• Anonym (Arg!)

    Fjantiga sjuksköterskor!

    Nu var det dags igen! Sjuksköterskorna gnäller i pressen och ska ha mer betalt. Jag blir så trött!!

    De visste väl för fanken hur lönenivåerna såg ut när det valde att gå utbildningen? Om det är pengar som är viktigt och man vill jobba inom vården får man väl utbilda sig till läkare? Vad är problemet liksom?

    Att lämna sjukhus farligt obemannade visar på att de flesta som utbildar sig till sjuksköterskor inte bryr sig ett dugg om att hjälpa människor utan bara om pengarna som hamnar i plånboken.

    En

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-09 17:18
    En sjuksköterska är en assistent. De har inget medicinskt ansvar utan allt faller på behandlande läkare.

    Sjuksköterskorna ska ha mer pengar men vart ska vi ta pengarna från? Kan de svara på det? Icke!!

    De pluggar på högskola i tre år och menar att det borde ge en ingångslön på mer än 20,000 i månaden men det finns massor av yrken där man pluggar lika länge för samma ingångslön.

    Varför verkar alla sjuksköterskor tycka att de är värda så mycket mer än alla andra? Är det något man får lära sig under utbildningen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-10 12:15
    Hoppsan vilket liv det blev! Jag visste att jag skulle bli påhoppad men jag visste också att många skulle hålla med mig.

    Jag tycker att SSK gör ett viktigt jobb men jag tycker inte att det jobb de gör är viktigare än någon annans. Jag anser att det är rent av dumt att kräva en ingångslön på 24,000 när man är nyutexaminerad och helt saknar erfarenhet. Jag tycker att löneutvecklingen för SSK är viktigare.

    Jag tycker att många (alla?) SSK överskattar sig själva, sina förmågor och sitt ansvar. Ska man tro på de som skriver i denna tråd är ju SSK som är ensamt ansvariga att hålla varenda patient vid liv. Jag säger inte att ni inte gör ett bra jobb men det gnälls så förbenat! Satsa på vidareutveckling, utbildning, löneförhandlingar och fackligt arbete om ni vill ha bättre lönevillkor. Som alla andra yrkesgrupper.

    En SSK delar ut redan ordinerad medicin, sätter nålar, tar prover, sköter omvårdnad och assisterar läkare. Att säga att ni tar hand om hjärtstopp är skrattretande. Det gör väl alla som jobbar på ett sjukhus? Livräddande insatser tills läkare kommer på plats. Jag kan också HLR och skulle ge hjärtmassage om någon på mitt jobb fick ett hjärtstopp i väntan på akutbilen.

    SSK tål inte kritik. Det övertygar mig ännu mer. Säkert andra också. Jag har blivit kallad liten patetisk människa, jävla dumhuvud och flera har skrivit svart på vitt att om jag kom till den inrättning där de jobbar och de visste vem jag var skulle jag inte få hjälp och de skulle inte ta i mig med tång. Aldrig skulle jag tala så till en människa som hade synpunkter på mitt arbete och min lön.

  • Svar på tråden Fjantiga sjuksköterskor!
  • h8him
    Regnig måndag skrev 2012-05-11 11:19:58 följande:
    Tryck på "visa endast" på dina egna inlägg och sitt inte och gapa som en tjurig 4-åring.
    Du försöker men snärjer in dig mer och mer. Nej, det var inte det du argumenterat föär utan just viktigheten har varit/är en stor del av ditt resonemang.

    Gör om och gör rätt.

    Nej, jag kan konstatera att du inte förstår uttrycket.
    Jag har läst alla mina inlägg och jag har aldrig skrivit det. Du inser det säkert själv eftersom du inte klarar av att citera eller ange vilket inlägg jag skrivit det i.

    Haha, nu börjar du ha slut på argument märker jag.
  • Fenrisulven
    h8him skrev 2012-05-11 11:25:38 följande:
    Nej, jag missar inte alls poängen. Ledarskapsproblem och pengabrist är orsaken att flera sjukhus har stora problem.

    Det är inte provocerande. Tala bara om var pengarna ska komma ifrån är du snäll.
    Det jag undrar är varför DU verkar ha så svårt för våra lönekrav?
    Tycker DU att det är ok att patienter får dropp ist för mat pga personalbrist.
  • Anonym (Arg!)
    Anonym (Snickare) skrev 2012-05-11 10:55:01 följande:
    Vad jobbar TS med?
    Det är tydligen viktigt att redovisa vad man jobbar med för att få behörighet att öppet kritisera SSK.

    Jag jobbar som produktionschef på ett mellanstort företag i Stocholm. Min sambo är ingenjör, min bror är pilot, min mamma jobbar inom försvaret och min pappa äger en liten bilfirma. Mina barn har inga jobb eftersom de är små men den ena vill bli brandman och den andre vill jobba på ICA (?). Vill du veta vad mina vänner jobbar med också eller räcker det så?

    Den här debatten har spårat ur helt totalt. Jag är och var från början kritisk till att NYUTEXAMINERADE SSK kräver en ingångslön på 24,000. Jag har aldrig sagt att en SSK inte gör ett viktigt jobb men att många (läs bara tråden) sitter på oändligt höga hästar! Jag tycker att en SSK lön ska höjas i takt med att hon lär sig saker, får erfarenhet, går utbildningar, löneförhandlar och gör ett bra jobb. Precis som i alla andra yrken.

    Jag tycker inte att man efter 3 års studier, helt färsk ur skolbänken med noll erfarenhet är värd en ingångslön på 24,000.
  • h8him
    Anonym (narkosen) skrev 2012-05-11 11:26:01 följande:
    Det som krävs är förmodligen en ordentlig genomlysning av hela upplägget och ledningen i alla våra landsting.
    Hur kan vi effektivisera, rationalisera och förkorta olika beslutsvägar.
    Ingen i Landstingets ledning är så särskilt sugen på detta dock, då många uppåt skulle sitta löst i en granskning.
    Problemet är inte rimliga löner till personalen utan dålig ledning, styrning och organisation.
    Problem som många privata vårdbolag uppenbarligen klart att reda upp och gå med vinst.
    Visst, nu är i överens. Men det kommer inte att ske en förändring bara för att sjuksköterskorna kräver högre ingånslöner.
  • h8him
    Fenrisulven skrev 2012-05-11 11:28:31 följande:
    Det jag undrar är varför DU verkar ha så svårt för våra lönekrav?
    Tycker DU att det är ok att patienter får dropp ist för mat pga personalbrist.
    Jag ser att det inte kan finansieras som det är idag.

    Självklart inte men det handlar om dålig styrning av landstinget och de enskilda sjukhusen, inte om att sjuksyrror inte har tillräckliga ingångslöner.
  • Fenrisulven
    Anonym (narkosen) skrev 2012-05-11 11:26:01 följande:
    Det som krävs är förmodligen en ordentlig genomlysning av hela upplägget och ledningen i alla våra landsting.
    Hur kan vi effektivisera, rationalisera och förkorta olika beslutsvägar.
    Ingen i Landstingets ledning är så särskilt sugen på detta dock, då många uppåt skulle sitta löst i en granskning.
    Problemet är inte rimliga löner till personalen utan dålig ledning, styrning och organisation.
    Problem som många privata vårdbolag uppenbarligen klart att reda upp och gå med vinst.
    När jag jobbade privat gick det företaget med vinst genom att minska personalen ( 2usk på 20patienter), minsk användningen av oml.material,minska förbrukningen av inkontinensartiklar.
    neadless to say att jag inte jobbar kvar
  • Fenrisulven
    h8him skrev 2012-05-11 11:31:45 följande:
    Jag ser att det inte kan finansieras som det är idag.

    Självklart inte men det handlar om dålig styrning av landstinget och de enskilda sjukhusen, inte om att sjuksyrror inte har tillräckliga ingångslöner.
    fast hade sjuköterskorna haft en vettig lön(även ingångslön) så hade det antagligen funnits sjuksköterskor som kunde hjälpa patienterna med maten. Dvs full bemanning på avdelningen.
  • Anonym (narkosen)
    Anonym (Arg!) skrev 2012-05-11 11:29:05 följande:
    Det är tydligen viktigt att redovisa vad man jobbar med för att få behörighet att öppet kritisera SSK.

    Jag jobbar som produktionschef på ett mellanstort företag i Stocholm. Min sambo är ingenjör, min bror är pilot, min mamma jobbar inom försvaret och min pappa äger en liten bilfirma. Mina barn har inga jobb eftersom de är små men den ena vill bli brandman och den andre vill jobba på ICA (?). Vill du veta vad mina vänner jobbar med också eller räcker det så?

    Den här debatten har spårat ur helt totalt. Jag är och var från början kritisk till att NYUTEXAMINERADE SSK kräver en ingångslön på 24,000. Jag har aldrig sagt att en SSK inte gör ett viktigt jobb men att många (läs bara tråden) sitter på oändligt höga hästar! Jag tycker att en SSK lön ska höjas i takt med att hon lär sig saker, får erfarenhet, går utbildningar, löneförhandlar och gör ett bra jobb. Precis som i alla andra yrken.

    Jag tycker inte att man efter 3 års studier, helt färsk ur skolbänken med noll erfarenhet är värd en ingångslön på 24,000.
    Problemet är att det inte görs, löneutvecklingen är i det närmaste obefintlig och jag tror att det här är ett nytt sätt eller strategi som i alla fall inte kan bli sämre än det som vårdförbundet hittills gjort under massa patetiska försök!
    De har mitt fulla stöd och jag hejar på dem!
  • Anonym (narkosen)
    h8him skrev 2012-05-11 11:31:45 följande:
    Jag ser att det inte kan finansieras som det är idag.

    Självklart inte men det handlar om dålig styrning av landstinget och de enskilda sjukhusen, inte om att sjuksyrror inte har tillräckliga ingångslöner.
    Jo om man har så dålig ordning organisatoriskt att man inte har  råd att betala de löner som är skäliga så är det organisationen det är fel på och inte något som sjuksköterskorna ska vara med att betala med sina låga löner.
    Då är det ledning och styrning det brister i och där borde fokuset ligga.
  • Anonym (narkosen)
    Fenrisulven skrev 2012-05-11 11:33:09 följande:
    När jag jobbade privat gick det företaget med vinst genom att minska personalen ( 2usk på 20patienter), minsk användningen av oml.material,minska förbrukningen av inkontinensartiklar.
    neadless to say att jag inte jobbar kvar
    självklart finns det dåliga privata bolag med.
Svar på tråden Fjantiga sjuksköterskor!