• Caaarroo

    Katten attackerade mig när sonen skrek!

    Hej! 

    Det är såhär, jag har en son som är åtta månader, och två katter en ena är 4 år och jag har haft henne sen hon var 8 veckor.

    Nu till det som har hänt, i morse så ramlade min son och slog sig och han blev jättejätte ledsen, GALLSKREK. Så jag löft snabbt upp honom och försökte trösta, från ingenstans så kommer katten och attackerar mig, hon klöser sig fast i mina ben och biter allt vad hon orkar fräser och skriker, morrar ja är helt galen så jag försökte sparka bort henne, men hon gick till attack igen, som tur var hade inte sambon åkt till jobbet än så han fick tag i henne, fick lyfta henne i nackskinnet och bära ut henne på balkongen då hon var helt galen..

    Nu till frågan? Vad ska jag göra? Hon har ALDRIG visat nån aggressivitet förut , och efter att det här hände så går hon bara runt och morrar och trycker i ett hörn. 

    Vad ska jag göra? Alltså mina ben är sönderrivna med stora djupa sår, jag är livrädd för att hon ska gå på sonen, men det var som att hon skyddade honom mot mig, eftersom att han grät i min famn och då kanske hon trodde att jag gjorde illa honom. Jag vågar inte chansa och hon har inte fått vara i närheten av vår son på hela dagen, men det känns så grymt att avliva henne men jag har redan hört runt om någon utan barn kan tänkas ta henne!

    Det är ju trots allt min första "bebis" och hon ligger mig varmt om hjärtat och det är inte att BARA avliva en familjemedlem även om jag funderar på att göra det efter det här beteendet. Ska till veterinären med henne i morgon!

    Tips tack och gärna om någon har varit med om något liknande! Tack på förhand 

  • Svar på tråden Katten attackerade mig när sonen skrek!
  • Jeff
    morbidyouth skrev 2012-07-27 17:21:10 följande:
    Jag är i samma situation, jag har tre hankatter hemma. 
    Kommer definitivt INTE avliva dom som folk säger,
    blir så arg och ledsen när folk saknar medkänsla för liv.

    Jag har också hört att Feliway ska fungera, det är ju värt att testa :) 
    Vi har tre hankatter och de har accepterat dottern som ytterligare en familjemedlem från start, en av dem var lite rädd första veckan bara men delar nu gärna mitt knä med henne :)

    Däremot hade vi ett kortvarigt problem med att den äldsta katten, som brukar gå på promenader med oss, fick för sig att han skulle försvara vagnen mot hundar som kom för nära och försökte flyga på dem. Vi höll stenkoll på honom och tvingade honom sitta stilla när hundar gick förbi och han greppade efter några sådana promenader att det inte var ok.

    Blev jättearg när jag var gravid och ständigt fick frågan "men vad ska ni göra med katterna?". Så jävla dumt.
  • Catgodess

    Vi har tre steriliserade katter och en hund, det har gått bra med allihopa när vi fick tvillingarna. Hunden är mer eller mindre barnvakt under ständig översyn och äldsta katten gillar barnen, de yngre två är mer avvaktande. Jag har aldrig haft något problem med att få något av djuren att inse att det är "mina valpar" så misstänker att problemet andra har haft med katter har berott på katterna som individer eller hierarkin i familjen möjligen.
     

  • Krafs

    Katten verkar ju ha blivit knäpp. Se till att ta ner stackaren så fort som möjligt. 

  • Krafs

    Kan tillägga: hade vår katt gjort detta, oavsett hur kär och nära vi varit, hade den åkt på maxeffekt i micron. 

  • mfe

    Chansa inte!

    Vet en som blev attackerad av en katt helt oprovocerat och hon fick sy 128 stygn i ansiktet och håret. Katten rent av tuggade på henne och hon har fortfarande ärr som är från ögat och neråt, även över näsan.

  • morbidyouth

    Jeff; skönt att det verkar finnas lite hopp om att det ska gå bra :) Min äldsta katt är lugn för det mesta och sover mest, och mina två andra katter håller sig mest till varandra. Hoppas på att det går bra när min lilla tjej föds :)

  • morbidyouth

    Krafs: du ska nog inte ha husdjur öht.
    Förstår att du bara skriver så för att provocera för ingen normal människa skulle göra någonting sådant hemskt som att stoppa en katt i micron. Bara psykiskt störda människor skulle få för sig någonting sådant..

    Vad är det med människor på detta forum egentligen? Skriver och gör allt för att reta och göra sina medmänniskor ledsna och upprörda :/

  • Lemonysnickets

    Jag skulle verkligen inte våga ha katten i huset en dag eller natt till när du har barn! Blir illa till mods bara jag tänker på det! :/ beter sig verkligen en frisk katt på det viset? Feliway, kanske, har haft hundvarianten till min hund när hon varit stressad, men hade tyvärr ingen effekt.


    Om man bäddar får man inte ligga!
  • Caaarroo

    Jag bryr mig inte ens om omänskliga kommentaren där man skulle plåga ihjäl en familjemedlem. Så har ni inget vettigt att skriva så kan ni läsa en annan tråd!

    Grejen är den att hade hon skadat min son så hade jag gjort mig av med henne samma sekund som det hände. Då menar jag inte avlivning som första alternativ utan snarare SISTA... Men nu skadade hon mig, och vad jag kan läsa av hennes beteende så skyddade hon min son! Visst, det kommer jag aldrig få veta, men jag hoppas och tror verkligen att så var fallet!
    Sen kan jag inte veta säkert om det är så det var, jag hoppas iaf på det! Men hon morrar fortfarande efter andra katten och veterinären förstod inte och kunde inte heller förklara hennes beteende!

    Jag håller tummarna, håller sonen en bit ifrån henne, har det lugnt och stilla hemma och förhoppningsvis så händer det inte igen.

    Jag vill inte kasta ut henne, köra på full värme i micron, inte avliva och framför allt inte lämna bort henne! det är MIN katt, en familjemedlem och jag ska göra allt jag kan för att hon ska bli som vanligt igen!

Svar på tråden Katten attackerade mig när sonen skrek!