• Womanizer

    Svenska tjejer - ett socialt förfall

    Bästa Familjeliv,

    När jag för några år sedan träffade en kvinna från Ukraina som tillfälligt jobbade som tolk i Sverige fick jag en helt annan syn på jämställdhet. Idag är vi ett lyckligt par sedan några år och för henne är det otänkbart att jag som man ska laga mat, städa eller utföra annat hushållsarbete. Hon ser det som sin plikt som kvinna på samma sätt som det är min plikt att försörja oss. 

    Kvinnan jag är tillsammans med ses av mina vänner som lite av en trophy-wife (vi är dock inte gifta).  Detta då hon är en sådan som andra män stannar upp och vänder sig om på gatan för att beundra. För henne är det naturligt att göra sig vacker varje dag och att klä sig snyggt. Hon berättade att en kvinna är mannens visitkort, och därför vill hon alltid göra ett vackert intryck. Själv är jag knappast något modell men har samtidigt aldrig haft svårt att träffa svenska tjejer tidigare.

    I början var det lite ovant att lära mig förstå hur denna kvinna fungerade. Som svensk man var jag van med att göra det mesta i samförstånd med min respektive. Detta förklarade hon dock efter ett tag att jag skulle sluta med. I öststaterna ses det som direkt omanligt att rådfråga sin kvinna vilken film hon vill se, eller om det är okej för henne att jag bjuder hem några vänner eller kollegor. En man i hennes ögon är inte rädd för att ta dessa initiativ själv och kvinnan följer efter. 

    När vi hade varit tillsammans en tid bjöd jag hem några kollegor. Hon var väldigt glad över detta eftersom hon då gavs chansen att visa hur duktig hon var i köket och hur bra kvinna hon var. Middagen blev en festmåltid värd nobellmiddagen och hela tiden servade hon våra gäster och var lyhörd inför att de skulle må så bra som möjligt. En av tjejerna i sällskapet började sedan prata skit om mig på kontoret eftersom hon ansåg att jag var en mansgris som förtryckte denna kvinna. När jag berättade det för tjejen blev hon för första gånger helt vansinnig. Hon var i princip beredd att ringa upp denna tjej och läsa lusen av henne. 

    För henne var jag en drömkille. Jag dricker mig aldrig berusad, har ordnat ekonomi, gör henne glad med små presenter och skulle aldrig drömma om att slå henne. Inte heller springer jag till prostituerade eller går på porrklubb vilket är väldigt vanligt förekommande för ukrainska män. Jämställdhet för henne handlar inte om dela på hushållssysslorna utan om att båda tar delat ansvar för helheten. Hon som kvinna sköter hemmet, och jag som man sköter ekonomin. 

    Hon jobbar förvisso lite fortfarande som översättare, och drar också in pengar. Detta är dock enbart för att hon tycker det är roligt, och hon gör det enbart några timmar i veckan som en hobby eftersom hon talar och skriver flera språk flytande. 

    Varje morgon när väckarklockan ringer kliver hon upp för att ordna kaffe och frukost åt mig samt stryker skjortan om det behövs. När jag kommer hem möter hon mig i hallen med ett leende och hänger upp min kavaj. Maten står alltid uppdukat på bordet och som regel är det flera rätter att välja på. Efter maten vet hon att jag gillar att byta till bekvämare kläder luta mig tillbaka i favoritfåtöljen och läsa DI. Varje gång kommer hon ut med kaffe och efterrätt, eller något fruktfat. 

    Sex blir aldrig en förhandlingsfråga som det kan bli i andra förhållanden. Trots att vi nu varit tillsammans ett par år har vi sex varje dag, och ibland flera gånger varje dag. Bättre sexliv har jag aldrig haft! Går vi ut, om det så bara är till affären ska både sminket, håret och kläderna fixas till innan. Det är dock något hon gör varje dag på rutin så det är väldigt sällan jag behöver vänta någon längre tid innan vi kan lämna hemmet. 

    Finns det nackdelar? Jodå, det gör det. När hennes morfar blev sjuk åkte hon dit och var borta i två veckor för att ta hand om honom. Kvinnor från öst är väldigt familjeorienterade och familjen är alltid viktigt och högt prioriterad. De har kommit och hälsat på 2 ggr och det blir lite väl intensivt för min smak. 

    Fördomarna från omgivningen fanns naturligtvis där, och finns så även idag om än i mindre omfattning. Allt från nedlåtande blickar till en kvinna som mer eller mindre förklarade mig som en värsta sortens våldtäktsman som utnyttjade försvarslösa fattiga kvinnor. Att hon sedan tjänade nästan lika bra som mig eftersom hon var anställd på ett internationellt företag spelade ingen som helst roll. Att hon dessutom var snygg var tydligen ett problem också eftersom jag (tydligen i egenskap av ful) inte hade rätt att ha en snygg kvinna.

    När jag träffade denna tjej var jag helt själv om det på kontoret. Nu har två andra manliga kollegor gjort precis samma sak, och de säger båda samma sak: Aldrig mer en svensk kvinna!

    Detta är inte på något sätt ett försök att trycka ner svenska tjejer, utan ett sätt att få igång diskussionen om könsroller på riktigt. Feminister vill gärna framhålla sig som jämställda samtidigt som jag sällan hör någon feminist kritisera det faktum att det idag finns ett tiotal lagar i Sverige som aktivt diskriminerar män. Inte heller det faktum att deras kamp om jämställdhet resulterat i att män idag gör mer av det som tidigare främst sågs som kvinnans uppgifter (ta han om hem, matlagning och ungar) medan typiska manliga sysslor fortfarande utförs av främst män. Hur ser ni på det? Berätta gärna om ni är en han/hon eller hen och vilken ålder ni har så blir det enklare att se om det finns något mönster. 

    Tack för ordet. 

      
  • Svar på tråden Svenska tjejer - ett socialt förfall
  • Anonym

    Bästa Womanizer,
    Härligt att du trivs i ditt förhållande! Kan dock inte låta bli att undra över vad som skulle hända om du förlorade förmågan att dra in pengar till hushållet. Du skriver att din kvinna inte skulle bli nöjd om du inte skötte dina åtaganden. Men tänk om du inte skulle kunna? Du kan ju faktiskt bli sjuk eller handikappad och förlora förmågan att tjäna pengar.  Kommer din kvinna att vilja stanna hos dig om hon måste hjälpa dig ekonomiskt? Eller är det först och främst i egenskap av familjeförsörjare som du är älskad?

  • Plutteli
    Pompeia01 skrev 2012-06-19 19:33:01 följande:
    Nej, det är sant. Hur påstår du att det var då..? Kvinnorna jagade mammutarna och männen ammade spädbarnen, eller..?
    Samlar/jägarsamhället: Kvinnorna samlade frön, bär, rötter, proteiner i form av insekter m.m. vilket var HUVUDFÖDAN för människan. Männen jagade vilket var UNDANTAGET i kosten. Barnen sprang runt och fostrades av SAMTLIGA medlemmar i "flocken" och ammande barn kunde gå till vilken ammande kvinna som helst för mat. Den fysiska skillnaden i muskelmassa mellan männen och kvinnorna var ca 5%, även om männen jagade skulle ju kvinnorna klara av att gå lika långt i samma tempo, bära lika tungt och göra lika svåra sysslor så det var nästan ingen skillnad i muskler, den skillnad som låg låg i att männen hade lite mer av kortfibrig (explosiv) muskelmassa för att klara av ruscherna när de jagade. Att männen inte skulle ha simultanförmåga är ren nys, det var oerhört viktigt med simultanförmåga för att klara av att jaga så som man gjorde då. Att bara fokusera på gnun man ville döda var lika med att misslyckas.

    Första bofasta: Kvinnorna och männen hade i princip samma sysslor, skillnaden låg i att männen oftare begav sig iväg på tex jakt medan kvinnorna oftare stannade hemma pga ammande små barn. Arbetet för kvinnor och män var hårt kroppsarbete oavsett kön.

    Industrialiseringen: De rika lever ett liv i sus och dus där kvinnorna inte ammar eftersom det är vulgärt, deras sysslor är att övervaka tjänstefolket, brodera, spela musik, shoppa och skvallra. Männen sysslar med handel av olika slag, äger fastigheter m.m. I medel och underklass arbetar kvinnor precis som män, i underklassen arbetar även barnen från låg ålder. Medelklassens kvinnor har "lättare" kroppsarbete, tex guvernant, sjuksköterska, barnmorska, sekreterare. Underklassens kvinnor arbetar lika hårt som männen, tex som sömmerskor, i jordbruket, som väverskor på fabriker. Arbeten som är hårda och slitsamma. Kvinnorna slet även i gruvor där även många många barn arbetade genom att undersöka små nya tunnlar där de var de enda som var små nog att ta sig fram. Extremt låg levnadsålder både hos män och kvinnor bland de fattiga. Ska vi se till slaveriet hade kvinnorna ofta HÅRDARE sysslor än männen, det var tex kvinnorna som plockade nästan allt bomull eftersom de ansågs vara lättare på hand och därmed inte skada bomullen lika mycket som männen. Att vila under graviditet/efter förlossning var inget en fattig kvinna kunde kosta på sig och att dö pga graviditet/förlossning var den enskilt vanligaste dödsorsaken hos kvinnor pga att kroppen inte klarade av både svält, hårt kroppsarbete och flera täta graviditeter på samma gång.

    Fram till ca 1950-60: De med en låg inkomst hade fortfarande två som arbetade (både man och kvinna alltså), i medelklass/överklass var det vanligt med hemmafruar. Dock inte av eget val från kvinnornas sida utan för att de inte FICK studera högre än jämförbart med dagens högstadium och därmed inte var kvalificerade för nästan några arbeten. Samma gällde för de fattiga sönerna/döttrarna som fick göra hårda kroppsarbeten eftersom de inte hade utbildning för något annat och inte hade rätt att gå i skola efter "högstadiet". Medelklassens/rikemansklassens döttrar kunde ibland skickas på flickskolor där de lärde sig ta hand om ett hushåll, musik, brodyr och dyl. För de som inte hade några stora förhoppningar om äktenskap fanns även möjlighet att läsa till sjuksköterska, barnmorska eller lärarinna vilket isf ingick i utbildningen på flickskolan. Kvinnorna var med andra ord till stor del låsta i att skaffa en man som kunde försörja dem eftersom godkända kvinnoyrken var ytterst få. De fattiga kvinnorna har ALLTID arbetat och ALLTID med tunga tunga arbeten som få män som kvinnor hade klarat av idag.

     
  • Sommarlöv

    Skulle du vilja byta med henne TS? Vara hennes visitkort?

    Sen till det här med sysslor i hemmet.

     Ex på tradionella manliga sysslor:
    Byta däck på bilen, 2 gånger om året
    Klippa gräset, 1 gång i veckan
    Betala räkningar, 1 gång i månaden
    Tvätta bilen, max 1 gång i veckan

    Ex på tradionella kvinnliga sysslor:
    Laga mat, varje dag 1-2 gånger
    Tvätta, varje dag om man har barn
    Städa, 1-2 gånger i veckan
    Bädda, varje dag
    Ta hand om barnen. Är man föräldraledig så har man tur om man får ett par minuter för sig själv...
    Handla, minst en gång i veckan.

    De flesta kvinnor i vårt land arbetar, så att gå med på att dela upp sysslor i manligt och kvinnligt är en nitlott för kvinnor. I det här landet de flesta kvinnor intelligenta nog att fatta det och inte gå med på det...
    Skuller du vilja att din dotter ´fick samma roll som din sambo?

    Sen varför nöja sig med en fuling, om man är snygg själv? Korkat! Man väljer väl på den nivån man själv är eller? Som sagt varför ta en nitlott när man kan hitta något bättre?

  • MadHatter

    Att leva i ett jämställt samhälle handlar för mig om att människan som individ har rätt att välja sitt liv själv utan att vara styrd av vare sig regler eller förväntningar baserade på kön. 
    Det handlar om att leva i ett samhälle som inte kategoriserar sysslor i "manliga" och "kvinnliga" och som på olika sätt är uppbyggt kring skillnader baserade på kön.

    Jag anser därför att man kan leva som ni gör även i ett jämställt samhälle och vara jämställd - men ni lever ju inte jämställt då ni baserar era sysslor och roller i förhållandet och samhället på kön. Det vill säga hade ni valt erat sätt att leva baserat på hur ni är som personer är det ju en helt annan sak än om ni baserar era roller på era kön. 

    Jag vill gärna leva i ett samhälle där människor känner sig fria att välja sina liv utan att vara bundna av särskilda roller baserade på kön. 

     

  • Sommarlöv

    Sen skriver du TS: Bättre sexliv har jag aldrig haft.....hur är det för henne då? Allt verkar handla om dig i ert förhållande. Låter lite som du beskriver en sexpryl, som man kan använda precis när man vill.

  • Skogsnattviol

    Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om detta. Intressant med olika kulturer (känner en rysk tjej som är likadan till sinnet fast med skillnaden att hon småprostituerar sig lite vid sidan av också).

    Jag gillar när min sambo fixar tvätten likväl som han gillar när jag fixar med bilen eller traktorn... Har väldigt svårt att identifiera mig med din kvinna och hennes typiska könsroll i ert förhållande. Säger inte att det är fel men jag blir avskräckt av det. Sen älskar jag att laga mat och skulle gärna klä upp mig mer men mina kor skiter i om jag är sminkad. Åker jag till stan blir det dock ofta smink. Hmm. Min sambo är 29 och jag 26 och han får gärna fortsätta laga mina kläder så sköter jag disken.

    Frihet åt alla att göra som de vill oavsett vilken könsroll som man antagit.

  • Anonym (kvinna 22)

    Helt underbart tummen upp för dig!
    Jag har de senaste dagarna funderat på den som har med feminism att göra och jag anser att hela skiten spårat totalt!
    Den debatten försöker sudda alla gränser mellan manligt och kvinnligt som inte är ett problem! Och försöker sätta på oss kvinnor som vill se bra ut,  som rakar sig, som gärna stannar hemma och sköter hemmet en offer-kofta OCH JAG VILL INTE HA DEN!!!!!
    I stället för att se män som elaka mobbare och kvinnor som små oskyldiga offer starta en riktig debatt om rättvisa! Absolut samma lön för samma arbete så att kvinnor som lever ensamma klarar att försörja sina barn m.m
    Det som stör mig om debatten att den bara riktar in sig på kvinnor, männen då? Vi kvinnor har så många förmåner som vi inte ens ser och det får mig att kräkas! Tro mig det är bättre att vara kvinna även om det skulle vara så att mannen tjänar en tusenlapp extra i månaden- vad är det gentemot att få ha sina barn 5/7 dagar vissa kvinnor har t.o.m 12/14dagar. -Ja men det är inte så lätt att vara själv med barn - Nej kanske inte men hade du valt bort 12dagar med dina barn för en eller två extra tusenlappar i månaden? Om inte kvinnan bevisas helt olämplig som mor så är det hon som får mesta tiden av barnen. (vet att det finns vv-systemet så häng inte upp er på det)

  • Celavie
    Anonym (kvinna 22) skrev 2012-06-19 21:19:58 följande:
    Helt underbart tummen upp för dig!
    Jag har de senaste dagarna funderat på den som har med feminism att göra och jag anser att hela skiten spårat totalt!
    Den debatten försöker sudda alla gränser mellan manligt och kvinnligt som inte är ett problem! Och försöker sätta på oss kvinnor som vill se bra ut,  som rakar sig, som gärna stannar hemma och sköter hemmet en offer-kofta OCH JAG VILL INTE HA DEN!!!!!
    I stället för att se män som elaka mobbare och kvinnor som små oskyldiga offer starta en riktig debatt om rättvisa! Absolut samma lön för samma arbete så att kvinnor som lever ensamma klarar att försörja sina barn m.m
    Det som stör mig om debatten att den bara riktar in sig på kvinnor, männen då? Vi kvinnor har så många förmåner som vi inte ens ser och det får mig att kräkas! Tro mig det är bättre att vara kvinna även om det skulle vara så att mannen tjänar en tusenlapp extra i månaden- vad är det gentemot att få ha sina barn 5/7 dagar vissa kvinnor har t.o.m 12/14dagar. -Ja men det är inte så lätt att vara själv med barn - Nej kanske inte men hade du valt bort 12dagar med dina barn för en eller två extra tusenlappar i månaden? Om inte kvinnan bevisas helt olämplig som mor så är det hon som får mesta tiden av barnen. (vet att det finns vv-systemet så häng inte upp er på det)
    Men ta inte på den då!
    Det är väl inget som hindrar att ni lever som ni vill i ert förhållande?
  • Anonym (kvinna 22)
    Celavie skrev 2012-06-19 21:33:51 följande:
    Men ta inte på den då!
    Det är väl inget som hindrar att ni lever som ni vill i ert förhållande?
    Jag har inte tagit på mig den. Men jag tycker inte om att folk ser mig som ett offer och när jag försöker förklara varför jag inte är ett offer och att jag trivs med livet så blir jag bortförklarat som ett våp som inte förstår bättre. Jag vill också bli tagen på allvar även om jag inte alltid håller med vad personer från mitt egna kön säger. Jag är ingen förädare, jag har bara ett annat perspektiv!
Svar på tråden Svenska tjejer - ett socialt förfall