• Anonym (Arg!)

    Fjantiga sjuksköterskor!

    Nu var det dags igen! Sjuksköterskorna gnäller i pressen och ska ha mer betalt. Jag blir så trött!!

    De visste väl för fanken hur lönenivåerna såg ut när det valde att gå utbildningen? Om det är pengar som är viktigt och man vill jobba inom vården får man väl utbilda sig till läkare? Vad är problemet liksom?

    Att lämna sjukhus farligt obemannade visar på att de flesta som utbildar sig till sjuksköterskor inte bryr sig ett dugg om att hjälpa människor utan bara om pengarna som hamnar i plånboken.

    En

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-09 17:18
    En sjuksköterska är en assistent. De har inget medicinskt ansvar utan allt faller på behandlande läkare.

    Sjuksköterskorna ska ha mer pengar men vart ska vi ta pengarna från? Kan de svara på det? Icke!!

    De pluggar på högskola i tre år och menar att det borde ge en ingångslön på mer än 20,000 i månaden men det finns massor av yrken där man pluggar lika länge för samma ingångslön.

    Varför verkar alla sjuksköterskor tycka att de är värda så mycket mer än alla andra? Är det något man får lära sig under utbildningen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-10 12:15
    Hoppsan vilket liv det blev! Jag visste att jag skulle bli påhoppad men jag visste också att många skulle hålla med mig.

    Jag tycker att SSK gör ett viktigt jobb men jag tycker inte att det jobb de gör är viktigare än någon annans. Jag anser att det är rent av dumt att kräva en ingångslön på 24,000 när man är nyutexaminerad och helt saknar erfarenhet. Jag tycker att löneutvecklingen för SSK är viktigare.

    Jag tycker att många (alla?) SSK överskattar sig själva, sina förmågor och sitt ansvar. Ska man tro på de som skriver i denna tråd är ju SSK som är ensamt ansvariga att hålla varenda patient vid liv. Jag säger inte att ni inte gör ett bra jobb men det gnälls så förbenat! Satsa på vidareutveckling, utbildning, löneförhandlingar och fackligt arbete om ni vill ha bättre lönevillkor. Som alla andra yrkesgrupper.

    En SSK delar ut redan ordinerad medicin, sätter nålar, tar prover, sköter omvårdnad och assisterar läkare. Att säga att ni tar hand om hjärtstopp är skrattretande. Det gör väl alla som jobbar på ett sjukhus? Livräddande insatser tills läkare kommer på plats. Jag kan också HLR och skulle ge hjärtmassage om någon på mitt jobb fick ett hjärtstopp i väntan på akutbilen.

    SSK tål inte kritik. Det övertygar mig ännu mer. Säkert andra också. Jag har blivit kallad liten patetisk människa, jävla dumhuvud och flera har skrivit svart på vitt att om jag kom till den inrättning där de jobbar och de visste vem jag var skulle jag inte få hjälp och de skulle inte ta i mig med tång. Aldrig skulle jag tala så till en människa som hade synpunkter på mitt arbete och min lön.

  • Svar på tråden Fjantiga sjuksköterskor!
  • NICU

    Löneutvecklingen är ju olika i olika Landsting. När jag flyttade fick jag gå ner 6000 i lön för att jag bytte Landsting och då fick jag ändå en "bra" lön för det Landstinget jag jobba i nu... galet hur det kan skilja så mycket.

  • JennyL88

    Vad är anledningen till att inte göra vårdyrket mer attraktivt(?!)
    vare sig de handlar om uska, ssk eller läkare.

  • Anonym (min)
    Havsjungfrun skrev 2012-05-10 12:50:07 följande:
    Så vi som jobbar i den offentliga sektorn ska alltid stå tillbaka för " det goda" eller? Samma sak hörs från kommunen då vi lärare inte får den läneförhöjning vi avtalat oss till " ska ni ha mer i lön blir det mindre anslag till skolorna". Att vara ssk eller lärare är inte ett kall!!!
    Nä, men och?

    Vill man ha en löneökning så måste det finansieras på något sätt. Det innebär att man antingen måste höja skatterna eller ta pengar från någonting annat. 4000 kr i löneökning till alla SSK kräver någontstans runt 6-7 miljarder kronor inkl allt. Det är inte direkt småpengar. Lärare, poliser och brandmän förtjänar också löneökningar - så om alla offentliganställda som egentligen förtjänade mer pengar skulle få det, då skulle väl slutnotan hamna över 100 miljarder.

    Det finns väldigt många som förtjänar mer betalt, men det betyder inte att pengarna finns. Någonting annat måste alltid prioriteras ner om en grupp ska ha mer. Låt säga att det fanns 5 miljarder till löneökningar inom offentliga sektorn. Vem ska få dessa? Lärarna? SSKorna? Bibliotekarierna? Brandmännen? Poliserna? Fångvaktarna?
  • Anonym (??)

    Många av er ssk låter som om ni knappt har gått ut 9:e klass med er kunskap om nationalekonomi.

     

  • Anonym (LäkarStud.)
    Anonym (Arg!) skrev 2012-05-10 12:36:37 följande:
    Först och främst, "jag som läkare" rimmar illa med ett nick som "LäkarStud".

    För den andra har jag aldrig sagt att SSK inte är viktiga. Men de flesta sitter på väldigt höga hästar, anser sig bättre än alla andra, viktigare än andra yreksgrupper så som förskolelärare, lärare, poliser, brandmän och socialsekreterare för att nämna några och ingen har kunnat ge ett vettigt svar på frågan var vi ska ta alla miljoner det skulle kosta att öka ingångslönen med 4000 samt att ge en bra och stabil löneutvecklig.

    Intrycket jag får av SSK (speciellt efter att ha läst alla svar i tråden) är en JAG SKA HA mentalitet.

    Det du beskriver ovan låter som ett samarbete mellan läkare och en erfaren SSK. Jag har ALDRIG sagt att SSK ska tjäna lite, jag har menat att det är orimligt att kräva en INGÅNGSLÖN på 24,000 när man saknar erfarenhet och är färsk ur skolbänken. SSK utbildningen är inte så svår att komma in på och inte så svår att fullfölja.
    Först och främst, eftersom jag är färdig läkare om dryga 2 veckor anser jag mig ha insyn nog att uttala mig om "hur jag som läkare" arbetar. Hur rimmar det för dig?

    Du verkar inte bara vara en allmänt obildad människa, du är otrevlig också! Men det är väll det du måste ta till när argumenten tryter. I vilket fall...

    Du har upprepade gånger uttalat dig om att du EXAKT vet vad sjuksköterskornas arbete och ansvar innebär - det ser vi alla som arbetar inom vården att du inte gör. Att sjuksköterskor vill ha högre lön innebär väll inte att de anser sig stå över någon annan? Det är en slutsats du själv verkar dra? Jag träffar sjuksköterskor dagligen och aldrig har jag hört dem säga att de önskar mer lön för att en annan yrkesgrupp tjänar mer eller mindre. De vill väll tjäna en lön som är rimlig för utbildning och ansvar som alla andra?

    Och för att bemöta din kommentar att samarbetet jag beskrev rör sig om en erfaren sjuksköterska - visar åter igen att du inte har någon som helst insyn i hur sjuksköterskornas ansvar ser ut - det är upp till ALLA sjuksköterskor att utföra kontroller i både själva ordinationen och på patienten för att administrera det "jag som läkare" (nu gjorde jag igen ) ordinerat. Du säger att utbildningen inte är svår att ta sig igenom -och? Det är inte läkarutbildningen heller men likt förbannat är det jag som bestämmer om det ska vara fortsatt livsuppehållande behandling på dig när en sjuksköterska rapporterar att du har andningsuppehåll på avdelningen  

    Sjuksköterskor ska ha en lön de förtjänar efter arbetet och ansvar, vad det bör ligga på låter jag vara osagt, men 24 000 är inte orimligt i mina öron.
  • Anonym

    Jag blir uppriktigt förbannad när jag läser ditt inlägg TS. Du vet uppenbarligen inte vad det innebär att vara ssk och du skriver att vi inte tål kritik! Såklart att vi inte tål kritik som inte är befogad!! 

      Du verkar ha en helt vriden bild av vad en ssk gör om dagarna. Vi förväntas att hålla i alla trådar omkring patienten. det händer till som tätt att läkarens ordinationer är felaktiga och vi måste veta och förstå att det inte är rimliga ordinationer. Vi gör väldigt många åtgärder utan en läkarens ordination och gör bedömnringar. Läkarna kommer och rondar, ser patienten någon minut och ordinerar läkemdel etc. och vi arbetar med patienterna och utför alla åtgärder och förebygger komplikationer med vår kunskap och det är inte så bara. Åtgärderna handlar verkligen inte bara om att ge mediciner, och medicinka åtgärder liksom psykologiskt stöd som inte läkarna har tid med. På helger när jourläkare går på avdelningarna och rondar förväntas det av oss sskor att vi ska veta själva vad som ska ordineras. Vi får väldigt ofta frågor om vad och hur läkemel ska ordineras pga läkarnas bristande kunskaper som vi inte alls får betalt för. Vår kunskap syn inte och värdesätts inte därefter!!!

       

  • Anonym (^^)
    Anonym (??) skrev 2012-05-10 13:06:11 följande:
    Många av er ssk låter som om ni knappt har gått ut 9:e klass med er kunskap om nationalekonomi.

     
    Bristande kunskaper bör väl tilläggas. Ja, det är skrämmande att se att så få människor har förståelse för hur nationalekonomi fungerar. Inte undra på att det bildas missnöje när man saknar insikt, kunskap och förståelse. OT anser jag att ekonomiämnet borde vara obligatoriskt, både i grundskolan men också på gymnasiet då det skulle medföra att vi slapp dessa återkommande diskussioner. 
  • Anonym (LäkarStud.)
    Anonym (Arg!) skrev 2012-05-10 12:44:20 följande:
    Och jag är austronat.....
    Tycker du ska sluta prata om att "komma ner från höga hästar" när du själv beter dig som en idiot själv rent ut sagt. Tack och adjö från mig, jag har till skillnad från vad TS verkar ha, ett viktigt jobb att återgå till
  • NICU
    Anonym (LäkarStud.) skrev 2012-05-10 13:06:14 följande:
    Först och främst, eftersom jag är färdig läkare om dryga 2 veckor anser jag mig ha insyn nog att uttala mig om "hur jag som läkare" arbetar. Hur rimmar det för dig?

    Du verkar inte bara vara en allmänt obildad människa, du är otrevlig också! Men det är väll det du måste ta till när argumenten tryter. I vilket fall...

    Du har upprepade gånger uttalat dig om att du EXAKT vet vad sjuksköterskornas arbete och ansvar innebär - det ser vi alla som arbetar inom vården att du inte gör. Att sjuksköterskor vill ha högre lön innebär väll inte att de anser sig stå över någon annan? Det är en slutsats du själv verkar dra? Jag träffar sjuksköterskor dagligen och aldrig har jag hört dem säga att de önskar mer lön för att en annan yrkesgrupp tjänar mer eller mindre. De vill väll tjäna en lön som är rimlig för utbildning och ansvar som alla andra?

    Och för att bemöta din kommentar att samarbetet jag beskrev rör sig om en erfaren sjuksköterska - visar åter igen att du inte har någon som helst insyn i hur sjuksköterskornas ansvar ser ut - det är upp till ALLA sjuksköterskor att utföra kontroller i både själva ordinationen och på patienten för att administrera det "jag som läkare" (nu gjorde jag igen ) ordinerat. Du säger att utbildningen inte är svår att ta sig igenom -och? Det är inte läkarutbildningen heller men likt förbannat är det jag som bestämmer om det ska vara fortsatt livsuppehållande behandling på dig när en sjuksköterska rapporterar att du har andningsuppehåll på avdelningen  

    Sjuksköterskor ska ha en lön de förtjänar efter arbetet och ansvar, vad det bör ligga på låter jag vara osagt, men 24 000 är inte orimligt i mina öron.
    Vilket jättebra inlägg. Tack!

    Jag själv tycker inte att jag är bättre än någon annan, självklart är poliser, lärare och alla andra yrken minst lika viktiga för att samhället ska fungera. Det som jag tycker är att sjuksköterskors löner oftast är dåliga och löneökningen är mindre än inflationen.
    Själv är jag nöjd med min lön - jag har kämpat för att få en väldigt bra löneökning trots att jag fått backa. Jag har jobbat inom akut/iva-vård för barn i snart 10 år och läst vidareutbildning.
    Däremot skulle jag givetvis vilja ha mer i löneökning för varje år, så att man ser att det händer något i plånboken.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (usk) skrev 2012-05-09 20:53:00 följande:
    För att förenkla det hela:

    En läkare har den akuta delen när det gäller att rädda liv.
    En ssk har en kortsiktig del när det gäller att rädda liv och en 
    usk har den långsiktiga delen när det gäller att rädda liv.
    Förklara? (Är helt fel)
Svar på tråden Fjantiga sjuksköterskor!