• barajagochfrank

Fyra veckor gammal kattunge!

Min vän åker till Grekland och bad mig ta hand om hennes kattunge, mamman vägrar ge den mat så dem måste mata den själv.. Fyra veckor är den idag, hur ska jag få den rumsren nu tänker jag? Har aldrig haft en katt innan. Hur får jag den ens att gå på lådan? Tips? :(
    Känner mig dum som ens sa att jag kunde ta den nu på lördag tills vidare.. Vad gör jag när den blir äldre och kanske river ned alla blomkrukor från fönstret eller klöser i sönder alla möbler? Råd från någon erfaren med katt..

• Svar på tråden Fyra veckor gammal kattunge!
  • Majsan70

Men vart är mamman? Även om mamman inte ger den mat så skall den vara med sin mamma.

• beccagranen
    Majsan70 skrev 2012-05-08 17:38:17 följande:

Men vart är mamman? Även om mamman inte ger den mat så skall den vara med sin mamma.

det är inte alltid bäst. Syrrans katt fick kattungar i vintras, vid lite mer än tre veckors ålder börja mamman skada dom. Hon satte sig på, vägra mata och lyckades döda två av fem ungar tills syrran fick separera dom. De tre kvarvarande klara sig genom ersättning och blöt mat, dom fick nya hem nyligen var ca 14-15v då.
  • Majsan70
    beccagranen skrev 2012-05-08 17:40:30 följande:
    det är inte alltid bäst. Syrrans katt fick kattungar i vintras, vid lite mer än tre veckors ålder börja mamman skada dom. Hon satte sig på, vägra mata och lyckades döda två av fem ungar tills syrran fick separera dom. De tre kvarvarande klara sig genom ersättning och blöt mat, dom fick nya hem nyligen var ca 14-15v då.
    Oerhört ovanligt. Det finns en lag o den skall följas så långt det går.  En sak om mamma katt inte kan ta hand om dem så man får hjälpa till och en helt annan att ta en så liten kattunge från sitt hem.

Jag har själv fått handmata bebisar ett par gånger och vid ett tillfälle fick vi passa på en unge då mamman var kejsarsnittad och lite aggresiv.
  • Litet My

Min gamla katt ville mamman inte ha, vet inte varför då hon var snäll mot de andra ungarna men denne både flyttade hon bort samt flyttade alla andra ungar utom honom.

Minns inte exakt hur gammal han var men ganska mycket för liten för att tas från mamman iaf. han åt dock blötmat speciellt för kattungar och någon typ av välling veterinären rekomenderade.

kattlådan lärde han sig snabbt, dock började vi med en pytteliten (glasslåda) och jag började kraffsa med fingret i sanden och då fattade han vinken. Försökte också ha lådan ganska nära honom. Ställ fram flera låfor när det blir dags, kattungar kan glömma sig precis som barn.

Ang klösa på möbler så köp en klösbräda till den och "visa hur man gör". Du kan också ta hjälp av någon kunnig att klippa klorna på katten när den blir större då jag antar att det är en innekatt.

Våra katter puttar inte ner krukväxter men är du orolig kan du fästa en rejäl kludd med häftmassa under krukorna.    

Fick du inga råd och tips av kattägaren? Låter väldigt oansvarigt att lämpa över en liten kattunge som kräver så mycket extra på någon utan kattvara.          

• Emmi27

Lådan lär de sig att gå på, man sätter ditt ungen lite då och då och till slut fattar den vad som ska göras. Jag tror mina kattungar var 6 veckor när jag började lära dem gå på lådan. Men nu är den så pass liten att det egentligen är mamman som ska tvätta ungen så att den kissar och gör hon inte det så får man fixa det själv. Ta en fuktig bomullstuss och torka ungen så kommer den kissa automatiskt, samma princip som när mamman tvättar den i underlivet. När den blir så stor att den vill börja klösa så skaffar du en klösbräda och tar katten dit varje gång den vill klösa på nåt så lär den sig att det är där den får riva. Vad gäller att riva ner blomkrukor så är det sånt som händer ibland men katter är så smidiga att de inte direkt hoppar rakt in i saker och ting och bränner inte bara på även om det händer att de river ner nåt när de får ryck ibland och leker men inget man behöver oroa sig över :) vi har 3 katter och det är ytterst sällan de river ner något.

• beccagranen
    Majsan70 skrev 2012-05-08 17:47:10 följande:
    Oerhört ovanligt. Det finns en lag o den skall följas så långt det går.  En sak om mamma katt inte kan ta hand om dem så man får hjälpa till och en helt annan att ta en så liten kattunge från sitt hem.

Jag har själv fått handmata bebisar ett par gånger och vid ett tillfälle fick vi passa på en unge då mamman var kejsarsnittad och lite aggresiv.
    Jo, håller med om att det är ovanligt. Men vad gör man, ser på när kattungarna svälter eller när mamman tar död på dom? Har tidigare vart med om att kattmamman ätit upp ungarna, precis vid födsel. Det brukar vara ett tecken på skadade ungar eller väldigt förtidigt födda. Men att slita ungarna i stycken vid 3veckors ålder har jag tidigare aldrig vart med om. Vi fundera på om det var skadade, men det sågs inga tecken på det. mamman skulle vara kastrerad enligt säljaren, men lyckades ändå få kattungar trotts ärr på magen som intyga kastreringen. Kanske helt enkelt slog slint i huvudet på mamman. Tur nog klara sig de andra ungarna med hjälp av både syrran och syrrans lilla knähund som vaka över dom och lät dom mysa i hans päls :)
  • Emmi27

Ps. Fick även mata den minsta ungen för hon var så liten och blev bortputtad av de 3 andra så det var bara att skaffa ersättning och mata henne på bestämda tider, skriva ner hur mycket hon åt och väga henne. Gick jättebra och hon mår utmärkt som vuxen. Men undrar varför du bara ska ta ungen och inte mamman, tar mamman hand om den på nåt sätt eller bryr hon sig inte alls? Du måste ju få information om läget för en kattunge ska inte tas så tidigt från mamman...

• Majsan70
    beccagranen skrev 2012-05-08 17:56:04 följande:
    Jo, håller med om att det är ovanligt. Men vad gör man, ser på när kattungarna svälter eller när mamman tar död på dom? Har tidigare vart med om att kattmamman ätit upp ungarna, precis vid födsel. Det brukar vara ett tecken på skadade ungar eller väldigt förtidigt födda. Men att slita ungarna i stycken vid 3veckors ålder har jag tidigare aldrig vart med om. Vi fundera på om det var skadade, men det sågs inga tecken på det. mamman skulle vara kastrerad enligt säljaren, men lyckades ändå få kattungar trotts ärr på magen som intyga kastreringen. Kanske helt enkelt slog slint i huvudet på mamman. Tur nog klara sig de andra ungarna med hjälp av både syrran och syrrans lilla knähund som vaka över dom och lät dom mysa i hans päls :)
    Fast att mata är ju en annan sak. det får man göra ganska ofta som uppfödare. Att katten tog död på ungarna i ditt fall berodde förmodligen som du ju säger att det slog slint i huvvet. Kanske pga. inavel eller att den inte fått rätt" uppfostran" eller nåt åt dte hållet.

Men nu stod det inget om detta i TS utan bara att hon tagit hand om kattungen för att mata den. O då undrade jag vart mamman var? Normalt stet skall man inte flytta så små ungar från sitt hem alls.
  • nemo1

Om mamman tar livet av ungarna så tror jag nog att hon mådde dåligt och var sjuk, har aldrig hört talas om. Kattungar får inte enligt lag skiljas från sin mamma.
    Är mamman utekatt? Kattungen måste ha andra katter runt sig för att lära sig hur en katt beteer sig. Jag tycker det låter som att du tagit dig vatten över huvudet när du börjar prata om att den ska ha ner saker för dig, kattungar är busiga.
    Har du sen heller aldrig haft katt så ska du knappast börja med en alldeles för liten kattunge som inte ska skiljas från sin mamma ännu på länge. Du kan få stora problem med den när den dessutom inte har någon vuxen katt att lära av. Du kan även få problem med att få den rumsren när den inte har någon katt som visar.
    Var bor du? 

• IceJossan

Separera absolut inte ungen från mamman om det inte är så att ungen tar skada av att vara kvar, men då nästan måste den få en amma! Den bör absolut inte vara ensamkatt utan behöver verkligen tryggheten från en mamma/amma och helst även syskon/andra ungar i samma ålder. Detta är livsnödvändigt för den eftersom den mycket troligt kommer få stora problem med magen och få beteendestörningar när den når tonåren/vuxen ålder.

Svar på tråden Fyra veckor gammal kattunge!