• Caaarroo

    Katten attackerade mig när sonen skrek!

    Hej! 

    Det är såhär, jag har en son som är åtta månader, och två katter en ena är 4 år och jag har haft henne sen hon var 8 veckor.

    Nu till det som har hänt, i morse så ramlade min son och slog sig och han blev jättejätte ledsen, GALLSKREK. Så jag löft snabbt upp honom och försökte trösta, från ingenstans så kommer katten och attackerar mig, hon klöser sig fast i mina ben och biter allt vad hon orkar fräser och skriker, morrar ja är helt galen så jag försökte sparka bort henne, men hon gick till attack igen, som tur var hade inte sambon åkt till jobbet än så han fick tag i henne, fick lyfta henne i nackskinnet och bära ut henne på balkongen då hon var helt galen..

    Nu till frågan? Vad ska jag göra? Hon har ALDRIG visat nån aggressivitet förut , och efter att det här hände så går hon bara runt och morrar och trycker i ett hörn. 

    Vad ska jag göra? Alltså mina ben är sönderrivna med stora djupa sår, jag är livrädd för att hon ska gå på sonen, men det var som att hon skyddade honom mot mig, eftersom att han grät i min famn och då kanske hon trodde att jag gjorde illa honom. Jag vågar inte chansa och hon har inte fått vara i närheten av vår son på hela dagen, men det känns så grymt att avliva henne men jag har redan hört runt om någon utan barn kan tänkas ta henne!

    Det är ju trots allt min första "bebis" och hon ligger mig varmt om hjärtat och det är inte att BARA avliva en familjemedlem även om jag funderar på att göra det efter det här beteendet. Ska till veterinären med henne i morgon!

    Tips tack och gärna om någon har varit med om något liknande! Tack på förhand 

  • Svar på tråden Katten attackerade mig när sonen skrek!
  • Edda2

    Angående stelkrampspruta så frågade läkaren om det var ute eller innekatt. Han var inne och drar inte med sig samma bakterier som en ute katt. Så jag slapp sprutan. Fick något jag skulle tvätta och lägga om såren med iaf men kommer inte ihåg nu är ca 8 år sedan:)

  • Lillis80

    Mina katter - speciellt den ena, vakar över vår bebis. De blir oroliga när hon gråter och vill vara nära då och se att allt är ok. Går man in i ett rum med henne och stänger dörren så sitter en liten jam-duo och sjunger utanför dörren tills den öppnas igen, och när hon sover ligger den ena ALLTID under spjälsängen och sover. Jag har hört om många katter som verkligen boundar med bebisar, och jag tror att din katt bara försökte skydda bebisen - hur fel det än blev. Nu är hon förmodligen väldigt skärrad och upprörd. Det blev ju en stor grej och katter är känsliga små djur. Ge henne utrymme och ett par dagar att lugna ner sig. Visa att hon kan lita på dig igen (i hennes värld skadade du både henne och bebisen). Låt henne komma till dig när hon är redo, och inte tvärtom. Men jag hade inte heller låtit henne komma för nära bebisen tills det känns helt stabilt. Man vet ju aldrig som sagt, och det är dumt att chansa.

  • morbidyouth
    Caaarroo skrev 2012-07-26 23:32:18 följande:
    Ja jag får avvakta ett par dagar men hon får inte vara nära sonen så länge hon beter sig såhär! Men shit vad ont jag har i benen! Jävlar i mig! Men du som verkar kunnig morbidyouth, ska man ha fullt skydd mot stelkramp när det gäller katt? Hon är fullt vaccinerad och går på årliga kontroller! Vet inte om det spelar in men jag kanske ska ta en tur till doktorn i morgon!
    Jag har ingen direkt kunskap inom det där eftersom att jag aldrig blivit biten, men jag tror verkligen inte att det ska vara något problem, speciellt inte en "svensk" katt eller vad man ska säga. Okej om man åker utomlands och blir biten av en vild katt /hund men det känns inte som om du behöver vara orolig. Om jag var du skulle jag som någon annan skrev ringa till 1177 och fråga dom :)
  • Caaarroo

    Tack för info Edda2! Jag vill ju inte gå runt och vara rädd för henne! Och vill att hon ska känna art jag utgör något hot. Dom är innekatter båda två, men jag kollade igenom såren nu och dom är jätteröda och svullna så kanske ska ta en tur till doktorn i morgon jag med! Ååh hoppas det går över på ett par dagar!

    Just nu springer hon och vaktar på andra katten som bara går runt, så fort andra katten kommer nära så morrar hon, burrar upp sig och fräser! :/

  • Ellan92
    Caaarroo skrev 2012-07-26 23:32:18 följande:
    Ja jag får avvakta ett par dagar men hon får inte vara nära sonen så länge hon beter sig såhär! Men shit vad ont jag har i benen! Jävlar i mig! Men du som verkar kunnig morbidyouth, ska man ha fullt skydd mot stelkramp när det gäller katt? Hon är fullt vaccinerad och går på årliga kontroller! Vet inte om det spelar in men jag kanske ska ta en tur till doktorn i morgon!
    du ska gå till doktorn, det är full stelkrampsspruta som gäller .
    Kattbett av svenska katter kan vara farliga även dom ,

    är det rött omkring såren och rivmärkena ?
    Har du nedsatt känsel ?
    stel ? 
  • Caaarroo

    Okej ja då åker jag till doktorn i morgon! Nedsatt känsel har jag inte men såren är nu väldigt röda och svullna, svider och bultar i dom! :(

  • Ellan92
    Caaarroo skrev 2012-07-26 23:51:40 följande:
    Okej ja då åker jag till doktorn i morgon! Nedsatt känsel har jag inte men såren är nu väldigt röda och svullna, svider och bultar i dom! :(
    Du kan behöva antibiotika
  • Edda2

    Mina sår var röda och svullna i ca 2 dagar och något var djupare än andra och tog tid att läka.
    Benen såg ut som mänskliga klösträd:p
    Visst vill man lita på katten igen! Men tar ju tid han var annars hur gosig och allt man kan drömma om en katt.
    Sen bara förändras han:( vet några dagar efter var jag tvungen att gå med en kartong bredvid mig för han gjorde utfall då och då men satte jag upp den framför mig så stoppa han.
    Men tror det hade mycket med sjukdomen att göra och han inte mådde bra.

    Du har inte alsollösning/sprit hemma så du kan tvätta såren?

  • Lillis80

    Vad gäller såren - om du har alsollösning hemma kan du lägga alsolförband. Det har utdragande effekt och kan hjälpa. Katter har väldigt mycket bakterier i munnen och bett från katt blir ofta inflammerade. Min ena katt har hamnat i slagsmål och blivit biten två gånger, och båda gångerna blev det stora bölder som behövde dräneras :/ Sen kan det också vara värt att prova feromoner för att lugna katten. Finns både som spray och som man sätter o vägguttaget (säljs på apotek). Jag skulle rekommendera sprayen till att börja med. För underverk med nervösa och otrygga katter!

  • Caaarroo

    Jag har inget sånt hemma tyvärr. :/

    Avvaktar tills i morgon och förhoppningsvis är såren bättre då! Några blev ju riktigt djupa, på ett ställe tror jag hon fick ner hörntanden ordentligt för där känns det djupare under såret eller vad man ska säga! Och det är en blodansamling där. Jag svänger förbi doktorn när jag ska till veterinären, dom har drop in mellan 9-12 så det är lugnt!

    Tack för all omtanke!

Svar på tråden Katten attackerade mig när sonen skrek!