• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • UndrandeSökare

    Tumvante - Verkligen jobbigt med blödningar, ville läkaren att du skulle börja med Cyclo-F (blödningshämmande) ? Finns att köpa receptfritt på Apoteket i Sverige, och jag har läst i AvaPeter trådarna att kvinnorna där får ta det vid blödningar.

    Tyvärr får jag inte ta Cyclo-F eftersom jag har släktingar som haft blodpropp eller stroke, då får man inte använda det.

  • Tumvante
    linnea12533 skrev 2018-05-25 17:38:01 följande:

    Åh underbart!


    MoM11 skrev 2018-05-25 21:33:42 följande:

    Vad jobbigt för dig med blödningarna Tumvante! Så skönt att bebisen ändå mår bra.


    Har mycket illamående nu, välkomnar det så mycket! Det var så fantastiskt att se den lilla röra på sig ja <3
  • Tumvante
    UndrandeSökare skrev 2018-05-25 22:22:32 följande:

    Tumvante - Verkligen jobbigt med blödningar, ville läkaren att du skulle börja med Cyclo-F (blödningshämmande) ? Finns att köpa receptfritt på Apoteket i Sverige, och jag har läst i AvaPeter trådarna att kvinnorna där får ta det vid blödningar.

    Tyvärr får jag inte ta Cyclo-F eftersom jag har släktingar som haft blodpropp eller stroke, då får man inte använda det.


    Cyklonova hette det hon föreslog. Hon sa att jag ska nämna det för min läkare, men att det är tidigt att ge i första trimestern. Är ju inte fan av medicinering heller.
  • Tumvante
    Ariellan skrev 2018-05-25 18:38:01 följande:

    Skönt att höra! <3 vet hur det känns att blöda och åka fram och tillbaka till akuten...


    Har det också forsat ur dig? Du är ju en bit längre, så skönt att ha någon att följa lite i det här <3

    Har snart småblödigt i en månad med två stora blödningar... hoppas man har tillräckligt med blod liksom...
  • UndrandeSökare
    Tumvante skrev 2018-05-25 22:25:18 följande:

    Cyklonova hette det hon föreslog. Hon sa att jag ska nämna det för min läkare, men att det är tidigt att ge i första trimestern. Är ju inte fan av medicinering heller.


    Cyklonova är nog samma sak som i Sverige heter Cyclo -F. Du behöver inget recept för att köpa det på Apoteket här . Man tar det vanligtvis om man har rikliga menstruationer.

    Du har väl ingen släkting som haft blodpropp eller stroke hoppas jag? Isåfall får man inte ta det, för då är det farligt. Står på förpackningen.
  • UndrandeSökare

    Tumvante- Håll koll på ditt Ferritin, Järn och HB om du blöder mycket. Se till att du tar järntabletter på 100mg tex Niferex 100mg eller Duroferon 100mg (båda finns receptfritt) så du inte får järnbrist. Det är aldrig bra att få järnbrist men speciellt inte om man är gravid.

  • Tumvante
    UndrandeSökare skrev 2018-05-25 22:50:04 följande:

    Tumvante- Håll koll på ditt Ferritin, Järn och HB om du blöder mycket. Se till att du tar järntabletter på 100mg tex Niferex 100mg eller Duroferon 100mg (båda finns receptfritt) så du inte får järnbrist. Det är aldrig bra att få järnbrist men speciellt inte om man är gravid.


    Min käre läkare svarade (kl 22 ikväll!) att jag inte ska ta cyklonova, då det ej har dokumenterad effekt vid hotande missfall (som detta ju kallas). Men skrev att 2/3 av oss med upprepade missfall har sådana blödningsepisoder även om graviditet genomförs.

    Jag tar redan 100 mg järn dagligen, och åt 4 skivor järnrike till lunch.
  • finee

    Vilken pers du går igenom Tumvante!! Vad skönt att den lille rör på sig och verkar må bra, det är det viktigaste. Men såklart förfärligt rent psykiskt med blödningar. Kramar!

  • Tumvante
    finee skrev 2018-05-26 09:47:42 följande:

    Vilken pers du går igenom Tumvante!! Vad skönt att den lille rör på sig och verkar må bra, det är det viktigaste. Men såklart förfärligt rent psykiskt med blödningar. Kramar!


    Tack <3 Ja, det är ganska tufft att vara igenom, men känner att jag inte kan göra så mycket åt hur det här kommer att gå. Men är livrädd för missfall nu när baby blir större och större. Men jag tänker att baby nog har det bra nu, trots att där fortfarande är lite färskt blod... puh!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!