• blåbär02

    Vi som är överviktiga & gravida.

    Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

    Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

    Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

    {#emotions_dlg.flower}


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

    c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

    Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

    Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

    Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • Tess1990
    Decibel84 skrev 2016-07-04 19:27:26 följande:

    Försöker ni alla gå ned i vikt?

     


    Under graviditet?

    Gu nej! Jag skulle helst stå still eller gå upp enbart det graviditeten väger, men precis som för alla andra gravida så går det inte alltid att styra

    Jag gick ner en del i början pga. Illamående, kräkningar och en släng av magsjukan

    Och har nu gått ner lite till pga. Illamående, kräkningar och brist på aptit/magont men tror de börjar vända lite nu vilket känns skönt för det är tärande på kroppen att inte få i sig näring samtidigt som något i en tar och kräver en del

    Innan så försökte jag inte aktivt gå ner, bara vara viktstabil men jag hade önskat att jag hade gått ner lite innan plusset men de gick på första försöket så ^^
  • Decibel84

    Jag får bara lite intrycket av att man skriver att man vill gå ned i vikt och kämpar med det.
    Nu är det ju så att jag också kämpade med det som sista utväg för att få IVF
    Men jag var annars rätt nöjd, det är en fantastisk känsla att äntligen inse"fan jag duger, NU ska jag börja leva"

    Men det finns regler, och dom sa att jag var för tjock för IVF och då började jag må pissigt och försöka gå ned i vikt.
    Så lyckades vi naturligt.
    Så ja, viktnedgången hjälpte nog min fertilitet, det är jag ganska övertygad om.
    Men nu svävar jag på rosa moln.
    Är lite orolig för att det ska bli för mycket fokus på min vikt nu när jag är gravid.
    är i v24 och har gått upp 4-5 kg.
    Jag vet att dom vill mitt bästa, men på något sätt så tar jag inte åt mig för jag är som på rosa moln och så jävla lycklig att vi lyckades
    Men ja visst är det skrattretande när jag får ett papper med "förslag på bra kost"


     


    Säg en tjockis som inte fått det där på papper förut, som att man inte vet vad och hur man ska äta:
    Jag har nog iaf fått 10 såna papper under mitt liv, och aldrig har jag känt"ahaaa det är grönsaker man ska äta!

  • stor grön drake
    Decibel84 skrev 2016-07-04 19:50:59 följande:

    Säg en tjockis som inte fått det där på papper förut, som att man inte vet vad och hur man ska äta:

    Jag har nog iaf fått 10 såna papper under mitt liv, och aldrig har jag känt"ahaaa det är grönsaker man ska äta!


    Exakt så känner jag med
  • Frkmaria

    Jag mår riktigt dåligt över att de hela tiden påpekar att jag inte borde gå upp i vikt. Jag har en ämnesomsättningsrubbning och har dessutom sagt att jag inte ligger bra i dosen. De skyller på att det är endokrins jobb men jag blir så trött. Även om jag äter bra och vet att jag har dessa problem har jag tillräckligt mycket ångest över min viktuppgång ändå utan ett pekfinger. Jag kämpar redan med att försöka låta bli att tänka på det och inte påverka matintaget. Usch.

  • stor grön drake
    Frkmaria skrev 2016-07-05 10:06:51 följande:

    Jag mår riktigt dåligt över att de hela tiden påpekar att jag inte borde gå upp i vikt. Jag har en ämnesomsättningsrubbning och har dessutom sagt att jag inte ligger bra i dosen. De skyller på att det är endokrins jobb men jag blir så trött. Även om jag äter bra och vet att jag har dessa problem har jag tillräckligt mycket ångest över min viktuppgång ändå utan ett pekfinger. Jag kämpar redan med att försöka låta bli att tänka på det och inte påverka matintaget. Usch.


    Säg ifrån! Och om de fortsätter så sluta berätta vad du väger och säg att du håller koll på vikten själv.
  • Tess1990
    tuuli skrev 2016-07-02 17:44:52 följande:

    Men åh, vad synd att du tänker så om dig själv! Din graviditet är lika mycket värd som en normalviktig persons, och du är inte sämre än någon annan eller mindre värd att få stanna och andas om du är andfådd och har ont! Du är ingen dålig mamma för att du har extra vikt! Ge dig själv en chans och var lite schysst mot dig själv. Det är ju ett jättejobb att skapa en människa inuti sig, spelar ingen roll hur mycket man väger egentligen för tröttheten är densamma, men klart att det är ett slitgöra att dessutom bära på extrakilon! Se det som att du gör ett jättebra jobb som går ut och går istället, oavsett hur mycket du flåsar! Testa att cykla, det kan kännas bättre när man har foglossning än att gå, enligt min svägerska, hon tyckte att det var avlastande. Jag har inte foglossning så jag har inte testat själv. Försök att tänka lite snällare tankar, jag är övertygad om att ingen tänker något så taskigt om dig som du tänker om dig själv! De flesta reflekterar nog inte så mycket överhuvudtaget över folk de ser på gatan, jag tror att du bara inbillar dig. 

    Du vet varför du är andfådd, det är ju huvudsaken? Folk gör allt möjligt på gatan som man inte nödvändigtvis alltid fattar. Titta på mobilen eller prata med ditt barn eller nåt om det känns bättre när du måste stanna till. Jag stannar också till ibland när jag går, och jag har inte ens foglossning! Jag tänker att folk kan skita i varför jag står stilla tjugo sekunder, och det gör de förmodligen också. 


    Tack <3

    Jag är deprimerad.. vet inte vart jag ska vända mig då vi bor på ett nytt ställe långt ifrån dom gamla ställena jag haft kontakt med, över 6år sen nu också

    Våran vårdcentral är helt värdelös och jag är begränsad i vart jag kan ta mig

    Hjälper att prata med min bm men hon har semester nu i 3 veckor

    Ska träffa läkaren nästa vecka för att förlänga min sjukskrivning men hon är så kall och skyller allt på min övervikt så känns inte bra att prata med henne..

    Fått visitkort till en sjukgymnast/terapeut men hon har semester till 8e Aug

    Sämsta tänkbara tillfället att bryta ihop i semestertider

    Att jag mår dåligt att visa mig ute och vad jag tror folk tänker är egentligen bara ett symptom på mycket mer och smärtan/fysiska gör det värre

    Ska beställa ett foglossningsbälte i veckan och hoppas de avlastar och minskar smärtan
  • stor grön drake
    Tess1990 skrev 2016-07-05 17:44:17 följande:

    Tack <3

    Jag är deprimerad.. vet inte vart jag ska vända mig då vi bor på ett nytt ställe långt ifrån dom gamla ställena jag haft kontakt med, över 6år sen nu också

    Våran vårdcentral är helt värdelös och jag är begränsad i vart jag kan ta mig

    Hjälper att prata med min bm men hon har semester nu i 3 veckor

    Ska träffa läkaren nästa vecka för att förlänga min sjukskrivning men hon är så kall och skyller allt på min övervikt så känns inte bra att prata med henne..

    Fått visitkort till en sjukgymnast/terapeut men hon har semester till 8e Aug

    Sämsta tänkbara tillfället att bryta ihop i semestertider

    Att jag mår dåligt att visa mig ute och vad jag tror folk tänker är egentligen bara ett symptom på mycket mer och smärtan/fysiska gör det värre

    Ska beställa ett foglossningsbälte i veckan och hoppas de avlastar och minskar smärtan


    Har du testat akupunktur mot foglossningen?

    Vad tråkigt att läkaren har den attityden jag förstår inte vad de tror sig uppnå med den, fast man är tjock behöver man ju hjälp!

    Jag vet att inget jag säger gör känslan bättre, men strunta i andra, de ser dig inte, de pillar på sina telefoner.

    Jag har bestämt att inte låta mig prata illa om mig själv. Det är 3,5 år sen nu. Det var jättesvårt i början men har blivit lättare. Jag får återfall. Jag insåg att jag bryr mig ju inte om någon är tjock och blir andfådd, så varför skulle andra reagera på mig? (Jag fördjupar aldrig tanken utan sätter punkt för den där)
  • Hallondricka

    Var hos MVC läkaren igår, här får alla överviktiga en tid där. Måste bara säga att hon kunde verkligen bemöta ämnet vikt på rätt sätt. Hon dumförklarade mig inte och fick mig att känna mig som en kvinna som bara väntade barn helt enkelt. Skön känsla!

    Positivt: Har gått ner 2kg sedan inskrivningen.

    Negativt: Har fått med mig halva apoteket hem. Från MVC har jag fått Levaxin för min ämnesomsättning var kaputt, samt järn för depåerna var låga. Sen idag besökte jag diabetesmottagningen och fick börja med insulin både dag och natt. Dem skrev även ut folsyra och b vitamin för dem hade sett i mina prover att det fattades mycket av just dem. Så 5 tabletter om dagen + 4 sprutor och en massa blodsocker kontroller.

  • stor grön drake
    Hallondricka skrev 2016-07-05 22:37:16 följande:

    Var hos MVC läkaren igår, här får alla överviktiga en tid där. Måste bara säga att hon kunde verkligen bemöta ämnet vikt på rätt sätt. Hon dumförklarade mig inte och fick mig att känna mig som en kvinna som bara väntade barn helt enkelt. Skön känsla!

    Positivt: Har gått ner 2kg sedan inskrivningen.

    Negativt: Har fått med mig halva apoteket hem. Från MVC har jag fått Levaxin för min ämnesomsättning var kaputt, samt järn för depåerna var låga. Sen idag besökte jag diabetesmottagningen och fick börja med insulin både dag och natt. Dem skrev även ut folsyra och b vitamin för dem hade sett i mina prover att det fattades mycket av just dem. Så 5 tabletter om dagen + 4 sprutor och en massa blodsocker kontroller.


    Härligt att höra om bemötandet

    Här rekommenderas alla att börja äta folsyra när de ringer för att boka inskrivning, så jag äter gravid-multivitaminer och omega3, och sen har jag migräntabletter. Inskrivning idag. Nervös.
  • nymaam

    Jag har precis fött min dotter. 

    Vi hade försökt i över 3 år när jag äntligen blev gravid. Jag hade bmi över 30 då. Men jag hade gått ner ca 25 kg det sista året. När jag skrevs in på mvc, var det full fokus på min vikt. Jag var tvungen att gå till dietist och beskriva mina matvanor. BM sa att jag bara fick gå upp 6 kg. Vid varje besök var det fokus på min vikt, min mat och hur mycket jag rörde mig. Jag fick ingen info om mitt barn. Jag tyckte det kändes skit jobbigt, då jag vet hur man ska äta o röra på sig, annars så hade jag ju inte lyckas då ner 25 kg alldeles själv.

    Till slut bytte jag till en anan mvc och mötte en ängel till bm, som var otroligt mycket bättre. Hon talade aldrig om min vikt utan sa att det där kan du ju redan allt om.

    Jag hade en helt normal graviditet med bra värden. Jag gick upp totalt 9 kg, som jag gick ner fösta veckan samt 4 kg till efter fl.

    Mitt råd till er byt bm, om ni inte känner er bekväma, det var det bästa som jag gjorde under min  graviditet.

    Lycka till alla

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.