• MammaTillEnStjärna

    Marsbebis 2013

    Hej,

    Här samlas vi från tråden www.familjeliv.se/Forum-2-113/m65586885.html men självklart är Du som ny välkommen också!

    Här delar vi med oss av vår underbara resa från plusset till beräknat förlossningsdatum (och kanske längre?).

    Startar även en ny BF-lista för oss som följs åt     
             

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-20 09:44
    BF-listan
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m65849625.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-31 08:17
    Bildtråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m65981602.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-05 13:03
    Presentationstråd
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m66526219.html

  • Svar på tråden Marsbebis 2013
  • Noliee

    Ja då måste den vara paj helt enkelt. Vi har testat med två olika batterier också, den lyser ju men det kanske är någon liten kabel till ljudet som inte fungerar för jag tyckte att det luktade bränt igår.
    Hoppas bara man får reklamera den för sambon beställde en angel sound på en gång för jag vart så besviken. Drömmer

    MS87 Så spännande att berätta det offentligt!
    Jag kommer nog göra det om två veckor, ska bli skoj att höra folks reaktioner för de lär bli förvånade.  


    ♥ Gravid med första barnet ♥
  • FruRundberg
    Laliii skrev 2012-09-07 12:55:05 följande:
    Kika in detta: stinalee.se/2012/09/06/forlossningsfoto-valko.../#comment-142818

    Som jag grät! Så vackert, bilder säger mer än tusen ord, verkligen! Uh!  
    Åh det finns inget mer magiskt än att få upp sin bebis efter man kämpat för att få ut henne/honom! Jag är så lycklig att ännu en gång få uppleva detta!Hjärta (hoppas jag!!!)

    vittsomsocker.blogspot.com - 4 barns mamman med 5 barn
  • Cantaton
    MS87 skrev 2012-09-07 20:23:11 följande:
    Nu kan jag inte hålla mig längre - går ut på facebook med graviditeten ikväll. Är i v11+4 och har sett hjärtat slå i vecka 9 så nu räknar jag med att det ska gå vägen! :)
    Spännande! 
  • Emla01

    Ang amningsdebatten så vill jag verkligen tipsa om klippet nedan från Kropp och Själ för typ två veckor sedan. De tar upp saken från båda sidor men jag tyckte det var så intressant med läkaren som sa att bröstmjölken och råmjölken inte har sådana extrema hälsofördelar som gärna målas upp. Jag kan också bli lite störd över att man alltid måste försvara ersättning och säga att "de blir ju folk av dem med som får ersättning" ja, det är klart att det blir! De som ger ersättning måste alltid försvara sig för att de inte ger sina barn lika bra mat. Men ersättning är inget dåligt och ingen ska behöva försvara sig. static.sr.se/Laddahem/Podradio/p1_kroppochsjal/SR_p1_kroppochsjal_120821_bb0425.mp3

  • CinnamonMai

    Ja amning verkar ju verkligen vara något som vissa tar väldigt personligt.

    Du ammar ditt barn om du vill. Jag låter bli om jag vill. Bra så. Att vissa sitter och nästintill är otrevliga mot andra för att de gör val som inte passar dem... jag förstår det bara inte.

    Jag vill inte amma. Jag tänker inte försvara eller förklara hur jag kommit fram till det. Ingen har någon som helst rätt att säga till mig att jag är en sämre mamma för att jag gjort det valet. Punkt.

  • Cantaton

    Jag hade ingen aning om att amning var ett så starkt ämne! För mig får alla verkligen göra precis som de vill och som passar dem. Jag har i dagsläget en vag tanke om vad jag tror blir bäst för oss, men jag har aldrig ammat ett barn, så vad vet jag idag? Egentligen. Vi får se  

  • Alvii
    älskarlivet81 skrev 2012-09-07 19:05:05 följande:
    Jo, håller med till viss del. Men att delamma för att pappan också ska vara delaktig känns fel.. Man slutar inte amma för pappans skull tycker jag utan det om det inte går att amma som man inte ammar tycker jag (och med "går" menar jag om det inte finns tillräckligt med mjölk, man mår psykiskt dåligt etc).. Pappan kan få närhet på annat sätt!

    Tror det var du som pratade om att pumpa ut när du ska plugga? Var inte säker på att det funkar. Jag kunde inte pumpa ut något knappt, men kunde ändå amma.. Sen är det bästa om pappan koppmatar barnet och inte ger flaska OM du vill amma så klart. Flaska kan störa amningen!  
    Jag tycker man inte lägger sig i andras val.
  • Hoomlan

    Kan man inte bara lägga amningen på hyllan nu? alla gör som dom vill och amning är känsligt ämne, även om det är 2012 och inte 1800-frös ihjäl! Smidigt då att alla gravida ska sitta och diskutera det för då blir alltid någon sur!

    Jag som själv alltid har fått förklara och bråka om varför jag valde att sluta amma efter 3 veckor vet hur jobbig den skiten är så tycker gott vi lägger det på hyllan. För vissa svar är underbara medan man bli arg på en del iaf hur dom tänker om amningen och att dom ska lägga sig i ens egna beslut! Tycker det är så otroligt synd att vi på 2012 fortfarande lever med en syn om att barnen måste ammas och mammor inte kan börja jobba tidigt efter en graviditet!


    hoomlan.vimedbarn.se/ - Mama till Neo & gravid med pyret ♥
  • Hokuspokusan
    Hoomlan skrev 2012-09-07 23:44:54 följande:
    Kan man inte bara lägga amningen på hyllan nu? alla gör som dom vill och amning är känsligt ämne, även om det är 2012 och inte 1800-frös ihjäl! Smidigt då att alla gravida ska sitta och diskutera det för då blir alltid någon sur!

    Jag som själv alltid har fått förklara och bråka om varför jag valde att sluta amma efter 3 veckor vet hur jobbig den skiten är så tycker gott vi lägger det på hyllan. För vissa svar är underbara medan man bli arg på en del iaf hur dom tänker om amningen och att dom ska lägga sig i ens egna beslut! Tycker det är så otroligt synd att vi på 2012 fortfarande lever med en syn om att barnen måste ammas och mammor inte kan börja jobba tidigt efter en graviditet!
    Jag tar det som det kommer. 
    Det är ju faktiskt 2012 som du säger :p end of story :D

    Bah, jag planerar att "redan" börjar jobba halvtid i maj nästa år. Men som sagt, planera och sen hur det blir är faktiskt inte samma sak. Men, jag är GLAD över att vi har ett så bra (?) system som vi har i Sverige, jämfört med USA som ett exempel :)  

    Nån som kan det här med dubbeldagar förresten?
    Man får 30 dubbeldagar och det tas en från mig och en dag från sambon per dag som vi är hemma samtidigt. Räknas dom 2 dagarna från 30 dubbeldagar eller är de 2 dagarna räknade som 1 dubbeldag?

    Försäkringskassan gjorde oss inte det minsta smartare :D Jag trodde det var så att 2 dagar drogs från 30-dagarna så man i praktiken bara har 15. 

    Är det något ni ska ta ut eller sa ni spara dom? 
  • CinnamonMai
    Hokuspokusan skrev 2012-09-07 23:50:38 följande:
    Jag tar det som det kommer. 
    Det är ju faktiskt 2012 som du säger :p end of story :D

    Bah, jag planerar att "redan" börjar jobba halvtid i maj nästa år. Men som sagt, planera och sen hur det blir är faktiskt inte samma sak. Men, jag är GLAD över att vi har ett så bra (?) system som vi har i Sverige, jämfört med USA som ett exempel :)  

    Nån som kan det här med dubbeldagar förresten?
    Man får 30 dubbeldagar och det tas en från mig och en dag från sambon per dag som vi är hemma samtidigt. Räknas dom 2 dagarna från 30 dubbeldagar eller är de 2 dagarna räknade som 1 dubbeldag?

    Försäkringskassan gjorde oss inte det minsta smartare :D Jag trodde det var så att 2 dagar drogs från 30-dagarna så man i praktiken bara har 15. 

    Är det något ni ska ta ut eller sa ni spara dom? 
    Jag förstår det som att det är 30 dagar. Det dras två dagar från er, en från dig och en från honom, men ni har 30 dubbeldagar att ta ut.. alltså 30 från dig och 30 från honom.

    Eh, det blev du inte klokare av va??
Svar på tråden Marsbebis 2013