• NiclasD

    Vem tar barnen på natten? (en jobbar)

    Med två barn 2år & 5mndr och en förälder som arbetar. Bör den som är hemma med barnen ta båda på natten eller tar man var sitt barn? Hur gör ni? Varför!?


  • Svar på tråden Vem tar barnen på natten? (en jobbar)
  • 2012mamma

    När vi var hemma båda två hjälptes vi ofta åt, en gick upp och fixade en flaska och den andra matade och bytte blöja. Nu sover vårt barn hela nätter nästan varje natt, men om han skulle vakna så tar jag det eftersom jag är lättväckt och sambon sover så tungt att jag trott att han varit död ibland.

  • Skit i det du

    Bättre att en iaf får sova.
    Den som jobbar får byta av när denne kommer hem så kan den som tar natten får sova en stund på kvällen ist?


    Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • KimPossible
    Vinterankan skrev 2012-08-02 17:12:14 följande:
    Om man bara har ett barn så kan ju den som inte jobbar sova samtidigt som barnet, svårt att sova på jobbet. Nog första gången jag inte håller med i vad du skriver Glad

    Fast vi har ju då också att den som jobbar får ta barnen när den kommer hem så att den som är hemma får tid att vila. Självklart så ska man inte ha allt ansvar dygnet runt.
    Ja, så kan man ju självklart göra, förutsatt att barnet sover då. Vilket ingen av våra gjort längre än typ 30 minuter dagtid. Å andra sidan har de över lag sovit rätt hyfsat på natten, så några nattliga maratonpass har vi sällan behövt dividera om.

    Har man fler barn tycker jag nog ändå det är självklart att man delar upp sig och tar varsitt barn, så att inte en får varenda natt förstörd springandes mellan barnen, och samtidigt kanske har svårt att sova på dagen pga äldre barn. 
  • MotStrömmen
    KimPossible skrev 2012-08-02 17:07:06 följande:
    Här har vi delat oavsett vem som jobbat. Varför ska en person ha arbetstid mellan säg 8 - 17, och den andra 24/7? Verkar ju sjukt.
     Håller med helt
  • CallGirl

    Den som bäst behöver sova just då. Vissa perioder har vi delat, andra perioder har vi tagit flera nätter på raken. Om det är så viktigt att den som jobbar får sova, hur gör man efter föräldraledighet? Det är ju inte givet att barnen sover hela natten då heller.

  • skogsvitter

    Vi har alltid delat på nätterna oavsett vem som jobbat eller varit hemma. Det är minst lika krävande att vara hemma, ibland betydligt mer krävande än ett arbete, så det är liksom ingen "ursäkt".

  • MalinEddie

    Vi ser det som en självklarhet att dela på ansvaret när vi båda är hemma.

  • MalinEddie

    Jag är inte 40+ om det gör någon skillnad för TS. Såg nu att tråden låg där.

  • Mysanochmimer

    När vi bara hade ett barn så tog jag i princip varje natt, eftersom uppvaken handlade om mat och jag ammade tills han slutade vid 15 månader.

    Han slutade dock inte vakna utan fick flaska istället, i början tog jag dom uppvaken också men sen "vande" vi in honom på att pappa fixade det eftersom han bblev storebror vid 19 månader.

    Nu tar vi varsitt barn, sambon tar sonens ev. uppvak och jag tar dotterns eftersom jag ammar.

    Det är jag som är hemma       


  • KimPossible
    MalinEddie skrev 2012-08-02 18:48:50 följande:
    Jag är inte 40+ om det gör någon skillnad för TS. Såg nu att tråden låg där.
    Oj, det hade inte jag heller sett, men då svarade jag ju för en gångs skull i rätt kategori då... Flört 
Svar på tråden Vem tar barnen på natten? (en jobbar)