• Lizzan89

    Göra egen välling som mättar bra? Recept mottages tacksamt.

    Dottern är överkänslig mot mjölkprotein och vi misstänker även att hon reagerar på havre.

    Ersättningen verkar inte vara tillräcklig att ge till kvällsmat, så nu efterlyser jag lite olika recept på välling som mättar och som är mildt för magen. :)
    Mjölk , soya och havrefria!

    Just nu gör jag mannagrynsvälling, men eftersom jag måste göra den på vatten så blir det rätt blaskigt och hon vaknar redan vid 00 och vill äta igen. Trots att hon dragit i sig 300 ml innan hon somnar 19:30. 
     
    Några tips? =)


    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm
  • Svar på tråden Göra egen välling som mättar bra? Recept mottages tacksamt.
  • Lizzan89
    veh skrev 2012-04-12 09:01:10 följande:
    Det är även min erfarenhet av nutramigen, man kan göra välling av den genom att tillsätta någon form av spannmål och ha nutramigen som bas för det...
    Men tillsätter man spannmål måste ju vätskan hettas upp ordentligt för att det ska börja "svälla". Vattnet till nutramigen ska väl helst inte vara för varmt när man blandar i pulvret? :/

    Men ska gå in på meadjohnson och se vad som står!
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Coruscant

    ... Och typiskt FL att TS kommer med tillrättaläggande uppgifter senare i tråden

    Och skriver du att hon är stor, äter mycket och behöver mycket - så behöver hon kanske äta nyttigare på kvällen än vattenblask. Och som andra skriver - i den åldern kan man behöva äta oftare än "sova hela natten".

    Har du ingen dialog med BVC eller dietist om bra mat! Köp/låna en bok? Hade mitt barn haft allergi hade jag läst på ordentligt, i alla fall hade jag haft mer kunskap än att ge "mannagrynsvälling på vatten"!

  • Lizzan89
    Coruscant skrev 2012-04-12 09:05:08 följande:
    ... Och typiskt FL att TS kommer med tillrättaläggande uppgifter senare i tråden

    Och skriver du att hon är stor, äter mycket och behöver mycket - så behöver hon kanske äta nyttigare på kvällen än vattenblask. Och som andra skriver - i den åldern kan man behöva äta oftare än "sova hela natten".

    Har du ingen dialog med BVC eller dietist om bra mat! Köp/låna en bok? Hade mitt barn haft allergi hade jag läst på ordentligt, i alla fall hade jag haft mer kunskap än att ge "mannagrynsvälling på vatten"!
    Nu var ju mannagrynsvällingen en tillfällig lösning efter att vi märkte reaktion på havren. Så du behöver ju inte överdriva, hon har fått det 2 nätter hittills medan jag letat alternativ. Och jo, vi ska träffa barnläkare om 2 veckor.

    Återigen, det ska inte ens behövas några tillrättaläggande uppgifter efteråt i den här tråden. När jag skrev: recept mottages tacksamt! , så var det DET jag var ute efter. Hur hon äter har ingenting med tråden att göra.
    Du behöver med andra ord inte ens fundera över det !! DU har ingenting med det att göra.

    Jag ville ha recept. Är det så svårt att bara hålla sig till ämnet verkligen?
    Oroa dig inte, min dotter får i sig det hon behöver. Varken mer eller mindre!

    Att det ska behöva bli dålig stämning varenda gång man ber om tips på det här forumet? Det är fanimig fantastiskt...
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Zombie

    Är inte ens säkert att barnet skulle sova bättre på annan välling , kan vara en period då barnet helt enkelt ändrar sin rytm ! Egen välling är inget att rekommendera , kan du fråga vilket BVC som helst om !
    Sen måste du väl förstå att folk ger dig tips om att inte göra egen välling när du inte verkar veta om att det inte är bra !

  • Lizzan89
    Zombie skrev 2012-04-12 09:13:14 följande:
    Är inte ens säkert att barnet skulle sova bättre på annan välling , kan vara en period då barnet helt enkelt ändrar sin rytm ! Egen välling är inget att rekommendera , kan du fråga vilket BVC som helst om !
    Sen måste du väl förstå att folk ger dig tips om att inte göra egen välling när du inte verkar veta om att det inte är bra !
    Alltså hörrni , sluta nu. På riktigt, ni är enbart dryga som tror er veta bättre hela tiden.
    Jag är fullständigt medveten om att köpevälling och köpegröt innehåller en det ena , en det andra. Jag är också fullständigt medveten om hur mycket SKIT det också innegåller utöver det näringsmässiga. Maltodextrin tex? Låter det verkligen vettigt att ha det i barnens välling tycker ni? Njaa.. 

    Anledningen till att jag gör eget är för att då vet jag exakt vad jag ger min dotter och dessutom är det bra mycket billigare också. Har redan pratat både med bvc och barnläkare om att jag gör eget och ingen av dom har protesterat, så länge jag åtminstonde ger extra järn på andra vis. Tex genom aprikospuré eller leverpastej.

    Äter hon varierat under dagen så är det definitivt ingen risk för att hon skulle få i sig för lite av någonting. Hon äter gröt en gång om dagen och välling en gång om dagen. Utöver det är det varierad kost och ersättning som gäller. Skillnad om jag hade gett gröt 2-3 ggr per dag och välling också 2-3 ggr per dag.. för då består största delen av hennes kost av bara gröt och välling.. DÅ är det risk för näringsbrist.

    Sluta leka allvetare. Läs på istället om vad köpegröt/välling egentligen faktiskt innehåller.
    Gröt/välling är egentligen inte bra att ge barn öht taget, det är bara slaskröror, men för att hon ska få i sig och bli mätt så har jag inte så stora val nu när hon har allergi och allt. Så då gör jag hellre eget i så fall!

    Så, som sagt. HÅLL ER TILL ÄMNET! Vill ni börja diskutera kost och näringslära så kan vi ta det i en annan tråd, jag har massor att komma med. Ska jag starta en eller?

    Och just det: Jag vet också att barn har perioder i livet när dom sover sämre, vaknar oftare, äter oftare, äter mer sällan, sover mer osv. Men fortfarande är det inte det som tråden handlar om. Jag ville fortfarande enbart ha vällingrecept, sen får man väl se efter det hur hon sover. Det är ett helt annat kapitel!
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Zombie

    Men jösses , vad hade du väntat dig när du frågar här ???
    Kan lova att många googla åt dig o då får du dom svar du får som är det bästa för barnet ! Men ge vad du vill men du behöver inte vara otrevlig när du får tips o råd !

  • skogsvitter

    Jag märker att det redan blivit en diskussion om detta men det bästa för din bebis är faktiskt ersättning, inte välling. Oavsett vad vällingen råkar vara gjord på. Ersättningen mättar bättre och är mer näringsrikt än någon sorts välling alls. Det är ett faktum. Så sluta krångla till det, ge mjölkfri ersättning som sig bör

  • Lizzan89
    Zombie skrev 2012-04-12 11:33:23 följande:
    Men jösses , vad hade du väntat dig när du frågar här ???
    Kan lova att många googla åt dig o då får du dom svar du får som är det bästa för barnet ! Men ge vad du vill men du behöver inte vara otrevlig när du får tips o råd !
    Problemet är ju att ni inte gav dom tips och råd jag bad om . Utan ni började först tala om för mig att min dotter lider av näringsbrist, vilket verkligen inte är sant. Så ni ska få ett tips/råd av mig!
    Den bästa näringen får barnet genom RIKTIG VARIERAD MAT, inte genom en massa näringstillsatser i en vällingsörja. Bara så ni vet . Så så länge min dotter äter varierad kost så behöver inte ni främlingar oroa er och tala om för mig att jag svälter min dotter.

    Jaha, sen när jag skrev vad hon äter varje dag, ja då helt plötsligt handlar det inte om svält längre. Då är det övergödning. Jag töjer ut hennes magsäck!! :O
    Alltså.. sånt där är ju bara patetiskt och skrattretande. Min dotter säger till när hon är mätt och då ger jag henne inte mer mat. När hon äter en portion mat och efterrätt, så gör hon det för att hon behöver det. Inte för att jag trycker i henne!

    Och som sagt: Hon följer sin kurva finfint och ligger normalt både på längd och vikt. Förstår inte hur ni orkar engagera er. Både bvc och barnläkaren tycker att hon är jättefin och att vi har jättebra matrutiner, så varför i hela fridens namn skulle jag lyssna på erat BS om hur fel jag gör?

    Som svar på din fråga förresten:
    Det jag väntade mig när jag frågade efter vällingrecept här, det var just det: Vällingrecept!

    Jag blir otrevlig när folk ska lägga sig i hur vi sköter vårat barn, när vi vet att vi gör det utomordentligt bra!
    Kan inte ni tala om hur ni gör , så kan jag berätta vad JAG tycker är fel med det? Känns lite mer rättvist då! ;)
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Lizzan89
    skogsvitter skrev 2012-04-12 11:52:35 följande:
    Jag märker att det redan blivit en diskussion om detta men det bästa för din bebis är faktiskt ersättning, inte välling. Oavsett vad vällingen råkar vara gjord på. Ersättningen mättar bättre och är mer näringsrikt än någon sorts välling alls. Det är ett faktum. Så sluta krångla till det, ge mjölkfri ersättning som sig bör
    Det gör jag också.
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Zombie

    Vem har sagt att barnet har näringsbrist? Vem har sagt att du gör fel ? Det är upplysningar som ges att det bästa för barn i den åldern är köpt ersättning/välling ! Att ser inte rekommenderas att göra egen ! Är väl bra att få den upplysningen om man inte vet om det ?
    Fråga BVC då hur du ska göra egen välling om dom nu tycker du ska göra det ?

Svar på tråden Göra egen välling som mättar bra? Recept mottages tacksamt.