• henricko

    svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat

    Hej. Jag har inte kunnat svälja ner mat på ca 2 månader, får en sån panik,ångest när jag ser mat. Tror att maten ska fastna i halsen. Har börjat på kbt och är sjukskriven, men tycker inte att jag blir nå bättre. Har haft det väldigt stressigt och jobbigt i några år så enligt min läkare har jag blivit utmattad och därför fått dessa panikattacker o ångest. Men jag orkar inte ha det så här, har ju barn. Vissa dagar orkar jag inte med dom, Tur att man har en underbar sambo som fixar o donar. Är det någon som har haft samma problem med att svälja ner mat,, som kan ge mig lite stöd o råd. För jag är så less på att leva på fil.

  • Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat
  • NeLe
    Enniie skrev 2012-08-31 06:44:13 följande:



    Vattnet gick igår morse vid 06. Fick några få värkar vid 09 och åkte in för kontroll på specmödra vid 10. 11.03 vart vi inskrivna och då var jag öppen 5-6cm till min stora förvåning då värkarna inte var så farliga. 12 32 tittade han ut. Gick riktigt fort. 3695g och 52cm.

    Fick stanna kvar över natten eftersom jag äter ångestdämpande tabletter. Dock så är allt så bra som det kan med lillen.

    Längtar hem nu!
    oj vilken drömförlossning det låter som Alldeles lagom stor var han också
    Hur känns det nu efter förlossningen då, fick du ångestattacker under förlossningen som du var orolig för? 
  • Enniie

    Nej. Bara ett par små innan pga all nervositet.dock nu efter har jag haft en del. På det så är man dunderförkyld. Har sovit 4Tim sedan bebis kom.

    Hjärtat slår oregelbundet och man har svårt att slappna av då dom större syskonen bråkar stup i kvarten. Ska dock prata med Bm på måndag och se om hon har några tips.

  • NeLe

    Hoppas hon kan komma med nyttiga tips. Du ska försöka ta hand om dig själv extra mycket nu när du har en mini... Kram!

  • henricko

    Grattis till lilla bebisen.. skäms att jag inte har skrivit på länge. Men jag har varit på sjukhus av o till, mått skit. Nu mår jag bättre o ska få vara hemma. Hoppas allt är bra med dig vännen

  • Enniie
    henricko skrev 2012-09-04 10:21:23 följande:
    Grattis till lilla bebisen.. skäms att jag inte har skrivit på länge. Men jag har varit på sjukhus av o till, mått skit. Nu mår jag bättre o ska få vara hemma. Hoppas allt är bra med dig vännen



    Usch då. Varför vart du sämre? Här är allt som vanligt. Kan inte äta ordentligt, har magont (antagligen pga att tarmarna lägger sig till rätta och för att man inte äter) och känner mig allmänt yrslig, matt och trött.

    Mådde bättre när jag var gravid.

    Kram
  • henricko
    Enniie skrev 2012-09-04 12:10:19 följande:



    Usch då. Varför vart du sämre? Här är allt som vanligt. Kan inte äta ordentligt, har magont (antagligen pga att tarmarna lägger sig till rätta och för att man inte äter) och känner mig allmänt yrslig, matt och trött.

    Mådde bättre när jag var gravid.

    Kram
    Jag blev ännu mera undernärd, fick inte i mig nått att äta el dricka. Så det vart dropp o sond.

    Jag hoppas du tar hand om dig nu o försöker äta det du kan. O att du får vila så gott det går när lille bebisen sover.. låter ju inge bra att du är trött, matt o yr .. är dina värden som dom ska.

    kram
  • KanDetHändaNu

    Skönt att veta att det är flera som har phagofobi, för min del kan det bli mycket soppa, gröt, choklad, youghurt, köttfärssås och couscous när jag har en sämre dag. Det är så jobbigt att det ska krävas så mycket att kunna äta en macka...

  • Enniie

    nu hade jag första träffen med psykologen på allmänpsyk. ska träffa henne en till gång innan det beslutas om vart och vilken hjälp jag ska få. Hon verkar verkligen super... Annars är allt ganska mörkt här hemma. Börjar nog landa efter förlossningen. var ju både förkyld och hade gallstensanfall som nu är borta tack och lov. Dock så har man en "nattbebis" som inte låter en sova mer än 2h varje natt, så trött är ju bara förnamnet . Började helt bara sådär grina för en stund sen. Är nog trött på det mesta. men stark är man, inför familj och vänner, konstant...

  • Enniie

    Hallå? Hur mås det härinne?

    Här är det lite värre. Kan inte längre äta så som jag gjorde innan, dels pga hemsk tandvärk, igen. Känner mig också mer nedstämd numera än innan, och har "djupare" 

    En dag i taget, och vissa dagar; en timma i taget.

    Kram!      

  • KanDetHändaNu
    Enniie skrev 2012-09-22 15:07:55 följande:

    Hallå? Hur mås det härinne?

    Här är det lite värre. Kan inte längre äta så som jag gjorde innan, dels pga hemsk tandvärk, igen. Känner mig också mer nedstämd numera än innan, och har "djupare" 

    En dag i taget, och vissa dagar; en timma i taget.

    Kram!      


    Djupare?

    Just nu är det helt okej för min del, kunde ha vart både bättre å sämre hehe. Läste din presentation och du borde fråga dina läkare om dom vet vad  phagofobi är för något, kanske känns bättre att få en sådan diagnos istället för en "omedveten ätstörning" då kanske du kan få bättre hjälp :) Har du fått en förlossningsdepression? lägger till en länk som du kan läsa och se om det stämmer in på dig.

    Hur går det med gallstenen och med bebisen? http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Forlossningsdepression/

    Hoppas att det blir bättre snart :) 
Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat