• Anonym (Arg!)

    Fjantiga sjuksköterskor!

    Nu var det dags igen! Sjuksköterskorna gnäller i pressen och ska ha mer betalt. Jag blir så trött!!

    De visste väl för fanken hur lönenivåerna såg ut när det valde att gå utbildningen? Om det är pengar som är viktigt och man vill jobba inom vården får man väl utbilda sig till läkare? Vad är problemet liksom?

    Att lämna sjukhus farligt obemannade visar på att de flesta som utbildar sig till sjuksköterskor inte bryr sig ett dugg om att hjälpa människor utan bara om pengarna som hamnar i plånboken.

    En

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-09 17:18
    En sjuksköterska är en assistent. De har inget medicinskt ansvar utan allt faller på behandlande läkare.

    Sjuksköterskorna ska ha mer pengar men vart ska vi ta pengarna från? Kan de svara på det? Icke!!

    De pluggar på högskola i tre år och menar att det borde ge en ingångslön på mer än 20,000 i månaden men det finns massor av yrken där man pluggar lika länge för samma ingångslön.

    Varför verkar alla sjuksköterskor tycka att de är värda så mycket mer än alla andra? Är det något man får lära sig under utbildningen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-10 12:15
    Hoppsan vilket liv det blev! Jag visste att jag skulle bli påhoppad men jag visste också att många skulle hålla med mig.

    Jag tycker att SSK gör ett viktigt jobb men jag tycker inte att det jobb de gör är viktigare än någon annans. Jag anser att det är rent av dumt att kräva en ingångslön på 24,000 när man är nyutexaminerad och helt saknar erfarenhet. Jag tycker att löneutvecklingen för SSK är viktigare.

    Jag tycker att många (alla?) SSK överskattar sig själva, sina förmågor och sitt ansvar. Ska man tro på de som skriver i denna tråd är ju SSK som är ensamt ansvariga att hålla varenda patient vid liv. Jag säger inte att ni inte gör ett bra jobb men det gnälls så förbenat! Satsa på vidareutveckling, utbildning, löneförhandlingar och fackligt arbete om ni vill ha bättre lönevillkor. Som alla andra yrkesgrupper.

    En SSK delar ut redan ordinerad medicin, sätter nålar, tar prover, sköter omvårdnad och assisterar läkare. Att säga att ni tar hand om hjärtstopp är skrattretande. Det gör väl alla som jobbar på ett sjukhus? Livräddande insatser tills läkare kommer på plats. Jag kan också HLR och skulle ge hjärtmassage om någon på mitt jobb fick ett hjärtstopp i väntan på akutbilen.

    SSK tål inte kritik. Det övertygar mig ännu mer. Säkert andra också. Jag har blivit kallad liten patetisk människa, jävla dumhuvud och flera har skrivit svart på vitt att om jag kom till den inrättning där de jobbar och de visste vem jag var skulle jag inte få hjälp och de skulle inte ta i mig med tång. Aldrig skulle jag tala så till en människa som hade synpunkter på mitt arbete och min lön.

  • Svar på tråden Fjantiga sjuksköterskor!
  • Anonym
    Anonym (Arg!) skrev 2012-05-10 16:21:53 följande:
    Nej, läs ordentligt! Jag litar inte på att någon SSK skulle rädda mitt liv om jag kom in livshotande sjuk eller skadad till akuten. Det gör läkarna.

    Jag menar att hon är i fel yrke eftersom hon skulle vägra mig VÅRD pga mina åsikter. Vård kan vara allt från en sårtvätt till att sätta en infart.
    Men lägg av nu.

    Du kan inte vara så dum så du inte förstår att det är något man vräker ur sig i hettan, men inget hon verkligen skulle göra.

    Om det verkligen skulle ske på riktigt vore det allvarligt, men att nån säger det i en debatt till den som just förringat den insats man gör på dagarna, är inte lika konstigt.
    Du är inte oskyldig du heller.     
  • Ebba Caroline
    Anonym (Arg!) skrev 2012-05-10 16:24:22 följande:
    Så om man säger något du inte håller med om som man dessutom inte vet mycket om får man stryk fast man inte förtjänar det.

    Eh.... Ok?

    Ja. Och om jag hade gett dig styrk eller någon annan så polisanmäl mig då. Jag kommer gladeligen erkänna i polisförhöret att ajg gav dig stryk, jag kommer även att säga varför jag gav dig stryk, inte för att du förtjänade det (det förtjänar fortfarande ingen) utan för att du klangar ner och kommer med påhopp mot en hel yrkeskår. Hade väl förmodligen fått böter eller fotboja som straff, men tro mig det hade varit värt det!
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (min)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-10 16:23:42 följande:
    Vem är det som utför HLR på dig om läkaren befinner sig 10 mil bort, eller är i andra änden av sjukhuset? Ebnligt dig ska vi bara stå och vänta på att läkaren kanske hinner fram i tid.

    ÅTERIGEN: NEJ, JAG KOMMER INTE VÄGRA DIG VÅRD PÅ GRUND AV DINA ÅSIKTER I VERKLIGA LIVET! ALLA MÄNNISKOR HAR RÄTT TILL SAMMA VÅRD/LIKA VÅRD OAVSETT DERAS PERSONLIGA ÅSIKTER!    
    Nu var ju frågan vad som händer om man kommer in på akuten med livshotande skador eller sjukdomar. Då hoppar jag allvarligt att det inte springer fram någon SSK och gör HLR på mig, utan att det kommer fram en läkare som kan bedöma vad som faktiskt behöver göras, eller att HLR/stabilisering redan har utförts av ambulanspersonalen.

    Det är ganska sällsynt att man kommer gående in själv på akuten och kollapsar med hjärtstopp i akutens reception medan samtliga läkare befinner sig på andra sidan stan.
  • Anonym (Arg!)
    Anonym skrev 2012-05-10 16:23:00 följande:
    Du förringar sjuksköterskornas arbetsinsats och blir upprörd när du får svar på tal?

    Reality check?  
    Men jag tar svar på tal! Jag var helt förberedd på att få starkt mothugg, mycket kritik och jag var även beredd på att jag kanske skulle behöva ändra åsikt om SSK.

    Men att argumentera och att kalla människor fula namn och hota är väl inte samma sak?

    Den här tråden har fått mig att helt tappa förtroende för SSK och sjukvården. Människor som skriver här representerar en yrkesgrupp som beter sig MYCKET illa vid kritik.
  • Ebba Caroline
    Anonym (min) skrev 2012-05-10 16:26:38 följande:
    Nu var ju frågan vad som händer om man kommer in på akuten med livshotande skador eller sjukdomar. Då hoppar jag allvarligt att det inte springer fram någon SSK och gör HLR på mig, utan att det kommer fram en läkare som kan bedöma vad som faktiskt behöver göras, eller att HLR/stabilisering redan har utförts av ambulanspersonalen.

    Det är ganska sällsynt att man kommer gående in själv på akuten och kollapsar med hjärtstopp i akutens reception medan samtliga läkare befinner sig på andra sidan stan.

    Vem av ambulanspersonalen är det som utfört HLR på dig eller på ts? Jo, just det en sjuksköterska!
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (min)
    Anonym (Arg!) skrev 2012-05-10 16:28:05 följande:
    Men jag tar svar på tal! Jag var helt förberedd på att få starkt mothugg, mycket kritik och jag var även beredd på att jag kanske skulle behöva ändra åsikt om SSK.

    Men att argumentera och att kalla människor fula namn och hota är väl inte samma sak?

    Den här tråden har fått mig att helt tappa förtroende för SSK och sjukvården. Människor som skriver här representerar en yrkesgrupp som beter sig MYCKET illa vid kritik.
    Men de skulle bli sååå mycket snällare om de bara hade bättre lön! Eh.
  • Anonym
    Anonym (min) skrev 2012-05-10 16:26:38 följande:
    Nu var ju frågan vad som händer om man kommer in på akuten med livshotande skador eller sjukdomar. Då hoppar jag allvarligt att det inte springer fram någon SSK och gör HLR på mig, utan att det kommer fram en läkare som kan bedöma vad som faktiskt behöver göras, eller att HLR/stabilisering redan har utförts av ambulanspersonalen.

    Det är ganska sällsynt att man kommer gående in själv på akuten och kollapsar med hjärtstopp i akutens reception medan samtliga läkare befinner sig på andra sidan stan.
    Fast nu är ju människor i regel inte så behändiga att dom snällt väntar med hjärtstopp tills dom befinner sig på akuten.
    Det händer liksom överallt att människor dör av hjärtstopp.
    Och nej, det finns inte alltid en piffig läkare i närheten och gör det inte det så blir jag iallafall själaglad om någon kommer och ger mig hlr även om den personen inte har en läkarlegitimation.
    Är den personen en sjuksyster desto bättre för det borgar för kunskap, men jag tar vem som helst i det läget.
    Räddar dom mitt liv är jag dom evigt tacksamma.    
  • Ebba Caroline
    Anonym (Arg!) skrev 2012-05-10 16:28:05 följande:
    Men jag tar svar på tal! Jag var helt förberedd på att få starkt mothugg, mycket kritik och jag var även beredd på att jag kanske skulle behöva ändra åsikt om SSK.

    Men att argumentera och att kalla människor fula namn och hota är väl inte samma sak?

    Den här tråden har fått mig att helt tappa förtroende för SSK och sjukvården. Människor som skriver här representerar en yrkesgrupp som beter sig MYCKET illa vid kritik.

    Hur tycker du vi skulle bete oss av din kritik? Tacka och ta mot utan mothugg tillbaka? Du nedvärderar en hel yrkeskår, du får ta att folk (bla jag) säger ifrån och blir förbannad.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Tom Araya
    Anonym (Arg!) skrev 2012-05-10 16:21:53 följande:
    Nej, läs ordentligt! Jag litar inte på att någon SSK skulle rädda mitt liv om jag kom in livshotande sjuk eller skadad till akuten. Det gör läkarna.

    Jag menar att hon är i fel yrke eftersom hon skulle vägra mig VÅRD pga mina åsikter. Vård kan vara allt från en sårtvätt till att sätta en infart.
    Vid akuta fall är den första tiden och den första vården livsavgörande. En läkare brukar inte vara den första i vårdkedjan en patient träffar.
  • Ebba Caroline
    Anonym (min) skrev 2012-05-10 16:26:38 följande:
    Nu var ju frågan vad som händer om man kommer in på akuten med livshotande skador eller sjukdomar. Då hoppar jag allvarligt att det inte springer fram någon SSK och gör HLR på mig, utan att det kommer fram en läkare som kan bedöma vad som faktiskt behöver göras, eller att HLR/stabilisering redan har utförts av ambulanspersonalen.

    Det är ganska sällsynt att man kommer gående in själv på akuten och kollapsar med hjärtstopp i akutens reception medan samtliga läkare befinner sig på andra sidan stan.

    Om du vill att enbart en läkare på akuten ska göra hjärtmassage så får du nog vackert vänta. Det är inte läkaren som gör det utan oftast sjuksköterskan.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
Svar på tråden Fjantiga sjuksköterskor!