• Caaarroo

    Katten attackerade mig när sonen skrek!

    Hej! 

    Det är såhär, jag har en son som är åtta månader, och två katter en ena är 4 år och jag har haft henne sen hon var 8 veckor.

    Nu till det som har hänt, i morse så ramlade min son och slog sig och han blev jättejätte ledsen, GALLSKREK. Så jag löft snabbt upp honom och försökte trösta, från ingenstans så kommer katten och attackerar mig, hon klöser sig fast i mina ben och biter allt vad hon orkar fräser och skriker, morrar ja är helt galen så jag försökte sparka bort henne, men hon gick till attack igen, som tur var hade inte sambon åkt till jobbet än så han fick tag i henne, fick lyfta henne i nackskinnet och bära ut henne på balkongen då hon var helt galen..

    Nu till frågan? Vad ska jag göra? Hon har ALDRIG visat nån aggressivitet förut , och efter att det här hände så går hon bara runt och morrar och trycker i ett hörn. 

    Vad ska jag göra? Alltså mina ben är sönderrivna med stora djupa sår, jag är livrädd för att hon ska gå på sonen, men det var som att hon skyddade honom mot mig, eftersom att han grät i min famn och då kanske hon trodde att jag gjorde illa honom. Jag vågar inte chansa och hon har inte fått vara i närheten av vår son på hela dagen, men det känns så grymt att avliva henne men jag har redan hört runt om någon utan barn kan tänkas ta henne!

    Det är ju trots allt min första "bebis" och hon ligger mig varmt om hjärtat och det är inte att BARA avliva en familjemedlem även om jag funderar på att göra det efter det här beteendet. Ska till veterinären med henne i morgon!

    Tips tack och gärna om någon har varit med om något liknande! Tack på förhand 

  • Svar på tråden Katten attackerade mig när sonen skrek!
  • morbidyouth

    Skriv gärna sen vad vet. säger. 
    Men snälla snälla avliva inte det lilla djuret :(
    Om det skulle vara så att vet. rekommenderar att du ska avliva eller göra dig av med katten så hör med Kattjouren eller liknande om dom kan ta katten, eller om det finns något katthem i närheten där du bor.  

    Såren såg inte alls roliga ut :/
    Hoppas det löser sig iaf. 

  • Indiansommar

    Har du fullgott stelkrampsskydd? Det kanske du ska kolla upp? Eller man kanske inte får det från katt? Det var no 1 när jag blev hundbiten i alla fall.... 
    Läskigt när katten beter sig så i vart fall, även om katten bara vill bebis väl så hade jag sett till och få bort den från mitt hem på ett eller annat sätt....
     

  • fortsätt paddla

    Kisse fick visst en ordentlig knäpp. Försök att bli sams igen.... sedan kanske ni får ha lite koll på henne ett tag.
    Har alltid levt med katter och kan konstatera att man aldrig kan vara säkra på var man har dom.... dom lever i en anan värld.
    Troligtvis blir detta bara en engångshändelse.
    Sprita såren.. ajaj!

  • Caaarroo

    Ja alltså prio ett är verkligen INTE att avliva henne och jag vill inte att hon hamnar hos vem som helst! Men jag blir livrädd av tanken att hon skulle kunna riva sonen sådär i ansiktet. Då är han ärrad för livet! Jag skiter ju i mig egentligen men det är ju skillnad när det finns barn med i bilden! Och för att förtydliga ännu en gång så gjorde vi INTE illa henne!

    Jag älskar den här lilla krabaten och det skär i hjärtat, vågar jag chansa och ha henne kvar? Skulle hon skada Alvin så skulle jag ALDRIG förlåta mig själv! Och hon har ju ALDRIG gjort något liknande förut!! :(

    Juste stelkramp har jag inte haft en tanke på! Då blir det doktorn i morgon!

  • fortsätt paddla

    Hade en hankatt som gjort liknande. Han blev rädd för en annan katt där ute och flög på mig...
    Hände bara en gång...

  • morbidyouth
    Caaarroo skrev 2012-07-26 23:24:25 följande:
    Ja alltså prio ett är verkligen INTE att avliva henne och jag vill inte att hon hamnar hos vem som helst! Men jag blir livrädd av tanken att hon skulle kunna riva sonen sådär i ansiktet. Då är han ärrad för livet! Jag skiter ju i mig egentligen men det är ju skillnad när det finns barn med i bilden! Och för att förtydliga ännu en gång så gjorde vi INTE illa henne!

    Jag älskar den här lilla krabaten och det skär i hjärtat, vågar jag chansa och ha henne kvar? Skulle hon skada Alvin så skulle jag ALDRIG förlåta mig själv! Och hon har ju ALDRIG gjort något liknande förut!! :(

    Juste stelkramp har jag inte haft en tanke på! Då blir det doktorn i morgon!
    Det är bra att ni inte skadade katten, som du själv skrev så framgick det inte men det har du ju nu i efterhand förklarat :) Tycker det är jättebra att du tänker på ditt barn i första hand, men jag tycker du ska avvakta och försöka läsa av situationen om det går, märker du av att katten beter sig aggressivt trots omständigheterna kanske du måste göra dig av mig det lilla livet :/ 

    Det finns jättebra hem och godhjärtade människor där ute som säkert skulle ta hand om katten jättebra :) (om det var nu så illa tvunget). Jag har en katt från ett katthem och två från kattjouren :) 
  • Wimlan

    Min älskling, en honkatt, var urgullig och fin när jag fick barn... I sex månader ungefär. Sen började hon bli knäpp och måttet var rågat när hon satte alla fyra tassarna med klorna ute, i ryggen på babysittern där mitt barn satt. Som tur var kunde min syster ta hand om katten och där levde hon ett gott liv, utan småbarn tills hon blev gammal. Jag hade inte behållit en katt som attackerat på det viset, men kämpat hårt för att hitta ett annat hem till den. Lycka till!

  • Caaarroo

    Ja jag får avvakta ett par dagar men hon får inte vara nära sonen så länge hon beter sig såhär! Men shit vad ont jag har i benen! Jävlar i mig! Men du som verkar kunnig morbidyouth, ska man ha fullt skydd mot stelkramp när det gäller katt? Hon är fullt vaccinerad och går på årliga kontroller! Vet inte om det spelar in men jag kanske ska ta en tur till doktorn i morgon!

  • Edda2

    Haft en katt som reagera likadant som din.
    Fast vi hade en kattunge som var sjuk då och fick medicin mm. Han var i ett rum och vi var i hallen, kattungen låg i en sko där hon även hade bajsat. Jag skulle ta upp henne och hon pep till och han flyger ut!
    Detta var en stor katt på 6kg och jag såg bara något stort svart som flög fram på golvet och klättrar upp för mina ben upp på sidan och ut på armen. Han bet och attackera mig flera ggr. Sambon fick bända loss honom och han anföll hela tiden, jag låste in mig på toa:p
    Jag fick gå till akuten och bli omplåstrad så nog kan de göra skada.
    Även han hade blivit sjuk i samma veva (njurarna) och jag såg det som han skydda kattungen och pga han var sjuk.
    Han var skum mot mig i ca 2år efter detta morra och fräste och burra upp sig. Han blev sämre med njurarna och vi fick avliva honom. Men jag kände mig aldrig säker med honom efter det då hans personlighet förändrades, vet ville även ge medicin till honom för stress/depression då hon bedömde honom för det först mitt i allt.
    Så kolla med vet så där inte är något annat som inte ligger bakom, eller om hon bara är beskyddande.

Svar på tråden Katten attackerade mig när sonen skrek!