• blåbär02

    Vi som är överviktiga & gravida.

    Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

    Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

    Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

    {#emotions_dlg.flower}


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

    c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

    Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

    Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

    Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • Frkmaria
    Tess1990 skrev 2016-07-12 18:17:42 följande:

    Du är varken känslig eller löjlig!

    Att röra någon annans kropp sådär utan att fråga och få ett okej först, är inte okej!

    Jag vet precis vad du menar och känner, när vi berättade i v.10 (dvs ingen gravidmage alls, troligen inte ens om jag hade varit normalviktig!) Så klappade sambons faster mig på magen flera gånger.. så himla obekvämt! Dessutom frågar hon mig högt inför alla (hade kalas för mig och sambon så halva släkten var där) om jag gått upp mycket i vikt pga. Graviditeten!? Jag mumlar nej jag gick upp innan.. undvek henne resten av dagen sen

    Hon brukar vara vettig och jättesnäll men där gick hon över många gränser för vad som är okej

    När jag var höggravid förra gången var det ingen som rörde magen utan att fråga, det var skönt även om jag tjatade på en syster att känna på sparkar ibland ^^


    Tack! Min man förstår inte och tycker jag är känslig och menar att hans mamma är ju bara glad. Men jag vill verkligen inte att hon ska gå och ta på min mage, känns så obekvämt! Och då är han ändå jätteobekväm med att tom jag tar honom på magen för han är känslig där. Sen tycker jag det är skillnad om det är min familj eller mina vänner och om jag bjuder in till att de ska känna när det tex sparkas. Men gör hon det nästa gång får jag nog säga till, känns inte som man kan säga det på rätt sätt men jag vet inte. Jag har aldrig rört någons gravidmage utan att fråga och det gjorde jag en gång med min syster. Frågade aldrig mina vänner för tycker själv det är ett privat område man inte rör bara sådär!
  • stor grön drake
    Frkmaria skrev 2016-07-12 16:12:08 följande:

    Är jag löjlig som inte känner att min svärmor och mina svägerskor har något att göra runt min mage?


    Absolut inte!

    Hälsa likadant tillbaka. Jag har varit förskonad från sånt, jag ser farlig/bitsk ut när jag är trött (och det blir jag bland folk) men min bästis har råkat ut för det massor. Till slut målade hon "ge fan i min mage!!!" på en billig t-shirt och hade varje gång hon gick på byn.

    Hon fick också sånt obehag av beröring på magen av allt det att hon fick problem med att hennes man tog i magen
  • Hallondricka

    Nej det här med att folk tar på magen slapp jag helt i förra graviditeten. Som ni säger är det ju liksom mer mage än bebis dem hälsar på...

    I förrgår var vi äntligen på RUL! Vi fick se att det faktiskt fanns någon där inne. Denna gången var det svårt att se bebisen, men hon som gjorde undersökningen trodde inte det berodde helt på min vikt utan för att bebisen låg mitt bakom ärrvävnaden från mitt kejsarsnitt jag gjorde förra året. Fast hon var tvungen att fråga om jag gjort snitt, ärret var i princip osynligt. Förra graviditeten såg vi allt vid rul men nu fick vi en ny tid om 2 veckor. Vad hon kunde se såg allt bra ut med hjärtslag, urinblåsa och magsäck. Och det är en pojke! Har en tjej sedan innan.

  • stor grön drake
    Hallondricka skrev 2016-07-13 09:02:29 följande:

    Nej det här med att folk tar på magen slapp jag helt i förra graviditeten. Som ni säger är det ju liksom mer mage än bebis dem hälsar på...

    I förrgår var vi äntligen på RUL! Vi fick se att det faktiskt fanns någon där inne. Denna gången var det svårt att se bebisen, men hon som gjorde undersökningen trodde inte det berodde helt på min vikt utan för att bebisen låg mitt bakom ärrvävnaden från mitt kejsarsnitt jag gjorde förra året. Fast hon var tvungen att fråga om jag gjort snitt, ärret var i princip osynligt. Förra graviditeten såg vi allt vid rul men nu fick vi en ny tid om 2 veckor. Vad hon kunde se såg allt bra ut med hjärtslag, urinblåsa och magsäck. Och det är en pojke! Har en tjej sedan innan.


    Å vad mysigt

    Jag längtar så till den 19:e när vi ska på VUL. Den BM vikarien jag var till sa att de ibland använder vanligt UL när det inte blir jättetidigt, iom att det är 9+0 då, men jag tror nog det blir VUL iom att jag har en del magfett i vägen

    Hoppas på att få se ett fint tickande hjärta
  • Tess1990

    Vi var på RUL i måndags

    Allt såg bra ut med hen och hon som kollade sa ingenting!!! Om min vikt :D

    En gång frågade hon bara om jag kunde hålla upp magen lite men annars inget alls

    Var lite svårt att se först för hen låg dubbelvikt med ansiktet mot min rygg men när hon knackat och stört hen lite så vände sig hen lite och vi kunde se alla organ

    Tog inte reda på könet, orkar inte med allt med de.

    Men sen när hon skulle kolla moderkakan sa hon att hon knappt såg den.. bokade in nytt besök i v.32 för kontroll

    Tänkte inte så mycket på det då men läste sen att hon skrivit "moderkaka ligger nära livmodermunnen i livmoderns bakvägg"

    Läste lite om de och de var inte så roligt :/ om den flyttar sig uppåt är de ingen fara men ligger den kvar eller kryper neråt så kan jag behöva snitt och det är större blödningsrisk.. har inte haft några blödningar men vid ett tillfälle har jag fått onda sammandragningar/kramp i livmodern och ibland får jag väldigt ont, som mensvärk, vet inte om de hör ihop men lite orolig är jag :/ ska kolla om jag kan få göra UL tidigare än v.32 för att kolla

    Vill verkligen undvika snitt men har jag inget val vill jag veta de så tidigt som möjligt

    Hon flyttade mig från v.19+0 till 19+2 vilket är lite skumt för eftersom min menscykel är längre än 28 dagar borde jag bli tillbakaflyttad, blev tillbakaflyttad 8 dagar förra gången

    Men ja BF är nu 2a Dec ^^ och de skulle ju vara bra, så tar sambon sina 10 dagar sen semester 3 veckor och sen föräldraledigt 2-3 veckor, så vi får lång tid tillsammans isf

  • Decibel84

    Igår var det dags för BM besök och första gången vi mätte magen.
    Jag har foglossning i blygdbenet så det var inte så mysigt när hon tryckte in fingrarna och måttbandet.
    26 cm var normalt och låg inom kurvan...Hon sa att det är ju ett ca mått "om man har lite hull på magen så är det lite annorlunda att mäta"


    Jag gillade hennes ordval, jag vet att jag har hull men jag vill inte bli anklagad eller ifrågasatt pga det.
    Hon frågade vad jag vägde, det har BM gjort varje gång, dom frågar...dom väger inte.
    Så det gör att det känns som att det "Inte är så viktigt"
    Imorgon ska jag till sjukgymnast och få lite info och förhoppningsvis lite verktyg för min foglossning.
    Ska försöka be om ett längre gravidbälte, det jag har fått låna av en släkting känns lite för kort..men det hjälper så det är ju kanon:)

  • Eili
    Decibel84 skrev 2016-07-13 20:34:42 följande:

    Igår var det dags för BM besök och första gången vi mätte magen.
    Jag har foglossning i blygdbenet så det var inte så mysigt när hon tryckte in fingrarna och måttbandet.
    26 cm var normalt och låg inom kurvan...Hon sa att det är ju ett ca mått "om man har lite hull på magen så är det lite annorlunda att mäta"


    Jag gillade hennes ordval, jag vet att jag har hull men jag vill inte bli anklagad eller ifrågasatt pga det.
    Hon frågade vad jag vägde, det har BM gjort varje gång, dom frågar...dom väger inte.
    Så det gör att det känns som att det "Inte är så viktigt"
    Imorgon ska jag till sjukgymnast och få lite info och förhoppningsvis lite verktyg för min foglossning.
    Ska försöka be om ett längre gravidbälte, det jag har fått låna av en släkting känns lite för kort..men det hjälper så det är ju kanon:)


    Härligt att höra :) Antar att du fick lyssna på bebisen hjärtljud också så att du kan känna dig lite lugnare även på den fronten? :)

    Alltid skönt att inte behöva bli ifrågasatt eller anklagad när det kommer till vikten. Min BM sa inte heller någonting om vikten, jag tog den samtidigt som jag lämnade andra prover men varken hon som tog dem eller min BM sa något om den.
  • Decibel84
    Eili skrev 2016-07-13 20:56:51 följande:
    Härligt att höra :) Antar att du fick lyssna på bebisen hjärtljud också så att du kan känna dig lite lugnare även på den fronten? :)

    Alltid skönt att inte behöva bli ifrågasatt eller anklagad när det kommer till vikten. Min BM sa inte heller någonting om vikten, jag tog den samtidigt som jag lämnade andra prover men varken hon som tog dem eller min BM sa något om den.

    Jaa jag fick höra bebisen!


    Nu när jag har bältet på känner jag sparkarna mer också..bebis gillar nog inte bältet:)


    Är dock väldigt sugen på ett till UL, ska på TUL i typ v31 så kanske bör vänta tills dess

  • Eili
    Decibel84 skrev 2016-07-13 21:17:08 följande:

    Jaa jag fick höra bebisen!


    Nu när jag har bältet på känner jag sparkarna mer också..bebis gillar nog inte bältet:)


    Är dock väldigt sugen på ett till UL, ska på TUL i typ v31 så kanske bör vänta tills dess


    Känner igen det där för min bebis gillar inte heller foglossningsbältet :P

    Får jag fråga vart du bor och får alla TUL där du bor eller är det av någon annan anledningen du får det?
    Jag ska på TUL någon gång mellan vecka 28 och 32 antar att jag får veta mer när jag träffar diabetesläkaren nästa vecka.
  • Decibel84
    Eili skrev 2016-07-13 21:25:09 följande:
    Känner igen det där för min bebis gillar inte heller foglossningsbältet :P

    Får jag fråga vart du bor och får alla TUL där du bor eller är det av någon annan anledningen du får det?
    Jag ska på TUL någon gång mellan vecka 28 och 32 antar att jag får veta mer när jag träffar diabetesläkaren nästa vecka.
    Jag bor i Stockholm om jag får TUL för att jag gjort en GBP:)
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.