• LHUF

någon som fått betapred mot falsk krupp? hur länge har det verkan/effekt?

Någon som vet hur länge betapred har effekt?

Var på barnakuten med sonen i em då han haft krupphosta och varit andfådd. han hade fint syre och det lät värst när han var upprörd.

Vi fick iaf en omgång betapred och hon sa att effekt skulle komma först om några timmar vilket var för en timme sedan och det märktes tydligt att det blev bättre då. och hon sa att det skulle göra att natten blev lugn

Men hur länge brukar det ha effekt några timmar? eller längre? har iaf gett mollipect också nu

Har ingen erfarenhet av krupp utom den infon jag fick på sjukhuset.   brukar det bli bättre dagen efter?

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden någon som fått betapred mot falsk krupp? hur länge har det verkan/effekt?
  • Myran 08

Till oss sa dom att det blir lugnt under natten. Men den var så pass kraftig så den kanske inte ger full i effekt. Vilket det halvt var. Men på morgonen fick vi gå till hälsocentralen och få mer för att det inte riktigt hade lossnat. 

När var ni där? Men om du tycker att det fortfarande håller i så  hade jag antingen åkt tillbaka lr vänta på hälsocentralen.

• Dr Mupp

De har hjälpt första natten. Till nästa natt har ungarna varit fullmedicinerade med annat och det har blivit lugnare.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • LHUF
    Myran 08 skrev 2012-02-28 06:59:12 följande:
    Till oss sa dom att det blir lugnt under natten. Men den var så pass kraftig så den kanske inte ger full i effekt. Vilket det halvt var. Men på morgonen fick vi gå till hälsocentralen och få mer för att det inte riktigt hade lossnat. 

När var ni där? Men om du tycker att det fortfarande håller i så  hade jag antingen åkt tillbaka lr vänta på hälsocentralen.
    Vi var där igår em vid 15 tiden, fick betapred vid 15.30-

Natten har varit lugn iaf, nu på morgonen så är han hes, och jag tycker hans luftrör låter ansträngda men inte krupphosta som igår

Skall ringa vc nu när dom öppnar så kan någon av dom lyssna på honom och se vad dom säger.

• LHUF
    Dr Mupp skrev 2012-02-28 07:05:58 följande:
    De har hjälpt första natten. Till nästa natt har ungarna varit fullmedicinerade med annat och det har blivit lugnare.
    okej, men då har ni andra mediciner hemma mot annat då?
  • Dr Mupp
    LHUF skrev 2012-02-28 07:13:58 följande:
    okej, men då har ni andra mediciner hemma mot annat då?
    Ja mina barn fick bricanyl och lepheton utskrivet mot falsk krupp och så sov de med luftfuktaren igång. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • LHUF
    Dr Mupp skrev 2012-02-28 07:30:57 följande:
    Ja mina barn fick bricanyl och lepheton utskrivet mot falsk krupp och så sov de med luftfuktaren igång. 
    okej, vi har airomir hemma men vad jag förstod så hjälper inte astma medicin mot krupp?  

Skall boka en tid på vc idag och se vad dom säger om honom idag 
  • millie2

när min son fick falsk krupp så sa läkaren att man inte brukade ge någon medicin för att det var väldigt dålig effekt och sällan det hjälpte!
    om man barnet var väldigt påverkad och att det inte hjälpte att sätta barnet upp så skulle man givetvis åka in till akuten så dom fick andas i en sån mask!(vet inte vad det är dom får adrenalin?)

finns ju en del saker man kan göra hemma för att underlätta för dom! tex sova med fönstret öppet,höja ena sidan på sängen.

har själv haft det som barn och vet hur jobbigt det är. när jag var liten så fick man bara någon hostmedicin!

astma medicin hjälper inte mot krupp! astma sitter i lungorna medan kruppen sitter i strupen!
    astma piper och väser vid ut andningen och krupp låter vid in andningen,.

• LHUF
    millie2 skrev 2012-02-28 12:08:21 följande:
    när min son fick falsk krupp så sa läkaren att man inte brukade ge någon medicin för att det var väldigt dålig effekt och sällan det hjälpte!
    om man barnet var väldigt påverkad och att det inte hjälpte att sätta barnet upp så skulle man givetvis åka in till akuten så dom fick andas i en sån mask!(vet inte vad det är dom får adrenalin?)

finns ju en del saker man kan göra hemma för att underlätta för dom! tex sova med fönstret öppet,höja ena sidan på sängen.

har själv haft det som barn och vet hur jobbigt det är. när jag var liten så fick man bara någon hostmedicin!

astma medicin hjälper inte mot krupp! astma sitter i lungorna medan kruppen sitter i strupen!
    ja det är väl adrenalin man får andas in, tror också det beror på hur påverkad barnet är. För min son var ok när han var lugn men så fort han började leka eller gråta så lät han hemsk så då fick han betapred. 
  • Malinknaif

Betapred sitter vanligtvis i i 24 timmar. Man ska inte ge det för ofta för barnet växer inte under det dygnet som man gett Betapred. Min äldsta har också krupphosta i perioder så givetvis ger jag det då.

• Dr Mupp
    millie2 skrev 2012-02-28 12:08:21 följande:

Så olika det kan vara. Vår läkare skrev som sagt ut både lepheton, Betapred och Bricanyl och av dem har lepheton varit det som fungerat bäst och betapred har vi bara behövt ge om det inte velat ge sig efter annan behandling. 

För oss återkom kruppen flera nätter irad tills vi fick lepheton utskrivet.
Svar på tråden någon som fått betapred mot falsk krupp? hur länge har det verkan/effekt?