• Anonym (Arg!)

    Fjantiga sjuksköterskor!

    Nu var det dags igen! Sjuksköterskorna gnäller i pressen och ska ha mer betalt. Jag blir så trött!!

    De visste väl för fanken hur lönenivåerna såg ut när det valde att gå utbildningen? Om det är pengar som är viktigt och man vill jobba inom vården får man väl utbilda sig till läkare? Vad är problemet liksom?

    Att lämna sjukhus farligt obemannade visar på att de flesta som utbildar sig till sjuksköterskor inte bryr sig ett dugg om att hjälpa människor utan bara om pengarna som hamnar i plånboken.

    En

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-09 17:18
    En sjuksköterska är en assistent. De har inget medicinskt ansvar utan allt faller på behandlande läkare.

    Sjuksköterskorna ska ha mer pengar men vart ska vi ta pengarna från? Kan de svara på det? Icke!!

    De pluggar på högskola i tre år och menar att det borde ge en ingångslön på mer än 20,000 i månaden men det finns massor av yrken där man pluggar lika länge för samma ingångslön.

    Varför verkar alla sjuksköterskor tycka att de är värda så mycket mer än alla andra? Är det något man får lära sig under utbildningen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-10 12:15
    Hoppsan vilket liv det blev! Jag visste att jag skulle bli påhoppad men jag visste också att många skulle hålla med mig.

    Jag tycker att SSK gör ett viktigt jobb men jag tycker inte att det jobb de gör är viktigare än någon annans. Jag anser att det är rent av dumt att kräva en ingångslön på 24,000 när man är nyutexaminerad och helt saknar erfarenhet. Jag tycker att löneutvecklingen för SSK är viktigare.

    Jag tycker att många (alla?) SSK överskattar sig själva, sina förmågor och sitt ansvar. Ska man tro på de som skriver i denna tråd är ju SSK som är ensamt ansvariga att hålla varenda patient vid liv. Jag säger inte att ni inte gör ett bra jobb men det gnälls så förbenat! Satsa på vidareutveckling, utbildning, löneförhandlingar och fackligt arbete om ni vill ha bättre lönevillkor. Som alla andra yrkesgrupper.

    En SSK delar ut redan ordinerad medicin, sätter nålar, tar prover, sköter omvårdnad och assisterar läkare. Att säga att ni tar hand om hjärtstopp är skrattretande. Det gör väl alla som jobbar på ett sjukhus? Livräddande insatser tills läkare kommer på plats. Jag kan också HLR och skulle ge hjärtmassage om någon på mitt jobb fick ett hjärtstopp i väntan på akutbilen.

    SSK tål inte kritik. Det övertygar mig ännu mer. Säkert andra också. Jag har blivit kallad liten patetisk människa, jävla dumhuvud och flera har skrivit svart på vitt att om jag kom till den inrättning där de jobbar och de visste vem jag var skulle jag inte få hjälp och de skulle inte ta i mig med tång. Aldrig skulle jag tala så till en människa som hade synpunkter på mitt arbete och min lön.

  • Svar på tråden Fjantiga sjuksköterskor!
  • Ebba Caroline
    Sweet life skrev 2012-05-10 17:00:20 följande:
    Vård har alla rätt att få, men han får nog hämta sin lunchbricka själv ute i matrummet....

    Kunde inte sagt det bättre själv...
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ellab

    Jag tycker det är helt rätt att dom ska ha mer. 3 års studier och 21000 är snålt. Jag pluggade 20 veckoer och har 22000 kr i månader. 

  • Sweet life
    Anonym (Usk2) skrev 2012-05-10 17:01:26 följande:
    Ja, eller kissar i sängen för han inte får hjälp i tid.
    Ja, vem vet.. Kanske finns det nån pat på avdelning som är i behov av VÅRD just då och inte bara hjälp på toaletten...
  • Ebba Caroline
    Anonym (Arg!) skrev 2012-05-10 17:01:45 följande:
    Ja, det har du!!

    Vart då?
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-10 16:59:15 följande:
    Jag ser inte ner på andra människor men jag blir förbannad när fplk nervärdera sjuksköterskorna, deras jobb och det dem gör och kallar de för assistenter.
    Men det är okej för dig att skriva ner uskorna? Har sett dig flaxa runt i lite trådar och du är väldigt nedvärderade mot deras yrke och det hårda arbete de utför varje dag. 
  • Anonym (Arg!)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-10 17:01:35 följande:
    Ja, om jag nu klipp tillnågon så kan jag väl gott och väl ge vård till personen. Det var ju faktiskt mitt fel att personen blöder...
    Men du kan inte vara på riktigt? Jag tänkte precis skriva att det var klantigt formulerat av mig i TS när jag skrev assistent eftersom det inte riktigt var så jag men jag ångrade mig.

    Ni är ju grymma människor under super-hjälte ytan. Usch! Jag blir faktiskt illa berörd.
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-10 17:02:53 följande:
    Men det är okej för dig att skriva ner uskorna? Har sett dig flaxa runt i lite trådar och du är väldigt nedvärderade mot deras yrke och det hårda arbete de utför varje dag. 

    Nej, det är jag faktiskt inte. Jag inser att uskorna behövs allt för väl.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-10 17:01:35 följande:
    Ja, om jag nu klipp tillnågon så kan jag väl gott och väl ge vård till personen. Det var ju faktiskt mitt fel att personen blöder...
    Herregud. 
  • Anonym (^^)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-10 16:46:27 följande:

    Du inser fakta va? Att vård hade du fått oavsett men sjuksköterskorna hade inte varit så behjälpliga med att hjälpa dig på toaletten, hjälpa dig med ett glass vatten eller svara på ringningar.
    Här Ebba Caroline, detta har du själv skrivit!
  • Sweet life
    Anonym (^^) skrev 2012-05-10 17:05:21 följande:
    Här Ebba Caroline, detta har du själv skrivit!
    Men det där är inte vård.. det där är service...
Svar på tråden Fjantiga sjuksköterskor!