• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • UndrandeSökare
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-04-30 14:07:09 följande:

    Oj, förlåt!

    När jag ringde vc här i min stad som är kopplade till werlab så var INTE det vad de sa till mig. Enligt dem var jag tvungen att ha en läkarremiss. 

    Närmsta stad för mig där werlabs finns är 2 timmar ifrån där jag bor. Det borde inte vara ett problem men det innebär att jag skulle behöva vara ledig en halv dag varannan vecka, och det känns inte relevant. Så DET är problemet för mig just nu.


    Men OM du bokar prover och betalar via hemsidan och sen går till den VC som står listade som Werlabs anslutna på Werlabs hemsida.

    Om de då krånglar eller tjafsar när du köpt prover via hemsidan, så skickar du direkt ett mail till kontakt@werlab.se och rapporterar dem, för då får de inte ha kvar Werlabs-kontraktet som ger dem pengar varje månad !

    MEN du måste boka proverna och betala via hemsidan !
  • linnea12533

    Ska ta prov för progesteron på fredag eller enl min läkare, det är då cd 23.
    Detta uträknat på att jag har en cykel på ca 30 dagar.
    Men idag fick jag äntligen positivt på äl-sticka. Det skulle innebära att provtagningen bara blir 3-4 dagar efter äl. Är det för tätt efter en äl för att få rättvisande resultat tror ni. Funderar på om jag borde vänta till på måndag eller ändå ta det på fredag? Någon som har nån aning?

  • finee
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-04-30 14:07:09 följande:

    Oj, förlåt!

    När jag ringde vc här i min stad som är kopplade till werlab så var INTE det vad de sa till mig. Enligt dem var jag tvungen att ha en läkarremiss. 

    Närmsta stad för mig där werlabs finns är 2 timmar ifrån där jag bor. Det borde inte vara ett problem men det innebär att jag skulle behöva vara ledig en halv dag varannan vecka, och det känns inte relevant. Så DET är problemet för mig just nu.


    Jag har samma problem.. Bor 2 tim 20min från närmsta Werlabs som tar de prover som Dr D kräver. Nu när jag bara behöver ta prover varannan - var tredje vecka är det ok! Men i början där när jag hade blodprov så himla, himla tätt var det jobbigt. Gick upp supertidigt på morgonen och var först i kön på provtagningen, sen använde jag ett par timmar flex på morgonen. Hade varit svårt om jag inte hade haft flex-system på mitt jobb. Men förstår ditt probelm! Om du kan få VC att ta proverna vore det ju kanon. Hoppas det löser sig.
  • Tumvante
    linnea12533 skrev 2018-04-30 16:00:54 följande:

    Ska ta prov för progesteron på fredag eller enl min läkare, det är då cd 23.

    Detta uträknat på att jag har en cykel på ca 30 dagar.

    Men idag fick jag äntligen positivt på äl-sticka. Det skulle innebära att provtagningen bara blir 3-4 dagar efter äl. Är det för tätt efter en äl för att få rättvisande resultat tror ni. Funderar på om jag borde vänta till på måndag eller ändå ta det på fredag? Någon som har nån aning?


    Är det inte runt cykeldag 21-24 som är mest optimal för progesteron? Det tror jag att jag själv fick bud på...
  • Tumvante
    Tumvante skrev 2018-04-30 22:11:10 följande:

    Är det inte runt cykeldag 21-24 som är mest optimal för progesteron? Det tror jag att jag själv fick bud på...


    Läste ditt inlägg bättre... låter som en väldigt sen ägglossning.
  • MoM11

    Hej!

    Gjorde FET hos Dr D förra fredagen. Blev panikslagen när det visade sig att progesteron och E2 störtdykt inför FET och oroade mig enormt för att det skulle kunna lyckas. Värdena gick dock upp igen efter några dagar. I torsdags på RD6 skulle jag ta dropp och D ville ha FBC innan, då passade jag på att ta ett BHCG också. Fick resultatet i fredags och HCG var 33! Idag fyller jag år och det är 6 år sedan jag slutade amma och vi började försöka få ett syskon. Har endast fått plus 3 ggr under denna tid och två gånger har jag börjat blöda samma dag eller dagen efter. För ca ett år sedan fick jag missfall v 6. Misstänker att jag haft fler korta graviditeter då jag ibland varit några dagar sen med mensen och fått världens blödning och smärtor när den väl kommit, men innan jag började misstänka immunproblem testade jag inte utan brukade avvakta några dagar. Har gjort ca 15 IVFer och självklart provat det mesta annat.

    Är endast på RD10 eller 4+1 så det är enormt tidigt och jag springer på toa och kollar blod flera gånger i timmen, men känner mig ändå försiktigt positiv. Har varit och tagit nytt BHCG idag som jag hoppas få svar på på onsdag. Snacka om världens bästa födelsedagspresent om detta går vägen.

  • Zwillinge86
    MoM11 skrev 2018-04-30 22:41:57 följande:

    Hej!

    Gjorde FET hos Dr D förra fredagen. Blev panikslagen när det visade sig att progesteron och E2 störtdykt inför FET och oroade mig enormt för att det skulle kunna lyckas. Värdena gick dock upp igen efter några dagar. I torsdags på RD6 skulle jag ta dropp och D ville ha FBC innan, då passade jag på att ta ett BHCG också. Fick resultatet i fredags och HCG var 33! Idag fyller jag år och det är 6 år sedan jag slutade amma och vi började försöka få ett syskon. Har endast fått plus 3 ggr under denna tid och två gånger har jag börjat blöda samma dag eller dagen efter. För ca ett år sedan fick jag missfall v 6. Misstänker att jag haft fler korta graviditeter då jag ibland varit några dagar sen med mensen och fått världens blödning och smärtor när den väl kommit, men innan jag började misstänka immunproblem testade jag inte utan brukade avvakta några dagar. Har gjort ca 15 IVFer och självklart provat det mesta annat.

    Är endast på RD10 eller 4+1 så det är enormt tidigt och jag springer på toa och kollar blod flera gånger i timmen, men känner mig ändå försiktigt positiv. Har varit och tagit nytt BHCG idag som jag hoppas få svar på på onsdag. Snacka om världens bästa födelsedagspresent om detta går vägen.


    Som jag skrev till dig tidigare, så otroligt glad för din skull! Tycker att bhcg 33 på ruvdag 6 låter mycket lovande. Hoppas att du får tillbaks provsvar på hcg nr 2 snart så att du kan njuta extra mycket av den fantastiska födelsedagspresenten! Håller alla tummar och tår för att allt går vägen denna gång. Massa kramar
  • lill111
    MoM11 skrev 2018-04-30 22:41:57 följande:

    Hej!

    Gjorde FET hos Dr D förra fredagen. Blev panikslagen när det visade sig att progesteron och E2 störtdykt inför FET och oroade mig enormt för att det skulle kunna lyckas. Värdena gick dock upp igen efter några dagar. I torsdags på RD6 skulle jag ta dropp och D ville ha FBC innan, då passade jag på att ta ett BHCG också. Fick resultatet i fredags och HCG var 33! Idag fyller jag år och det är 6 år sedan jag slutade amma och vi började försöka få ett syskon. Har endast fått plus 3 ggr under denna tid och två gånger har jag börjat blöda samma dag eller dagen efter. För ca ett år sedan fick jag missfall v 6. Misstänker att jag haft fler korta graviditeter då jag ibland varit några dagar sen med mensen och fått världens blödning och smärtor när den väl kommit, men innan jag började misstänka immunproblem testade jag inte utan brukade avvakta några dagar. Har gjort ca 15 IVFer och självklart provat det mesta annat.

    Är endast på RD10 eller 4+1 så det är enormt tidigt och jag springer på toa och kollar blod flera gånger i timmen, men känner mig ändå försiktigt positiv. Har varit och tagit nytt BHCG idag som jag hoppas få svar på på onsdag. Snacka om världens bästa födelsedagspresent om detta går vägen.


    Wow underbart!! Grattis! Var det blastocyst? Fick du ut många ägg som blev bladtocyster? Kram:)!
  • Tumvante
    MoM11 skrev 2018-04-30 22:41:57 följande:

    Hej!

    Gjorde FET hos Dr D förra fredagen. Blev panikslagen när det visade sig att progesteron och E2 störtdykt inför FET och oroade mig enormt för att det skulle kunna lyckas. Värdena gick dock upp igen efter några dagar. I torsdags på RD6 skulle jag ta dropp och D ville ha FBC innan, då passade jag på att ta ett BHCG också. Fick resultatet i fredags och HCG var 33! Idag fyller jag år och det är 6 år sedan jag slutade amma och vi började försöka få ett syskon. Har endast fått plus 3 ggr under denna tid och två gånger har jag börjat blöda samma dag eller dagen efter. För ca ett år sedan fick jag missfall v 6. Misstänker att jag haft fler korta graviditeter då jag ibland varit några dagar sen med mensen och fått världens blödning och smärtor när den väl kommit, men innan jag började misstänka immunproblem testade jag inte utan brukade avvakta några dagar. Har gjort ca 15 IVFer och självklart provat det mesta annat.

    Är endast på RD10 eller 4+1 så det är enormt tidigt och jag springer på toa och kollar blod flera gånger i timmen, men känner mig ändå försiktigt positiv. Har varit och tagit nytt BHCG idag som jag hoppas få svar på på onsdag. Snacka om världens bästa födelsedagspresent om detta går vägen.


    Åh, håller tummarna att det går hela vägen nu!!!! Grattis!!!!
  • lill111

    Hej! Ni som har högt tnf a och gjort hystroskopi via penny - när sattte ni tillbaka ett embryo? Månade efter eller väntade ni fler cykler för immunförsvarets skull att lugna ner sig?

    Jag är orolig! Har gjort hysto via dr d och allt såg bra ut enligt honom - men han gör ju inte implantationssnitt som penny med hänvisning att tnf a sticker ytterligare ...?

    Hur har ni gjort med högt tnf a?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!