• MammaTillEnStjärna

    Marsbebis 2013

    Hej,

    Här samlas vi från tråden www.familjeliv.se/Forum-2-113/m65586885.html men självklart är Du som ny välkommen också!

    Här delar vi med oss av vår underbara resa från plusset till beräknat förlossningsdatum (och kanske längre?).

    Startar även en ny BF-lista för oss som följs åt     
             

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-20 09:44
    BF-listan
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m65849625.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-31 08:17
    Bildtråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m65981602.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-05 13:03
    Presentationstråd
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m66526219.html

  • Svar på tråden Marsbebis 2013
  • Hokuspokusan
    CinnamonMai skrev 2012-09-07 23:55:15 följande:
    Jag förstår det som att det är 30 dagar. Det dras två dagar från er, en från dig och en från honom, men ni har 30 dubbeldagar att ta ut.. alltså 30 från dig och 30 från honom.

    Eh, det blev du inte klokare av va??
    Jo :p Det blev jag faktiskt! Tack! :D
    Får skylla på mannen som gör mig förvirrad ;)
    Men det börjar klarna. 2 = dubbel = 1 Dubbeldag. Sammanlagt 30 Dubbeldagar att ta ut. 
    30 Dagar som det kommer dras 1 från mig, och en från han. 

    Har hållt på med körkortsteori under dagen också. Helt förvirrad blir man av turistskyltar :s
     
  • Hoomlan
    Hokuspokusan skrev 2012-09-07 23:50:38 följande:
    Jag tar det som det kommer. 
    Det är ju faktiskt 2012 som du säger :p end of story :D

    Bah, jag planerar att "redan" börjar jobba halvtid i maj nästa år. Men som sagt, planera och sen hur det blir är faktiskt inte samma sak. Men, jag är GLAD över att vi har ett så bra (?) system som vi har i Sverige, jämfört med USA som ett exempel :)  

    Nån som kan det här med dubbeldagar förresten?
    Man får 30 dubbeldagar och det tas en från mig och en dag från sambon per dag som vi är hemma samtidigt. Räknas dom 2 dagarna från 30 dubbeldagar eller är de 2 dagarna räknade som 1 dubbeldag?

    Försäkringskassan gjorde oss inte det minsta smartare :D Jag trodde det var så att 2 dagar drogs från 30-dagarna så man i praktiken bara har 15. 

    Är det något ni ska ta ut eller sa ni spara dom? 
    jag har sagt att jag ska ta upp studierna så fortsom möjligt ungefär 25% tills jag känner att jag kan studera mer enbart för att hålla igång det så det inte hamnar på hyllan igen. Så blir väl efter en månad som studierna drar igång igen skulle jag tro. För då studerar jag så jag kan få hjälp med sambon med bebisen/ungarna (har sonen varannan vecka för er som missat det)

    Har aldrig hört om dubbeldagar innan måste vara något nytt ;) iof hade jag typ ensamrätt till alla dagarna för försäkringskassan gjorde fel så jag fick alla med sonen
    hoomlan.vimedbarn.se/ - Mama till Neo & gravid med pyret ♥
  • sajo0106

    Ja det är ju det jag försökt poängtera hela tiden ang. amningen! Var och en gör PRECIS som dem själva vill för ingen av oss vill ju våra barn illa eller att dem ska må dåligt! Jag tycker ingen i hela världen har rätt och säga till mig hur jag ska göra eller sköta det, lika lite som jag har rätt att predika för någon annan! Så, nu har jag fått sagt det, så härmed avslutas all eventuell diskussion i denna tråd tycker jag :). Tråden är till för att stötta, följas och hjälpas, inte stjälpas! :)! Nu går jag och lägger mig, Godnatt kära FL-vänner :)!!

  • CinnamonMai
    Hokuspokusan skrev 2012-09-08 00:00:09 följande:
    Jo :p Det blev jag faktiskt! Tack! :D
    Får skylla på mannen som gör mig förvirrad ;)
    Men det börjar klarna. 2 = dubbel = 1 Dubbeldag. Sammanlagt 30 Dubbeldagar att ta ut. 
    30 Dagar som det kommer dras 1 från mig, och en från han. 

    Har hållt på med körkortsteori under dagen också. Helt förvirrad blir man av turistskyltar :s
     
    Ja precis. Totalt 60 (30x2) = 30 dubbeldagar.
  • älskarlivet81
    Alvii skrev 2012-09-07 23:28:30 följande:
    Jag tycker man inte lägger sig i andras val.

    Jag lägger mig inte i utan jag själv visste inte att flaska kunde störa amningen så mycket innan jag fick mitt första barn och gick på den "niten". Nu med andra barnet kommer vi inte introducera flaska och inte heller ha barnvakt åt bebis så länge jag helammar. Jag dömer ingen utan det är ett beslut vi tagit. Amning tycker jag personligen är så smidigt om det funkar. Det skulle vara skönt att slippa ersättning och ta med varmt vatten etc överallt. Som sagt, jag dömer inte utan berättar bara om mina erfarenheter
  • älskarlivet81
    Hokuspokusan skrev 2012-09-08 00:00:09 följande:
    Jo :p Det blev jag faktiskt! Tack! :D Får skylla på mannen som gör mig förvirrad ;) Men det börjar klarna. 2 = dubbel = 1 Dubbeldag. Sammanlagt 30 Dubbeldagar att ta ut.  30 Dagar som det kommer dras 1 från mig, och en från han.  Har hållt på med körkortsteori under dagen också. Helt förvirrad blir man av turistskyltar :s  

    Tänk bara på att använder ni dubbeldagar kan ni inte vara hemma lika länge! Har haft den diskussionen med vänner och de verkade ha missat den detaljen!
  • älskarlivet81

    Vi lägger amningsdiskussionen åt sidan. Alla gör det de själva tycker är bäst så klart. En annan fråga som jag inte vet om vi diskuterat är föräldraledighet. Hur länge planerar ni att vara hemma och när har ni tänkt skola in på förskola?

  • Laliii
    älskarlivet81 skrev 2012-09-08 07:04:21 följande:
    Vi lägger amningsdiskussionen åt sidan. Alla gör det de själva tycker är bäst så klart. En annan fråga som jag inte vet om vi diskuterat är föräldraledighet. Hur länge planerar ni att vara hemma och när har ni tänkt skola in på förskola?
    Inte kommit så långt men jag tror att jag är hemma året ut & kör igång igen i Januari eller så, men det är bara det jag tror nu. Får se hur det verkligen känns sen. Svårt att veta när det är ens första barn & första gång :) MEn maken min vill gärna vara pappaledig med så vi får se vad som fungerar för oss båda :)
  • älskarlivet81
    Laliii skrev 2012-09-08 07:23:27 följande:
    Att vakna klockan 7 på en lördag morgon är värdelöst!!!!!! 

    7 är sovmorgon här hemma! Vår dotter vaknar oftast innan 7 även om hon får sova längre.. Min man är uppe med henne och jag försöker vila bort efterdyningar av migränen jag hade i torsdags!
Svar på tråden Marsbebis 2013