• Anonym (Arg!)

    Fjantiga sjuksköterskor!

    Nu var det dags igen! Sjuksköterskorna gnäller i pressen och ska ha mer betalt. Jag blir så trött!!

    De visste väl för fanken hur lönenivåerna såg ut när det valde att gå utbildningen? Om det är pengar som är viktigt och man vill jobba inom vården får man väl utbilda sig till läkare? Vad är problemet liksom?

    Att lämna sjukhus farligt obemannade visar på att de flesta som utbildar sig till sjuksköterskor inte bryr sig ett dugg om att hjälpa människor utan bara om pengarna som hamnar i plånboken.

    En

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-09 17:18
    En sjuksköterska är en assistent. De har inget medicinskt ansvar utan allt faller på behandlande läkare.

    Sjuksköterskorna ska ha mer pengar men vart ska vi ta pengarna från? Kan de svara på det? Icke!!

    De pluggar på högskola i tre år och menar att det borde ge en ingångslön på mer än 20,000 i månaden men det finns massor av yrken där man pluggar lika länge för samma ingångslön.

    Varför verkar alla sjuksköterskor tycka att de är värda så mycket mer än alla andra? Är det något man får lära sig under utbildningen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-10 12:15
    Hoppsan vilket liv det blev! Jag visste att jag skulle bli påhoppad men jag visste också att många skulle hålla med mig.

    Jag tycker att SSK gör ett viktigt jobb men jag tycker inte att det jobb de gör är viktigare än någon annans. Jag anser att det är rent av dumt att kräva en ingångslön på 24,000 när man är nyutexaminerad och helt saknar erfarenhet. Jag tycker att löneutvecklingen för SSK är viktigare.

    Jag tycker att många (alla?) SSK överskattar sig själva, sina förmågor och sitt ansvar. Ska man tro på de som skriver i denna tråd är ju SSK som är ensamt ansvariga att hålla varenda patient vid liv. Jag säger inte att ni inte gör ett bra jobb men det gnälls så förbenat! Satsa på vidareutveckling, utbildning, löneförhandlingar och fackligt arbete om ni vill ha bättre lönevillkor. Som alla andra yrkesgrupper.

    En SSK delar ut redan ordinerad medicin, sätter nålar, tar prover, sköter omvårdnad och assisterar läkare. Att säga att ni tar hand om hjärtstopp är skrattretande. Det gör väl alla som jobbar på ett sjukhus? Livräddande insatser tills läkare kommer på plats. Jag kan också HLR och skulle ge hjärtmassage om någon på mitt jobb fick ett hjärtstopp i väntan på akutbilen.

    SSK tål inte kritik. Det övertygar mig ännu mer. Säkert andra också. Jag har blivit kallad liten patetisk människa, jävla dumhuvud och flera har skrivit svart på vitt att om jag kom till den inrättning där de jobbar och de visste vem jag var skulle jag inte få hjälp och de skulle inte ta i mig med tång. Aldrig skulle jag tala så till en människa som hade synpunkter på mitt arbete och min lön.

  • Svar på tråden Fjantiga sjuksköterskor!
  • Sweet life
    Anonym (min) skrev 2012-05-10 11:50:34 följande:
    I så fall jämför du äpplen och päron. DU kan inte ställa en ren SSK-lön mot rekryteringskostnader och bemanningskostnader. En tumregel är att en anställd kostar ungefär dubbelt så mycket som han/hon får i lön. En person med en lön på 21 000 kr kostar i runda slängar 42 000 kronor när allt är inräknat - arbetsgivaravgifter och sociala avgifter (dvs pension mm). När man hyr in en anställd så måste man betala bemanningsbolaget för dessa saker, plus att bemanningsbolaget ska göra vinst. Så betalar man bemanningsbolaget kanske 55 000 kr, då kanske den anställda personen får ut lika mycket i lön som en direkt anställd som har 21 000 kr i lön.

    70 000 kr i kostnad för en inhyrd sommarvikarie låter i så fall i allra högsta grad vettigt. Det är ju inte vad sköterskan tjänar - utan vad hon kostar. En vanlig sköterska kostar ju någonstans runt 55-60 000 kr / mån. Då är inte skillnaden särskilt stor! Plus att den vanliga sköterska skulle fått extra ersättning för semesterarbete.
    Ja, men varför kan man då inte rekrytera en sjuksköterska och det kostar 48.000 istället för 70.000? Det ÄR ju en besparing på flera tusentals kronor hur man än räknar.....
  • Anonym (SSK-stud.)
    Anonym (min) skrev 2012-05-10 11:50:34 följande:
    I så fall jämför du äpplen och päron. DU kan inte ställa en ren SSK-lön mot rekryteringskostnader och bemanningskostnader. En tumregel är att en anställd kostar ungefär dubbelt så mycket som han/hon får i lön. En person med en lön på 21 000 kr kostar i runda slängar 42 000 kronor när allt är inräknat - arbetsgivaravgifter och sociala avgifter (dvs pension mm). När man hyr in en anställd så måste man betala bemanningsbolaget för dessa saker, plus att bemanningsbolaget ska göra vinst. Så betalar man bemanningsbolaget kanske 55 000 kr, då kanske den anställda personen får ut lika mycket i lön som en direkt anställd som har 21 000 kr i lön.

    70 000 kr i kostnad för en inhyrd sommarvikarie låter i så fall i allra högsta grad vettigt. Det är ju inte vad sköterskan tjänar - utan vad hon kostar. En vanlig sköterska kostar ju någonstans runt 55-60 000 kr / mån. Då är inte skillnaden särskilt stor! Plus att den vanliga sköterska skulle fått extra ersättning för semesterarbete.
    Varför ska man betala ett bemanningsföretag att göra det jobbet som landstinget kan göra? Varför göra så att ett bemanningsföretag går med vist tack vare våra skattepengar när vi istället kan lägga dom på landstingspersonalen eller vårdtagarna?
  • Havsjungfrun

    Men TS nu är du väl ändå helt ute och cyklar!!! Tycker du att det är ok att yrken med flera års högskolestudier, studielån, stort ansvar bl.a. ssk ska ha flera tusenlappar mindre i lön än någon som inte har något av detta??? Helt galet tänkt! Visst visste de löneläget när de valde yrke men man måste väl kunna påverka saker i positiv riktning? Annars skulle vi vara kvar på stenåldern och det verkar det ju som om du är...

  • Sixxty
    Sweet life skrev 2012-05-10 11:56:11 följande:
    Ja, men varför kan man då inte rekrytera en sjuksköterska och det kostar 48.000 istället för 70.000? Det ÄR ju en besparing på flera tusentals kronor hur man än räknar.....
    Dessutom får du en sjuksköterska som kan arbetsplatsens rutiner och på så sett dessutom är mer effektiv för de pengarna och ger en mer patientsäker vård.
  • Englia

    Arbetar just nu som SSK på äldreboende, 1 dag/vecka har vi rond, ganska lyckosamt om de boende som blir dåliga prickar just den dagen att bli sjuka.

    Är ensam ansvarig för 120 boende kvällar och helger, har även yttre chefsansvar dessa tider eftersom ordinarie chef då inte är på plats.

    SSKs ansvarsområde är omvårdnad, men vi hör hela tiden medicinska bedömningar och prioriterar.

    Självklart ska vi ha högre löner, ingen SSK som arbetat några år borde ha mindre än 30 i grundlön, ansvaret är enormt.

  • Sweet life
    Sixxty skrev 2012-05-10 11:58:46 följande:
    Dessutom får du en sjuksköterska som kan arbetsplatsens rutiner och på så sett dessutom är mer effektiv för de pengarna och ger en mer patientsäker vård.
    Ja, precis.. Men Region Skåne verkar hellre vilja ha Danska och Tyska syrror som i ett steg längre kan försämra patientsäkerheten...

    Min mamma kan inte ett ord engelska och kom till sjukhuset för att göra ett besök på levermottagningen om hennes transplanterade lever. Hon fick träffa en läkare som inte talade ett ord svenska och inte fanns det någon som kunde tolka. Allt hon hade förstått när hon gick därifrån mer osäker och frågande än när hon kom var att hennes lever måste bytas... Men hon orkade inte ens fråga när, var, hur... För hon insåg att svaret hon skulle få skulle hon ändå inte förstå! Jösses vad trygg man känner sig som patient då!
  • Anonym (min)
    Sweet life skrev 2012-05-10 11:56:11 följande:
    Ja, men varför kan man då inte rekrytera en sjuksköterska och det kostar 48.000 istället för 70.000? Det ÄR ju en besparing på flera tusentals kronor hur man än räknar.....
    KANSKE för att det inte är så himla enkelt att bara hitta en sköterska hur som helst? Tro det eller ej, men det kostar en del att göra en rekryteringsprocess också.
    Anonym (SSK-stud.) skrev 2012-05-10 11:57:38 följande:
    Varför ska man betala ett bemanningsföretag att göra det jobbet som landstinget kan göra? Varför göra så att ett bemanningsföretag går med vist tack vare våra skattepengar när vi istället kan lägga dom på landstingspersonalen eller vårdtagarna?
    Dels är det inte gratis att låta landstinget rekrytera. Det kostar också pengar. Det blir inte gratis bara för att det är landstingspersonal som utför uppgifterna. Man behöver inte nödvändigtvis gå back på att hyra in någon pga att många kostnader försvinner. En kostnad som inte syns i beräkningen ovan är kanske 10 000 kr i rekryteringskostnader som landstinget själva får om de måste rekrytera själva.

    Dels så är det oerhört praktiskt att anställa genom bemanningsbolag. Då får landstingspersonalen tid till annat och kan beställa precis det paket som passar.

    Dels så kan det även vara mer praktiskt för den anställda att gå via ett bemanningsföretag.

    Det är inte särskilt lätt att pussla ihop det hela själv inom landstinget över sommaren när all ordinarie personal vill ha semester samtidigt. Det är en monstruös rekryteringsprocess att hitta alla vikarier. Jag är inte alls övertygad om att det är dyrare att använda bemanningsbolag än att försöka sköta det själva, även om det kan se så ut vid första anblicken.
  • Anonym (123)
    Sweet life skrev 2012-05-10 11:56:11 följande:
    Ja, men varför kan man då inte rekrytera en sjuksköterska och det kostar 48.000 istället för 70.000? Det ÄR ju en besparing på flera tusentals kronor hur man än räknar.....
    Därför att det ger en flexiblare och mer lätt-anpassad organisation att hyra in folk för att kapa arbetstoppar än om man anställer fast personal efter värsta möjliga scenario.
  • Anonym (min)
    Sixxty skrev 2012-05-10 11:58:46 följande:
    Dessutom får du en sjuksköterska som kan arbetsplatsens rutiner och på så sett dessutom är mer effektiv för de pengarna och ger en mer patientsäker vård.
    Varför skulle sommarvikarien kunna arbetsplatsens rutiner från början bara för att hon direktanställs? Troligen är hon precis exakt lika ny.
  • Anonym (SSK-stud.)
    Anonym (min) skrev 2012-05-10 12:05:06 följande:
    KANSKE för att det inte är så himla enkelt att bara hitta en sköterska hur som helst? Tro det eller ej, men det kostar en del att göra en rekryteringsprocess också.

    Dels är det inte gratis att låta landstinget rekrytera. Det kostar också pengar. Det blir inte gratis bara för att det är landstingspersonal som utför uppgifterna. Man behöver inte nödvändigtvis gå back på att hyra in någon pga att många kostnader försvinner. En kostnad som inte syns i beräkningen ovan är kanske 10 000 kr i rekryteringskostnader som landstinget själva får om de måste rekrytera själva.

    Dels så är det oerhört praktiskt att anställa genom bemanningsbolag. Då får landstingspersonalen tid till annat och kan beställa precis det paket som passar.

    Dels så kan det även vara mer praktiskt för den anställda att gå via ett bemanningsföretag.

    Det är inte särskilt lätt att pussla ihop det hela själv inom landstinget över sommaren när all ordinarie personal vill ha semester samtidigt. Det är en monstruös rekryteringsprocess att hitta alla vikarier. Jag är inte alls övertygad om att det är dyrare att använda bemanningsbolag än att försöka sköta det själva, även om det kan se så ut vid första anblicken.
    Så det är lättare för ett bemanningsföretag att hitta sköterskor som vill jobba?

    Den enda anledningen till att man valt detta sätt är för att slippa gå med på 24.000 för sjuksköterskorna. Det sa ju personalchefen själv i en artikel i Sydsvenskan...
Svar på tråden Fjantiga sjuksköterskor!