• Anonym (Arg!)

    Fjantiga sjuksköterskor!

    Nu var det dags igen! Sjuksköterskorna gnäller i pressen och ska ha mer betalt. Jag blir så trött!!

    De visste väl för fanken hur lönenivåerna såg ut när det valde att gå utbildningen? Om det är pengar som är viktigt och man vill jobba inom vården får man väl utbilda sig till läkare? Vad är problemet liksom?

    Att lämna sjukhus farligt obemannade visar på att de flesta som utbildar sig till sjuksköterskor inte bryr sig ett dugg om att hjälpa människor utan bara om pengarna som hamnar i plånboken.

    En

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-09 17:18
    En sjuksköterska är en assistent. De har inget medicinskt ansvar utan allt faller på behandlande läkare.

    Sjuksköterskorna ska ha mer pengar men vart ska vi ta pengarna från? Kan de svara på det? Icke!!

    De pluggar på högskola i tre år och menar att det borde ge en ingångslön på mer än 20,000 i månaden men det finns massor av yrken där man pluggar lika länge för samma ingångslön.

    Varför verkar alla sjuksköterskor tycka att de är värda så mycket mer än alla andra? Är det något man får lära sig under utbildningen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-10 12:15
    Hoppsan vilket liv det blev! Jag visste att jag skulle bli påhoppad men jag visste också att många skulle hålla med mig.

    Jag tycker att SSK gör ett viktigt jobb men jag tycker inte att det jobb de gör är viktigare än någon annans. Jag anser att det är rent av dumt att kräva en ingångslön på 24,000 när man är nyutexaminerad och helt saknar erfarenhet. Jag tycker att löneutvecklingen för SSK är viktigare.

    Jag tycker att många (alla?) SSK överskattar sig själva, sina förmågor och sitt ansvar. Ska man tro på de som skriver i denna tråd är ju SSK som är ensamt ansvariga att hålla varenda patient vid liv. Jag säger inte att ni inte gör ett bra jobb men det gnälls så förbenat! Satsa på vidareutveckling, utbildning, löneförhandlingar och fackligt arbete om ni vill ha bättre lönevillkor. Som alla andra yrkesgrupper.

    En SSK delar ut redan ordinerad medicin, sätter nålar, tar prover, sköter omvårdnad och assisterar läkare. Att säga att ni tar hand om hjärtstopp är skrattretande. Det gör väl alla som jobbar på ett sjukhus? Livräddande insatser tills läkare kommer på plats. Jag kan också HLR och skulle ge hjärtmassage om någon på mitt jobb fick ett hjärtstopp i väntan på akutbilen.

    SSK tål inte kritik. Det övertygar mig ännu mer. Säkert andra också. Jag har blivit kallad liten patetisk människa, jävla dumhuvud och flera har skrivit svart på vitt att om jag kom till den inrättning där de jobbar och de visste vem jag var skulle jag inte få hjälp och de skulle inte ta i mig med tång. Aldrig skulle jag tala så till en människa som hade synpunkter på mitt arbete och min lön.

  • Svar på tråden Fjantiga sjuksköterskor!
  • Pillowcase

    Tycker synd om de "äldre" sjuksyrrorna om det nu blir så att ingångslönen höjs för nyutexaminerade. I min värld börjar man med den ingångslönen som finns, sen jobbar man sig upp. På många ställen gör undersköterskorna mer jobb än sjuksyrrorna. Om det är hög lön man är ute efter får man väl se sig om till andra utbildningar som leder till välbetalda jobb. En sjuksköterska tjänar lite, samma som undersköterskorna, men så har det väl i stort sett alltid varit. Vårdyrket är inget man väljer om man vill tjäna pengar utan för att man bryr sig om människor och vill hjälpa till ett dräglig liv.

  • Anonym (narkosen)
    Pillowcase skrev 2012-05-11 16:21:50 följande:
    Tycker synd om de "äldre" sjuksyrrorna om det nu blir så att ingångslönen höjs för nyutexaminerade. I min värld börjar man med den ingångslönen som finns, sen jobbar man sig upp. På många ställen gör undersköterskorna mer jobb än sjuksyrrorna. Om det är hög lön man är ute efter får man väl se sig om till andra utbildningar som leder till välbetalda jobb. En sjuksköterska tjänar lite, samma som undersköterskorna, men så har det väl i stort sett alltid varit. Vårdyrket är inget man väljer om man vill tjäna pengar utan för att man bryr sig om människor och vill hjälpa till ett dräglig liv.
    Gör undersköterskorna MER jobb än sjuksköterskorna ?
    sanningen är väl att de gör ett ANNAT jobb än sjuksköterskorna.

    och du, de flesta av oss äldre sjuksköterskor tycker det är bra att de nya kommer in med bra högre löner. Det ger oss större kraft i våra krav också.
  • mammamiia

    Du tycker alltså det är ok att förhandla lön om jag förstår vad du menar? Och vet du vad... Det är precis vad mina snart nya kollegor gör... Dessutom har de mitt fulla stöd - trots att det känns lite surt att de kommer ha nästan samma lön som jag har efter närmare 15 år som ssk. Anledningen till det är att deras löner kommer generera mer pengar att höja min inkomst - eftersom lönepotten till avd bestäms av lönerna på avd.

    Och "bryr sig bara om pengarna i plånboken" ?Du menar alltså på fullt allvar att du bara jobbar för att det är roligt? Jag jobbar som ssk för att jag tycker om att jobba nära människor men jobbar gör jag också för att betala räkningar & få mat på bordet. Har jag då (vilket jag har) ett krävande, stressigt och ansvarsfullt jobb tycker jag faktiskt att jag ska ha bra betalt för det...

    Vad beträffar ansvar så är det helt korrekt läkaren som har det yttersta ansvaret. Problemet är bara att på avd och som jourer kvällar/nätter/helger har vi i allmänhet en underläkare som precis gått ut skolan. Gissa vem som har mest specifik kunskap om de komplicerade pat som vårdas på avdelningen, läkaren eller ssk som jobbar där i tio år (och sett mååååånga underläkare komma & gå för att de inte fixade jobbet)? Jag hade en grundläggande erfarenhet & kunskap när jag började där, så jag kan även en del som inte är specifikt för just "min" avd.

    Jättebra att du kan HLR, det tycker jag är superbra! Skillnaden är att när (inte om eftersom hjärtstopp händer alltför ofta hos oss) så börjar jag inte bara HLR utan har i allmänhet åtminstone kopplat upp en defibrillator och ibland använt och ofta hunnit börja ge läkemedel. Du har en allmän kompetens att hålla en människa vid liv - jag för min del har den OCH en specifik, medicinsk kompentens. Ser du skillnaden? När jag jobbar är dessutom min största uppgift att se till att hjärtstoppen INTE sker utan att jag ska se till att patienten får en avvägd medicinsk vård (jo jag ger många läkemedel enligt eget tycke - det ingår!) och att omvårdnaden avpassas till just den här patienten.

    Att jag då stannar på ett sånt här låglönejobb? Jo, jag brinner faktiskt för "min" patientgrupp och jag vet dessutom att jag är en jäkligt bra ssk. Men jag är av och till på väg ngn annanstans - fast jag vill inte bara få en hög lön, jag vill också ha ett jobb jag tycker riktigt mkt om så jag är kräsen.           

  • Anonym
    Pillowcase skrev 2012-05-11 16:21:50 följande:
    Tycker synd om de "äldre" sjuksyrrorna om det nu blir så att ingångslönen höjs för nyutexaminerade. I min värld börjar man med den ingångslönen som finns, sen jobbar man sig upp. På många ställen gör undersköterskorna mer jobb än sjuksyrrorna. Om det är hög lön man är ute efter får man väl se sig om till andra utbildningar som leder till välbetalda jobb. En sjuksköterska tjänar lite, samma som undersköterskorna, men så har det väl i stort sett alltid varit. Vårdyrket är inget man väljer om man vill tjäna pengar utan för att man bryr sig om människor och vill hjälpa till ett dräglig liv.

    Ja men nu har de äldre inte speciellt mkt att hota med eller hur? De har redan tagit en skitlön och får inte strejka som alla andra. Får de nya högre ingångslön kan de äldre använda det för att kräva den högre lönen de så väl är värda. Men de kommer aldrig att få någon höjning så som det derbyt nu, och jag tänker inte lida med en skitlön för att andra minsann gör det. Lyckas inte deras kamp så lägger jag mig inte platt, då startar man en ny! Man måste börja någonstans och eftersom arbetsgivarna skrattat de erfarna upp i ansiktet i flera decennier under lönesamtal så är de inga jag tänker vänta på. Då lär det växa mossa på mig innan ngt händer.
  • Anonym (ssk)
    Pillowcase skrev 2012-05-11 16:21:50 följande:
    Tycker synd om de "äldre" sjuksyrrorna om det nu blir så att ingångslönen höjs för nyutexaminerade. I min värld börjar man med den ingångslönen som finns, sen jobbar man sig upp. På många ställen gör undersköterskorna mer jobb än sjuksyrrorna. Om det är hög lön man är ute efter får man väl se sig om till andra utbildningar som leder till välbetalda jobb. En sjuksköterska tjänar lite, samma som undersköterskorna, men så har det väl i stort sett alltid varit. Vårdyrket är inget man väljer om man vill tjäna pengar utan för att man bryr sig om människor och vill hjälpa till ett dräglig liv.

    Varför skulle det vara synd för oss äldre sjuksköterskor? Upproret bland studenterna gagnar oss också. Får de upp ingpngslönen till 24 000kr så kommer vi andra kunna kräva mera. 

    Nej, undersköterskorna gör aldrig mer jobb än sjuksköterskorna. Men de gör annat jobb. Sjuksköterskor och undersköterskor har olika arbetsuppgifter.   
  • Anonym (Arg!)
    Anonym (Linda) skrev 2012-05-11 16:07:28 följande:
    Är man inte nöjd med sin lön så gör man något åt det! Det är precis vad dessa unga engagerade sjuksköterskor gör. Sedan om detta är rätt väg att gå får framtiden utvisa. Det finns så många (speciellt kvinnor) som bara klagar och klagar men aldrig gör något för att förändra.

    TS är säkert en kvinna för det är så typiskt oss kvinnor att smutskasta och tala illa om andra kvinnor som vill något och har ett mål. Det har jag sett många exempel på under mina år som arbetande. Tänk om vi kvinnor istället kunde stötta varandra och inte se det hela som hotfullt. Bara för sjuksköterskorna vill ha högre lön behöver inte andra yrkesgrupper känna sig hotade. Stötta varandra istället! Spiller bara massa energi!

    Hejja dessa engagerade blivande sjuksköterskor som försöker göra något åt sin situation!!

    //Linda (inte sjuksköterska)
    Så i din värld finns det inga manliga SSK? Jag kritiserar SSK. Inte kvinnor. Ganska ogenomtänkt inlägg av dig det här. Försök inte få detta till någon genusdebatt. Det handlar inte om det.
  • Essien

    Tycker det är så lustigt ändå! Jag har pratat med hundratalet läkare, minst lika många ssk, usel, sjukgymnaster och arbetsterapeuter. Alla jag pratat med har helt och hållet stått på VÅR sida i detta. Alla patienter har stått på vår sida. Så varifrån kommer alla bitterfittor som brölar om hur oacceptabla våra krav är?

  • Essien
    Essien skrev 2012-05-11 16:37:07 följande:
    Tycker det är så lustigt ändå! Jag har pratat med hundratalet läkare, minst lika många ssk, usel, sjukgymnaster och arbetsterapeuter. Alla jag pratat med har helt och hållet stått på VÅR sida i detta. Alla patienter har stått på vår sida. Så varifrån kommer alla bitterfittor som brölar om hur oacceptabla våra krav är?

    ...men som säkerligen kommer sitta där på akuten eller ligga i sängarna på avdelningarna och kräva toppvård dygnets alla timmar när de själva blivit sjuka och skröpliga.... Det är skrattretande!
  • Anonym (Arg!)
    mammamiia skrev 2012-05-11 16:29:39 följande:
    Du tycker alltså det är ok att förhandla lön om jag förstår vad du menar? Och vet du vad... Det är precis vad mina snart nya kollegor gör... Dessutom har de mitt fulla stöd - trots att det känns lite surt att de kommer ha nästan samma lön som jag har efter närmare 15 år som ssk. Anledningen till det är att deras löner kommer generera mer pengar att höja min inkomst - eftersom lönepotten till avd bestäms av lönerna på avd.

    Och "bryr sig bara om pengarna i plånboken" ?Du menar alltså på fullt allvar att du bara jobbar för att det är roligt? Jag jobbar som ssk för att jag tycker om att jobba nära människor men jobbar gör jag också för att betala räkningar & få mat på bordet. Har jag då (vilket jag har) ett krävande, stressigt och ansvarsfullt jobb tycker jag faktiskt att jag ska ha bra betalt för det...

    Vad beträffar ansvar så är det helt korrekt läkaren som har det yttersta ansvaret. Problemet är bara att på avd och som jourer kvällar/nätter/helger har vi i allmänhet en underläkare som precis gått ut skolan. Gissa vem som har mest specifik kunskap om de komplicerade pat som vårdas på avdelningen, läkaren eller ssk som jobbar där i tio år (och sett mååååånga underläkare komma & gå för att de inte fixade jobbet)? Jag hade en grundläggande erfarenhet & kunskap när jag började där, så jag kan även en del som inte är specifikt för just "min" avd.

    Jättebra att du kan HLR, det tycker jag är superbra! Skillnaden är att när (inte om eftersom hjärtstopp händer alltför ofta hos oss) så börjar jag inte bara HLR utan har i allmänhet åtminstone kopplat upp en defibrillator och ibland använt och ofta hunnit börja ge läkemedel. Du har en allmän kompetens att hålla en människa vid liv - jag för min del har den OCH en specifik, medicinsk kompentens. Ser du skillnaden? När jag jobbar är dessutom min största uppgift att se till att hjärtstoppen INTE sker utan att jag ska se till att patienten får en avvägd medicinsk vård (jo jag ger många läkemedel enligt eget tycke - det ingår!) och att omvårdnaden avpassas till just den här patienten.

    Att jag då stannar på ett sånt här låglönejobb? Jo, jag brinner faktiskt för "min" patientgrupp och jag vet dessutom att jag är en jäkligt bra ssk. Men jag är av och till på väg ngn annanstans - fast jag vill inte bara få en hög lön, jag vill också ha ett jobb jag tycker riktigt mkt om så jag är kräsen.           
    Åh så trött jag börjar bli på att förklara om och om och om igen! Ska man svara i en tråd kan man väl läsa genom den först?

    Du menar att en nyutexaminerad SSK inte kan sätta mat på bordet eller betala räkningar på en lön på 20,000 i månaden?

    Ni HAR ett viktigt jobb, jag är säker på att ni är stressade men det är det många yrkesgrupper som är.

    Jag tycker att SSK ska, som alla andra, ha en schysst löneutveckling men jag tycker inte att man är värd en ingångslön på 24,000 när man kommer direkt från skolbänken.

    Och varför babblar alla om hjärtstopp??? Jag fattar inte?
  • Anonym (*läk)
    Anonym (Arg!) skrev 2012-05-11 16:40:04 följande:
    Och varför babblar alla om hjärtstopp??? Jag fattar inte?
    Nej, just det är lite pinsamt faktiskt.
Svar på tråden Fjantiga sjuksköterskor!