skillnaden? Väldigt dåligt utvall, stör du dig på att jag har ett och mår dåligt och vill ha hjälp med att skaffa fler när de inte hittar något fel på oss så sluta skriv till mig då. Jag har bara berättat mig historia och ni hoppar på mig för att vi har ETT barn sen skriver ni om att jag ska ha känslor för andra som inte har något jag har inte sagt något om de mer än sagt min historia och att vi mår dåligt över att vi inte får svar, det är ingen tråd för endast helt barnlösa utan alla är välkomna. Ni behöver inte gilla det jag skriver men lägg ner nu för detta är bara löjligt.. jag kommer inte att svara mer på era svar ang hur vi känner om våran barnlöshet. Alla hanterar allt olika.


    Men snälla? Spelar det någon roll vem som mår sämst? Alla är vi i denna tråden av samma anledning och det finns ingen anledning att ens diskutera vem som har det värst, det leder inte till något. Du kommer ju inte att få ett syskon till ditt barn genom att sitta och skriva att att vi är provocerande och vice versa.

    V I borde väl alla stötta och hjälpa varandra, istället för att diskutera vem som har det värst.
  • Zwillinge86
    BusigaSyrran skrev 2018-03-06 13:13:02 följande:

    Nej det är faktiskt ni som är provocerande som inte kan tillåta någon som har barn att må dåligt. Ni får de som att låta att jag inte ska tycka synd om mig själv.

    Ser du skillnaden? Väldigt dåligt utvall, stör du dig på att jag har ett och mår dåligt och vill ha hjälp med att skaffa fler när de inte hittar något fel på oss så sluta skriv till mig då. Jag har bara berättat mig historia och ni hoppar på mig för att vi har ETT barn sen skriver ni om att jag ska ha känslor för andra som inte har något jag har inte sagt något om de mer än sagt min historia och att vi mår dåligt över att vi inte får svar, det är ingen tråd för endast helt barnlösa utan alla är välkomna. Ni behöver inte gilla det jag skriver men lägg ner nu för detta är bara löjligt.. jag kommer inte att svara mer på era svar ang hur vi känner om våran barnlöshet. Alla hanterar allt olika.


    Jag vet inte vart du läser att jag inte tycker synd om dig eller att jag inte förstår att du mår dåligt och att du kämpar och sörjer. För som jag skrev förra gången så håller jag med dig om att sorgen och längtan är lika stor. Och du har all rätt till din känsla av att det inte är någon skillnad på att ha ett barn eller inte. Var och en har ju enbart sina egna erfarenheter att utgå ifrån. Jag försöker förstå och sätta mig in i hur det är att vara i din situation som sekundärt barnlös, och jag tycker att flera här i tråden (inkl jag själv) har bemött dig i dina känslor utan att förminska dem. Men du måste också förhålla dig till att andra upplever att det är skillnad att ha eller inte lyckats få barn. Men om du inte känt dig välkommen eller att tråden på något vis kräver vissa kriterier för att man "ska få vara med" så ber jag om ursäkt. Du är givetvis mer än välkommen, jag önskar inte min värsta fiende att behöva kämpa för att få barn. Du får samma råd, information och stöttning som alla andra som ställer frågor här. Och är det i något avseende du inte fått respons på dina inlägg så uppmärksamma oss gärna på det så svarar vi såklart!
  • Ananax
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-03-04 17:04:03 följande:

    Tack för ditt svar!

    Jag tycker jag har läst på en jäkla massa men blir inte klokare för det. Känns som att det finns miljoner olika vägar att gå. 

    Jag har också börjat med annan kost, utesluter gluten helt och försöker få in ännu mer baljväxter osv i kosten. Äter en jäkla massa kosttillskott som tydligen ska vara bra för både det ena och det andra med. Så det tillsammans med Dr Ds protokoll hoppas jag ska hjälpa oss.

    Jag fick ett stort leende på läpparna när jag läste att du/ni har er efterlängtade bebis hos er. Stort grattis!


    Tack för snälla ord ja det är fantastiskt att vi lyckades. Hoppas verkligen att du och alla andra här i tråden också gör det snart.

    Vet hur det känns att läsa en massa både här och där och försöka få ihop det till hur man själv ska göra. Till slut blir man nästan mer förvirrad. Ett tips kring antiinflammatorisk kost är Sanna Ehdins bok "Den själväkande människan". Lyckades såklart inte ändra min kost helt men gjorde som du, försökte utesluta/minimera gluten. Därutöver undvek jag rött kött, mjölk och kaffe (den sista var nog svårast ) plus också kosttillskott, säkert ungefär samma som du. I ivf-sammanhang använder man sig ibland av nedreglering ett antal månader innan försök för att lugna endometriosen. Vet inte om det är aktuellt i ditt fall men kanske värt att fråga Dr d om hans åsikt om?
  • Tumvante

    Jag känner mest att det hade varit tyngre utan min dotter, att hon spelar en stor roll i min lycka. Men att vi alla har en tyngd råder det inget tvivel om.

  • mumskastrull
    UndrandeSökare skrev 2018-02-26 21:00:00 följande:
    Vet du om det är samma sak med Blodkollen?
    Oj! Nu var det längesedan nu skrev inlägget. Förlåt! Har tyvärr ingen aning om blodkollen. Har aldrig använt mig av dem. 
  • mumskastrull
    Zwillinge86 skrev 2018-02-22 23:02:02 följande:
    Jag har under vissa av våra försök tappat halva peruken känns det som. Stora nävar hår varje gång jag duschar. Och ibland har det istället varit när jag trappar ut kortisonet.
    Det är precis så. Då vet jag att jag inte är ensam. Det är ju ett i-landsproblem med tanke på vad man har gått igenom tidigare Oskyldig
  • mumskastrull
    finee skrev 2018-02-23 08:03:57 följande:
    Vad jobbigt att du tappar hår Mumskastrull! Hur mkt pred tar du? Kommer du att fortsätta med kortisonet enligt Dr D:s plan, eller försöker du trappa ned det tidigare pga håravfallet? Har du pratat med Dr D om håravfallet? Jag har läst nånstans att man kan tappa hur under graviditeten pga graviditeten (dvs inte pga kortison). Googla får du se.

    Hur går det annars för dig i graviditeten? Kram!
    Jag tar nu 15 mg (10+5). Jag tänkte fortsätta enligt planen, ska sänka till 10 mg i v 24+0. Vågar inte riktigt att frångå Dr D:s plan ang kortisonet. Det enda som jag har gjort är att sänka Fragminet från 5000E till 2500E efter rekommendation av en gynläkare. 

    Jag har också läst att man kan tappa håret under graviditeten. 
    Jag hoppas att det går bra, han sparkar på :)
    Oron går upp och ner. Har tyvärr börjat få problem med sammandragningar, speciellt när jag jobbar.. Så får se om det blir ytligare en sjukskrivning.. 

    Hur går det för dig?

    Kram!
  • UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-03-06 13:06:42 följande:

    Jasså? För jag mejlade på sweden.lifeclinic@gmail.com och hon skrev, I will contact Dr Papanikolaou and I will come back to you with a date for the phone consultation.


    Det är möjligt att han nu skaffat nån sekreterare som svarar på hans mail. Tidigare svarade han på alla mail helt själv.
  • lill111
    BusigaSyrran skrev 2018-03-06 13:13:02 följande:

    Nej det är faktiskt ni som är provocerande som inte kan tillåta någon som har barn att må dåligt. Ni får de som att låta att jag inte ska tycka synd om mig själv.

    Ser du skillnaden? Väldigt dåligt utvall, stör du dig på att jag har ett och mår dåligt och vill ha hjälp med att skaffa fler när de inte hittar något fel på oss så sluta skriv till mig då. Jag har bara berättat mig historia och ni hoppar på mig för att vi har ETT barn sen skriver ni om att jag ska ha känslor för andra som inte har något jag har inte sagt något om de mer än sagt min historia och att vi mår dåligt över att vi inte får svar, det är ingen tråd för endast helt barnlösa utan alla är välkomna. Ni behöver inte gilla det jag skriver men lägg ner nu för detta är bara löjligt.. jag kommer inte att svara mer på era svar ang hur vi känner om våran barnlöshet. Alla hanterar allt olika.


    Förstår dig precis!!! Vi har ETT barn... kom till lätt då var jag 35 år. Sonen är nu 7... snart 8 år...

    Vi har kämpat med syskon i 7 år... 6 MF och tre hystroskopier tre fulla ivfer med all immunmedicinering... aldrig några ägg till frysen... inget plus....en LAP...utredning hos dr d ... en misslyckad ÄD trots humira och neupogen!!!

    Jag har precis haft/har samma känsla som dig..,är så oerhört smärtsamt att inte kunna ge honom ett syskon så jag faktiskt stundtals önskade att jag aldrig gett mig in i denna fas med familj... och det är MIN känsla så den ska respekteras precis som jag anser att din ska! Tycker det är beklagligt när du blir påhoppad på det viset ingen annan kan bestämma och beskriva din känsla och upplevelse....

    Stor kram!
  • BusigaSyrran
    UndrandeSökare skrev 2018-03-06 23:59:18 följande:

    Det är möjligt att han nu skaffat nån sekreterare som svarar på hans mail. Tidigare svarade han på alla mail helt själv.


    Ok, då är det rätt person alltså. Eleanna heter hon som har mejlat mig iaf. Blev lite osäker på Dr P när ni har skrivit Dr D. ^^
    lill111 skrev 2018-03-07 05:38:33 följande:

    Förstår dig precis!!! Vi har ETT barn... kom till lätt då var jag 35 år. Sonen är nu 7... snart 8 år...

    Vi har kämpat med syskon i 7 år... 6 MF och tre hystroskopier tre fulla ivfer med all immunmedicinering... aldrig några ägg till frysen... inget plus....en LAP...utredning hos dr d ... en misslyckad ÄD trots humira och neupogen!!!

    Jag har precis haft/har samma känsla som dig..,är så oerhört smärtsamt att inte kunna ge honom ett syskon så jag faktiskt stundtals önskade att jag aldrig gett mig in i denna fas med familj... och det är MIN känsla så den ska respekteras precis som jag anser att din ska! Tycker det är beklagligt när du blir påhoppad på det viset ingen annan kan bestämma och beskriva din känsla och upplevelse....

    Stor kram!


    Tack <3 man känner sig helt ensam i ens situation.

    Jag va 20 när jag plusade med vårt barn som nu är 6år.

    Sen dess har jag haft 0 missfall och 2 misslyckade IVF behandlingar i Falun som vi körde långt till och provade då immunedsättande tabletter och dropp. Jag har bara plussat med vårt barn. Jag håller helt o hållet med dig jag känner exakt så med. Man ser ju hur de växer och hur snabbt tiden har gått utan resultat. Jag har även blivit frågad flera gånger om det inte är dags för syskon även utav dagispersonal och främmande när man pratar lite. De är jobbigt speciellt när de lägger till orden de borde ha ett syskon snart för barnet börjar ju bli stort nu.. :(

    Tack igen för att du berättade din historia, jag hoppas att alla lyckas få de barnen de önskar. Kramar <3
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!