• Anonym (Arg!)

    Fjantiga sjuksköterskor!

    Nu var det dags igen! Sjuksköterskorna gnäller i pressen och ska ha mer betalt. Jag blir så trött!!

    De visste väl för fanken hur lönenivåerna såg ut när det valde att gå utbildningen? Om det är pengar som är viktigt och man vill jobba inom vården får man väl utbilda sig till läkare? Vad är problemet liksom?

    Att lämna sjukhus farligt obemannade visar på att de flesta som utbildar sig till sjuksköterskor inte bryr sig ett dugg om att hjälpa människor utan bara om pengarna som hamnar i plånboken.

    En

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-09 17:18
    En sjuksköterska är en assistent. De har inget medicinskt ansvar utan allt faller på behandlande läkare.

    Sjuksköterskorna ska ha mer pengar men vart ska vi ta pengarna från? Kan de svara på det? Icke!!

    De pluggar på högskola i tre år och menar att det borde ge en ingångslön på mer än 20,000 i månaden men det finns massor av yrken där man pluggar lika länge för samma ingångslön.

    Varför verkar alla sjuksköterskor tycka att de är värda så mycket mer än alla andra? Är det något man får lära sig under utbildningen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-10 12:15
    Hoppsan vilket liv det blev! Jag visste att jag skulle bli påhoppad men jag visste också att många skulle hålla med mig.

    Jag tycker att SSK gör ett viktigt jobb men jag tycker inte att det jobb de gör är viktigare än någon annans. Jag anser att det är rent av dumt att kräva en ingångslön på 24,000 när man är nyutexaminerad och helt saknar erfarenhet. Jag tycker att löneutvecklingen för SSK är viktigare.

    Jag tycker att många (alla?) SSK överskattar sig själva, sina förmågor och sitt ansvar. Ska man tro på de som skriver i denna tråd är ju SSK som är ensamt ansvariga att hålla varenda patient vid liv. Jag säger inte att ni inte gör ett bra jobb men det gnälls så förbenat! Satsa på vidareutveckling, utbildning, löneförhandlingar och fackligt arbete om ni vill ha bättre lönevillkor. Som alla andra yrkesgrupper.

    En SSK delar ut redan ordinerad medicin, sätter nålar, tar prover, sköter omvårdnad och assisterar läkare. Att säga att ni tar hand om hjärtstopp är skrattretande. Det gör väl alla som jobbar på ett sjukhus? Livräddande insatser tills läkare kommer på plats. Jag kan också HLR och skulle ge hjärtmassage om någon på mitt jobb fick ett hjärtstopp i väntan på akutbilen.

    SSK tål inte kritik. Det övertygar mig ännu mer. Säkert andra också. Jag har blivit kallad liten patetisk människa, jävla dumhuvud och flera har skrivit svart på vitt att om jag kom till den inrättning där de jobbar och de visste vem jag var skulle jag inte få hjälp och de skulle inte ta i mig med tång. Aldrig skulle jag tala så till en människa som hade synpunkter på mitt arbete och min lön.

  • Svar på tråden Fjantiga sjuksköterskor!
  • Anonym (ssk-student)
    Anonym (soc) skrev 2012-05-09 18:45:56 följande:
    Är det så lätt att få jobb som USK då? Om jag var arbetsgivare så hade jag inte anställt någon som var överkvalificerad eftersom jag vet att den personen kommer sticka så fort h*n hittar något bättre.
    Flera har nog jobb som USK sedan tidigare, sommarjobb m.m, där de är välkomna tillbaka av bekvämlighetsskäl, åtminstone över sommaren vilket är ungefär lika länge som de flesta ssk-anställningar sträcker sig för oss nyutexaminerade.
    Hur de tänkt göra efter sommaren vet jag dock inte, de har säkert hoppats få igenom det hela tills dess. 
  • Anonym (soc)
    Anonym (AR) skrev 2012-05-09 19:02:11 följande:
    Fast då kan ju förskolelärarna hävda att dem också ska ha högre lön, måste ju vara bättre för dem med 21 000 än 17 000 det blir ju lättare för ALLA grupper som är lågavlönade att försöka få högre lön om någon börjar.
    Frågan är var pengarna ska komma ifrån? Sverige har inte oändligt mycket pengar att lägga på löner.
  • Anonym (narkosen)
    Anonym (Arg!) skrev 2012-05-09 19:02:40 följande:
    Så du menar att du inte blir arg om dina barn inte får gå i skolan eller på förskolan för att ingen vill jobba där för lönen som erbjuds? Hur skulle du lösa det? Ta med barnen till jobbet?

    Om yrkesgrupper som du är beroende av skulle bete sig som SSK skulle du bli irriterad.
    inte den du ställde frågan till, men jag har ju barn på dagis och i skolan. jag skulle INTE bli irriterad och de förde en schysst och saklig  debatt  och om de böt jobb skulle jag lyckönska dem!
  • Indianica
    Anonym (SSK-stud.) skrev 2012-05-09 18:57:42 följande:
    Fast medellönen för en förskollärare är högre än 17.000...

    Det ÄR låglöneslavande och återigen, varför ska man jämföra låglöneyrken med varandra. Lärarna får väl kämpa för sina löner dom också. VI kan inte ta deras kamp, det måste dom göra själva!
    Att du anser att ni ska kämpa endast för er sak och ensamma får stå för dig. Det kommer troligtvis bara innebära att många andra inom låglöneyrken blir "anti" er kamp. Det är klart ni inte ska börja pratat om t ex specifikt lärarlöner. Men att du sitter här och nästan kastar paj på lärarna och fnyser åt att de inte "kämpar för sin sak" är otrevligt. Lärarna har precis tillkämpat sig bla. lärarlegitimation och det förs debatter om många andra saker också. I ett debattforum känns det tråkigt att du har en sådan "översittarton" genetmot andra lågavlönade yrkesgrupper. Det gjorde mig precis bara anti er sjuksköterskor, fast jag vet att det är irrationellt. Lämnar nog tråden en stund
  • Anonym (Arg!)
    Anonym (narkosen) skrev 2012-05-09 19:00:57 följande:
    Tråkigt att du inte ville svara på mina frågor, men du kan väl inte mer än trolla vidare  Flört
    Vilka frågor? Jag har svarat på alla frågor som ställts till mig. Jag är inget troll men jag ska äta middag.

    Vad ville du fråga?
  • Anonym (förkyld)

    Jag är böjd att hålla med TS om att oprövade, nyexade sjuksköterskors lönekrav är lätt absurda. Ett AT-år för sjuksköterskor vore inte helt fel, för jag har rätt nyligen sett ett par nya i sk arbete. Något osäkrare och samtidigt nackstyvare var det längesedan jag stötte på. De trodde liksom att de var skillnaden mellan liv och död. Oj, oj!

    Men sjuksköterskor med tilläggsutbildning, specialkunskaper och ansvar ska ha mycket bra betalt, det motsätter jag mig inte alls.

  • Anonym (ojojoj...)
    Anonym (Arg!) skrev 2012-05-09 18:51:03 följande:
    Fast du missar poängen! Läkare är ett höglöneyrke, det är ingenting de går och gnäller om. SSK är inte ett högavlönat yrke och det visste alla när de gick utbildningen.

    Jag tycker att vi ska göra oss av med många SSK och utbilda människor som har vett att uppskatta en helt ok lön, bra arbetsvillkor och som verkligen på riktigt vill hjälpa människor och inte bara gnälla.
    "Jag tycker att vi ska göra oss av med många SSK och utbilda människor som har vett att uppskatta en helt ok lön, bra arbetsvillkor och som verkligen på riktigt vill hjälpa människor och inte bara gnälla."


    Om det fanns så många sådana skulle det inte vara någon brist på ssk... med kommande generationer lär det inte bli fler direkt.
  • Anonym (SSK-stud.)
    Anonym (Arg!) skrev 2012-05-09 19:02:40 följande:
    Så du menar att du inte blir arg om dina barn inte får gå i skolan eller på förskolan för att ingen vill jobba där för lönen som erbjuds? Hur skulle du lösa det? Ta med barnen till jobbet?

    Om yrkesgrupper som du är beroende av skulle bete sig som SSK skulle du bli irriterad.
    Nej, jag skulle inte bli arg.. Jag skulle anse att om man inte får den lönen man anser sig vara kvalificerad för så ska man ha rätt att slå näven i bordet och säga "antingen får jag det här, eller så jobbar jag inte"... Jag ställer det kravet, så varför skulle jag bli arg om nån annan gör det?

    Jag skulle få lösa problemet på annat sätt... Nu har jag fördelen att inte behöva ha barnen inom barnomsorgen och skulle inte drabbas...

    Men jag skulle inte heller bli förbannad om bussgubben vägrar köra bussen, eller om restaurangen var stängd för att personalen vägrade servera...
  • Anonym (soc)
    Indianica skrev 2012-05-09 19:04:38 följande:
     I ett debattforum känns det tråkigt att du har en sådan "översittarton" genetmot andra lågavlönade yrkesgrupper. Det gjorde mig precis bara anti er sjuksköterskor, fast jag vet att det är irrationellt. Lämnar nog tråden en stund
  • svarta
    Anonym (Arg!) skrev 2012-05-09 18:53:22 följande:
    Låglöneslavande? Med en ingångslön på 20,000? Skojar du? Fattar du hur en sådan kommentar sticker i ögonen på den förskolelärare som tar hand om dina barn när du är på jobbet med en lön på 17,000?
    Min kompis som är förskolärare fick 26.000 i ingångslön, men hon kanske hade tur då...
Svar på tråden Fjantiga sjuksköterskor!