• tvåbarnsmor89

    någon som fått barn i v33-34

    Hej. Min lilla Molly valde att komma ut i v33+6 2070 och 44 Ligger på neo i värmesäng med sond och övervak då hon är född i onsdags morgon(02, 30) Får idag sola i förebyggande syfte (230 bilrubin och gräns 290) fick idag igång mjölken ordentligt så hon får bröstet vid varje matning snuttar 5-15min Men hur länge tog det för era innan de kom igång med amningen? De pratar på att i mellandagarna ev börja med samvårdsrum .... Förra året gick vi en son i v31+4 men han kom aldrig igång med amning utan tog flaska och hans vårdtid var så annorlunda än hur hennes är nu i iallafall

  • Svar på tråden någon som fått barn i v33-34
  • SanLi

    Tvåbarnsmor89: Härligt då får du njuta av lite sömn!:)

    Lille skrutt: Då är det bara att kämpa på antar jag!:) Vår lillkille tränar vi amning med nästan varje gång innan det är sond dags, men ibland är både jag och han för trötta. Speciellt nattetid, men nu har vi fått lite mer tips och knep av personalen här så det känns lite bättre. Hade ni sonden med hem och tränade hemma?

  • Lille Skrutt

    SanLi: Ja, vi fick komma hem efter drygt två veckor, så vi kunde amningsträna hemma i lugn och ro. Vi hade hemsjukvården som kom och hälsade på oss varje dag, så jag fick otroligt mycket hjälp. Tyvärr får ju inte alla nyblivna mammor samma hjälp och stöd, men vi hade verkligen tur. Jag tycker inte att man ska kämpa sig blå för att få amningen att fungera. Det viktigaste av allt är att man får ro och tid att njuta av sitt barn. Hur man får det att fungera kan ju se väldigt olika ut. För oss var det en trygghet att ha sonderna. Vi visste ju då att barnen fick i sig tillräckligt med mat, trots att amingen funkade skitdåligt i början. Därför hade vi också ingen brådska. För andra är lösningen att ge flaska.  Men om man vill amma och trivs med det så är mitt bästa råd att ta det lugnt. Prematurbarn behöver extra lång tid på sig att få till sugtekninken och även energin att orka . Tre år efter tvillingarna så fick vi ännu ett barn. Han var fullgången och fixade amningen redan från starten. Det var en väldigt stor skillnad.

  • Lille Skrutt

    Ska bara tillägga att det jobbigaste med sonderna var att barnen ibland lyckades dra ut sonden. Men vi kunde ringa hemsjukvården mitt i natten om det var nödvändigt och så kom de hem till oss och satte i sonderna inom en timme! Jag hoppade också över amningen mitt i natten utan prioriterade att sova. Min sambo skötte sondmatningen då. Annars hade jag nog inte orkat .

  • SanLi

    Lille skutt: Önskar det var lika tänk här, tyvärr är det inte det. Igår pratade de permission med oss och nu på morgonen tyckte den nya sköterskan inte alls det. De vill att han ammar bra innan vi får åka hem, så nu känns det som allt hänger på hur bra jag ammar, det känns lite väl pressat...

    Så just nu vet jag nog inte hur jag vill göra med allt, blir så stressad av att bara sitta här och hoppas att han ska vilja amma..:(

  • om drömmen slår in

    Hej!
    Vad skönt det kändes att hitta denna tråden och läsa om fler som är eller har varit i samma sits som vi.

    Den 7 dec föddes våran dotter i v 33+1.  vägde 2115 och var 42 cm lång.
    Hon har mått bra hela tiden, fick ligga på värmemadrass och en sond i näsan. Vi låg på neo i 12 dagar och är nu hemma med hemvård, men blir nog utskrivna på söndag. 

    På julafton började hon amma helt och vi slutade ge henne något via sonden. Använder dock amningsnapp eftersom hon får bättre tag då. Ni som använt amningsnapp, kunde ni sluta med den sedan och hur lång tid tog det tills dess? eller fick ni använda den hela tiden?

  • Mandiisen

    Min son kom i vecka 33+2. vägde 1972gram och var 39cm.
    Han hade inga problem med andningen men fick ligga i värmebedd och övervakades 24/7 i några dygn innan han fick komma in till mig på rummet med en mindre sak på sig som kände av hans andetag.
    Han fick en sond som vi matade honom i. men hade honom mycket vid tutten också för att han skulle lära sig och bli starkare!

    Vi låg sammanlagt 2veckor på NEO. Sen behövde han inte sond eller någonting mer


    16år och blivande 2barnsmamma. Jonathan FÖDD 5/8-11. William, BF 7/1-13
  • nyponbuskar

    Om drömmen slår in: min tjej använde också amningsnapp i början, men när hon va drygt 2,5 månader så funka det även utan!

  • TriciaS

    Min son föddes också i vecka 33+0 och vägde 1475 gram och va 41 cm lång. Jag amningstränade varje måltid. Han orkade också bara 5-15 min i början och så somnade han och då sondade jag. På natten ammade jag också, allt för att få igång amningen. Vi låg inne på Neo i 3 veckor och ca 2 dagar efter att vi kom hem så helammade han :)

  • om drömmen slår in
    nyponbuskar skrev 2012-12-27 20:23:01 följande:
    Om drömmen slår in: min tjej använde också amningsnapp i början, men när hon va drygt 2,5 månader så funka det även utan!

    Skönt att höra.. Då låter jag det gå lite mer tid så får vi se när och om vi kanstrunta i amningsnappen :)
  • om drömmen slår in
    TriciaS skrev 2012-12-27 21:12:28 följande:
    Min son föddes också i vecka 33+0 och vägde 1475 gram och va 41 cm lång. Jag amningstränade varje måltid. Han orkade också bara 5-15 min i början och så somnade han och då sondade jag. På natten ammade jag också, allt för att få igång amningen. Vi låg inne på Neo i 3 veckor och ca 2 dagar efter att vi kom hem så helammade han :)

    vilken lite tjockis vi fick som föddes i samma vecka men vägde 2115 :P hehe...
    Visst slet man mycket med amningsträningen, jag kämpade på på nätterna jag med, och precis som för dig så ger det resultat :)
Svar på tråden någon som fått barn i v33-34