• Anonym (sofie)

    Vilket jobb ger 27.000 utan utbildning?

    Finns det något jobb som ger 27.000:- /mån utan utbildning? Jag har tidigare jobbat inom ekonomi(gymansienivå) och läst två år på högskolan men är såpass nischat att jag har svårt att se att jag kan använda den till något annat än just det (lönen där är extremt låg). Vill köpa en br där jag behöver ha en inkomst på 27.000:- för att få låna. är jag orealistisk i mina tankar? Finns det något yrke utan utbildning eller med erfarenhet kan komma upp i 26000- 27.000:- funderar även på nattskift osv. Funderar på att läsa vidare men då är jag klar om 4-5 år. Så planen är att jobba och köpa bostad emellan isåfall.

  • Svar på tråden Vilket jobb ger 27.000 utan utbildning?
  • Occam
    Anonym (Stämmer) skrev 2012-04-13 11:07:42 följande:
    En värdepappermäklare tjänna i snitt runt 86-88000 i månaden plus bonus på det. Några länkar. Källor på den första är di.se och SCB www.nyteknik.se/special/teknikutbildningar/ar... www.e24.se/karriar/de-bast-och-samst-betalda-... Sidorna är väl nått år gamla men om man kollar på di.se så ligger snittet kvar. Finns även statestik på ingångslönen men kollade inte den. Så övre skrivare har rätt till visd del.

    Nej, inte ens till viss del - eftersom snitt är en sak, ingångslön något helt annat ...
  • Occam
    Helnil91 skrev 2012-04-13 10:33:55 följande:
    Varför skulle jag säga så? Jag jobbar inte som aktiemäklare. Men nästan hela min familj jobbar inom det världen. Läs lite bättre. En vän till mig som är nyexaminerad aktiemäklare har en sjukt hög lön. Han jobbar på en hedge fond. Kolla gärna upp info på di.se eller SCB så står det klart och tydligt att en värdepappermäklare har runt 80 000 i ingångslön. När du kollat upp så kan du komma med bättre info ;) Sen beror det på om du jobbar på bank eller en hedge fond. Känner bara såna som jobbar på olika hedge funds. Så kan inte utala mig om hur mycket man tjänar på en invesment bank/bank.

    Ehrm, en hedgefond har inte aktiemäklare i sitt stall. En mäklare köper och säljer för annans räkning, en hedgefond gör alla sina transaktioner för sin egen skull ...
  • Helnil91
    Occam skrev 2012-04-13 22:19:47 följande:
    Ehrm, en hedgefond har inte aktiemäklare i sitt stall. En mäklare köper och säljer för annans räkning, en hedgefond gör alla sina transaktioner för sin egen skull ...

    En aktiemäklare köper/säljer inte aktier dom förmedlar aktier mellan kunderna och banken. Agerar som en mellan hand. Det är aktiehandlare som köper och säljer. Och en hedge fond har visst aktiemäklare fast det kallas för kapitalförvaltare/fondförvaltare. Som både köper och säljer, förvaltar och investerar. Och även analyserar. Kan gladligen ge bevis på detta.
  • Helnil91
    Occam skrev 2012-04-13 22:18:20 följande:
    Nej, inte ens till viss del - eftersom snitt är en sak, ingångslön något helt annat ...

    Men seriöst är du blind eller. Ser du inte att han/hon skrev att det var snitt för månadslönen och att han/hon inte hade kollat ingångslönerna. Kolla gärna di.se för mer info om sådant. Där finns snitt för ingångslöner, månadslöner..etc etc
  • konkelbär

    Utan utbildning? Då är det lagerarbete med mycket obekväma tider som gäller. Eller säljjobb med provisionslön (om du är duktig nog. Få som lyckas komma upp i 27k dock.)

  • RiNan

    Om du är en driftig och positiv person så får du gärna kontakta mig. Letar efter entreprenörer. Är du en?
    Handlar inte om försäljning. Arbetar med något där man inte behöver utbildning och bara en själv sätter gränser för hur långt man når. Företaget jag jobbar med är börsnoterat på NY börsen. Dock måste du vara bra på att sätta mål och kämpa för att komma dit. Annars kvalificerar du tyvärr inte till att få veta mer
    Men hör av dig via inbox om du är intresserad och om du passar in på det jag söker. Är du driftig kan du lätt köpa utan lån. Men det kräver att du arbetar.

  • RiNan

    Just det, har inte uppdaterat min profil på länge. Är INTE Mary kay det handlar om som det står i min profil att jag jobbar med

  • Anonym

    Man ska tillbringa en stor del av sin vakna tid på sitt jobb. För mig betyder det att jobbet måste vara intressant och kännas meningsfullt, och att själva arbetsmiljön måste passa mina behov och arbetsuppgifterna mina talanger. Sedan får jag anpassa mig efter den lön jobbet ger, och jobba för att höja min lön på olika sätt. För mig passar det med ett yrke inom design, och jag skulle aldrig drömma om att arbeta inom finans eftersom jag har noll intresse för det. Jag fick rätt ok ingångslön men det var verkligen inte därför som jag pluggade i fem år till just mitt yrke.

  • RiNan

    Jag tycker inte man ska tillbringa stor del av sin vakna tid på jobbet. Det är skönare att göra det om man har ett jobb man trivs med än om man inte har det. Själv tycker jag vi är upplärda till att bli bra arbetare så att de som äger bolagen kan vara mer med sina familjer (bortsett från arbetsnarkomanerna).
    Vi säljer våran tid till någon som bestämmer när vi börjar och slutar, att vi får 4 veckor semester och ibland tom när den semestern får tas ut. Så vill inte jag ha det.

    Det finns andra alternativ. Det gäller bara att tänka på ett annat sätt än det vi blivit upplärda till. Det ger oss sen även mer tid till att göra det vi tycker om
    Själv älskar jag mitt jobb jag är utbildad till, behandlingsassistent där jag jobbat med både bråkiga tonåringar och nu hemlösa och missbrukare. Mitt mål med mitt nuvarande jobb är att kunna starta ett boende utan att behöva stressa över den ekonomiska biten.
    En annan tjej har jobbat på gym och har som mål att kunna starta eget gym.

Svar på tråden Vilket jobb ger 27.000 utan utbildning?