cruz skrev 2012-05-29 12:04:33 följande:
Jag är väldigt bekymrad över förskolans kvalité i dagens Sverige. Jag har tre förskolebarn och alla tre går i sjukt stora barngrupper. Det enda barnet jag inte oroar mig för är vår son som har autism. Han har en egen resurs på sin kommunala förskola och ett alldeles eget rum att kunna gå till när det behövs. Han får jättebra hjälp och hans social utveckling har gått spikrakt upp. Vi har dock fått slåss med näbbar och klor för detta. Men de andra två barnen får göra sitt bästa för att bli sedda hörda och bekräftade bland 20 andra tvååringar (småbarnsgruppen) och 45 andra femåringar (storbarnsgruppen). Om tre veckor disputerar jag och efter det tänker jag ha ungarna på dagis så lite som möjligt. Då tänker jag också göra allt för att få kommunpolitikerna att fatta att förskolan här inte funkar längre. Det är bedrövligt. Jag blir också förbannad på alla föräldrar som inte orkar bry sig. Så länge de intalar sig att dagis är toppen och inte protesterar mot vansinnet kommer ingenting att hända. Och vad säger personalen!!!? Jag har inte hört ett pip från dem.
Det är en intressant reflektion faktiskt. Jag arbetar själv i förskola just nu (är autismpedagog och jobbar i en mängd olika verksamheter, tidigare främst inom särskolan men ävenen del i grundskola och förskola) med ett sådant resursuppdrag. Jag har haft väldigt goda "resultat" med de elver jag har haft i förskolan. De har utvecklats mycket och gjort otroligt stora framsteg utifrån sína förutsättningar, är trygga och harmoniska osv. Men en grund för det är ju just att de har en egen "anknytningsperson" som hela tiden står för tryggheten, hjälper dem att tolka världen och alla intryck runt sig och finns lagom mycket till hands när barnet tar allt större steg mot självständighet. Alla barn behöver inte det lika mycket som "mina" elever. men alla barn behöver det jättemycket mer än idag.
Jag kan se att många andra barn också skulle behöva en mycket tydligare och mer närvarande vuxenrelation för att få stöd i det sociala samspelet i förskolan. Tyvärr blir det mycket "djungelns lag" som råder och visst lär sig barnen umgås med varandra, men de lär sigh också negativa saker som att den som är den som tar förs sig snabbast, skrivker högst och är starkast får mest fördelar, eller att destruktivt beteende kan krävas för att få vuxnas uppmärksamhet till exempel.Barn lär varandra mycket, men när de är utelämnade till varandra utan vuxenstöd så lär de sig inte alls alltid vad vi skulle vilja. Idag finns extremt liten tid för varje barn i förskolan, jag är faktiskt chockad över hur illa läget är (och då har jag ändå varit inne i flera olika verksamheter i ett par tre olika kommuner). Det drabbar alla barn men de yngsta allra mest. Jag ser småbarn som tultar runt efter sin favoritfröken och försöker hänga med....och fröken som inte har tid och rusar mellan olika måsten medans liten står kvar och gråter.
För de äldre barnen så är en av de saker jag skräms mest över att den sociala/imitativa låtsasleken försvinner så mycket när barngrupperna är allt för stora. Dessa lekar (bland annat rollekar som mamma-pappa-barn där man själv antar en annan persons karaktär och docklekar där dockorna antar olika personligheter ) är centrala för att utveckla empati och förståelse för andra. I dessa lekar tränar barnet upp sin förmåga att ta någon annans perspektiv. Om den förmågan - som normalt är medfödd - saknas (vilket den av biologiska skäl gör hos barn med autism) får man stora svårigheter att interagera socialt senare i livet. Men även "normala/neutrotypiska" barn som föds med den automatiserade förmågan att ta andras perspektiv (sk theory of mind) behöver träna denna förmåga. Om den redan från början är svag - och dessutom inte ges tillfälle att övas upp, kan det ge väldigt stora negativa konsekvenser både för barnet och dess omgivning.
Men rolleken kräver tiod och ostördhet för att komma igång och fortlöpa. När en mycket stor mängd barn ska samsas på liten yta minskar dessa lekar i omfpng eftersom barnen stör varandras lekvärldar. Det blir istället mer konstruktiva lekar såsom att bygga torn eller jaga varandra.Jag som är väldigt observant på detta då det ingår i min utbildning och uppdrag, ser skillnad bara mellan när det är många barn sjuka vs. full barngrupp på hur mycket plats rollekarna tillåts ta.
Jag tror därmed inte alls idag att man kan skicka sitt barn till förskolan och tro att det där ska lära sig alla sociala spelregler. Så kanske det var på 80-talet då de vuxna hade tid att interagera med barnen och barnen hade utrymme nog att leka. Idag ser situationen annorlunda ut och då minskar också förskolans mäjlighet att ta den rollen i barnens liv. Förskolan har fortfarande en viktig roll i att ge barn till föräldrar som behöver arbeta nödvändig omsorg vilket är nog så viktigt. Men att förskolan skulle ge barnen något de inte kan få i hemmiljön tror jag knappast man kan säga.