• henricko

    svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat

    Hej. Jag har inte kunnat svälja ner mat på ca 2 månader, får en sån panik,ångest när jag ser mat. Tror att maten ska fastna i halsen. Har börjat på kbt och är sjukskriven, men tycker inte att jag blir nå bättre. Har haft det väldigt stressigt och jobbigt i några år så enligt min läkare har jag blivit utmattad och därför fått dessa panikattacker o ångest. Men jag orkar inte ha det så här, har ju barn. Vissa dagar orkar jag inte med dom, Tur att man har en underbar sambo som fixar o donar. Är det någon som har haft samma problem med att svälja ner mat,, som kan ge mig lite stöd o råd. För jag är så less på att leva på fil.

  • Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat
  • NeLe
    Enniie skrev 2012-09-25 14:56:00 följande:

    Vad rar du är.

    Ja, man vill ju helt enkelt bara kunna njuta av livet. På det så har detta problem med maten gjort att mina tänder pajjat totalt, och då menar jag totalt. Varenda tand i munnen är trasig, och ett par gånger nu på en månad så har jag haft en otrolig tandvärk. Var på jourtandläkaren för 5 veckor sedan, som fyllde igen den värsta, och bokade då en tid till den första oktober. Har en otrolig tandläkarskräck, så det har tatt mig ca 6år att boka denna tid. Nu fick jag ett brev om att den tiden blitt flyttad till sista oktober.

    Det känns ganska så fisigt. Eftersom man äter ännu mindre än innan för att man har så ont, och också det att man får leva på värktabletter (i viss mån såklart eftersom jag ammar) som knappt hjälper.

    Nä, livet är allt annat än underbart just nu. Det känns som om man går miste om så mycket, för att man hela tiden är upptagen med hur man mår och inte.      
    Usch vilken dålig stil att de flyttar på din tid när de vet vad du går/gått igenom och hur det ligger till med din rädsla för att besöka de! Håller verkligen i tummarna för att du ska må bättre snart!
    Enniie skrev 2012-09-25 15:35:46 följande:
    Ja, det var ju det jag levde på i många månader. Fast mina problem skiljer sig lite mot ex Henrikos problem. Jag har ingen större rädsla för att kvävas, utan mår helt enkelt illa och får istället spykänslor när jag ska tugga och svälja mat.
    så har jag också det när jag inte är gravid... Inte kvävande känsla utan ångesten över att man har det i magen och så vill man få bort det
  • Enniie
    NeLe skrev 2012-09-25 18:23:50 följande:
    Usch vilken dålig stil att de flyttar på din tid när de vet vad du går/gått igenom och hur det ligger till med din rädsla för att besöka de! Håller verkligen i tummarna för att du ska må bättre snart!
    så har jag också det när jag inte är gravid... Inte kvävande känsla utan ångesten över att man har det i magen och så vill man få bort det

    Ja men precis! Och om man känner sig väldigt mätt, så blir man bara illamående, trots att man kanske inte ätit så mycket....

    Inatt sov den lilla fisen här hemma knappt någonting, så nu när dom stora är på förskolan så ska jag bara slappa. Sömn är uteslutet här hemma..  
  • KanDetHändaNu
    Enniie skrev 2012-09-26 10:22:58 följande:

    Ja men precis! Och om man känner sig väldigt mätt, så blir man bara illamående, trots att man kanske inte ätit så mycket....
    Så där fick jag förut när jag var nervös innan jag fick problem med att äta, kan få så när jag äter fil och youghurt...

    Då har du och jag inte samma typ av "ätstörning" för jag får som en nära döden upplevelse och tror att jag ska kvävas ihjäl av t.ex en endaste mackaron.... 

     
    Fast hur svårt är det för er och äta på en skala från 1-10?   1 är inga problem, och 10 är katastrof.

    För mig så brukar det börja på 5 och avslutas på 10 när jag har en bra dag. och en dålig så ligger det mellan 9 och 10 så att jag måste kämpa med en tallrik tomatsoppa... hatar sånna dagar Rynkar på näsan
  • Enniie
    NeLe skrev 2012-09-26 13:11:32 följande:
    Hehe brukar bli så när man har små hemma!

    Mja, det kan man verkligen säga. Jag inser nu hur bortskämd jag var med dom andra barnen när dom var bebisar. Dom sov ganska många timmar i stöten, medans nykomligen sover max 2 timmar som längst, någon gång per dygn...
  • Enniie
    KanDetHändaNu skrev 2012-09-27 23:31:37 följande:
    Så där fick jag förut när jag var nervös innan jag fick problem med att äta, kan få så när jag äter fil och youghurt...

    Då har du och jag inte samma typ av "ätstörning" för jag får som en nära döden upplevelse och tror att jag ska kvävas ihjäl av t.ex en endaste mackaron.... 

     
    Fast hur svårt är det för er och äta på en skala från 1-10?   1 är inga problem, och 10 är katastrof.

    För mig så brukar det börja på 5 och avslutas på 10 när jag har en bra dag. och en dålig så ligger det mellan 9 och 10 så att jag måste kämpa med en tallrik tomatsoppa... hatar sånna dagar Rynkar på näsan

    Mm, jag känner igen det där. Ibland kan det vara tufft att t.om försöka få i sig vatten. Man får hela tiden ta en timma i taget.

    För mig är det ibland ca 5, och ibland 9. Oftast så ligger jag nog på en 4a, hela tiden. Men det beror också på vad det är jag försöker äta...  
  • NeLe
    Enniie skrev 2012-09-29 12:22:47 följande:

    Mja, det kan man verkligen säga. Jag inser nu hur bortskämd jag var med dom andra barnen när dom var bebisar. Dom sov ganska många timmar i stöten, medans nykomligen sover max 2 timmar som längst, någon gång per dygn...
    hehe en pigg liten mört då Det är inte så att han är hungrig då? Tänker mer på att de brukar sova längre perioder när de är mätta Drömmer
  • Enniie
    NeLe skrev 2012-09-29 18:56:01 följande:
    hehe en pigg liten mört då Det är inte så att han är hungrig då? Tänker mer på att de brukar sova längre perioder när de är mätta Drömmer

    Nä, han söker inte. Han äter, men sen så vill han bara inte somna om, om man nu inte står och guppar för glatta livet så man själv får världen kramp i alla muskler...

    Jag tror faktiskt att jag har bra med mat. Han går upp fint i vikt, och sover väldigt nöjt under dagarna iallafall. Då kan det t.om gå 2-3 timmar imellan vissa dagar. Bara det på nätterna, som han aldrig är helt nöjd. Vi provade ge tillägg en gång, men han spottade ut efter ca 20ml och spydde upp en liten del. 

    Det är bara att härda ut antagligen....    
  • Enniie

    Nu är hösten här på riktigt. Jisses vad kallt det är under morgon och kväll. Dock nu under dagen så var det underbart ute i solen.

    Jag skaffade mig en liknande kaloriräknare i telefon häromdagen, för att hålla lite koll på hur mycket jag får i mig. Man ska tydligen äta 2000kcal, och mitt mål är iallafall att få i mig 1500 utan med hjälp av typ chips och kakor osv. Men har än så länge bara lyckats komma upp i ca 300 av bara mat och typ smörgåsar.

    Hur mås det här inne annars? Det är så tyst här nu. Mår du inte lite bättre än Henricko?   

  • KanDetHändaNu
    Enniie skrev 2012-10-10 13:05:45 följande:
    Nu är hösten här på riktigt. Jisses vad kallt det är under morgon och kväll. Dock nu under dagen så var det underbart ute i solen.

    Jag skaffade mig en liknande kaloriräknare i telefon häromdagen, för att hålla lite koll på hur mycket jag får i mig. Man ska tydligen äta 2000kcal, och mitt mål är iallafall att få i mig 1500 utan med hjälp av typ chips och kakor osv. Men har än så länge bara lyckats komma upp i ca 300 av bara mat och typ smörgåsar.

    Hur mås det här inne annars? Det är så tyst här nu. Mår du inte lite bättre än Henricko?   
    Nja har kommit in i en sämre period nu igen... har haft en väldigt bra period nyligen så att jag tom har kunnat äta lite chips, de var över ett år sedan jag kunde göra de så de känns ju bra. jobbigt att det kommer i vågor men de är ju visst så de brukar funka innan man blir bättre. 

    Är du oxå en godisgris Skrattande känns nästan som att man lever på godis bara för att man ska få i sig alla kalorier så att man inte blir alldeles för smal Rynkar på näsan 

    Oj de är över en månad sen som henricko hörde av sig här i tråden, hoppas att de inte har hänt något Förvånad 
Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat