• telgebo

    Familjen Annorlunda

    Prattråd för oss som följer programmet Familjen Annorlunda på måndagar kl 20 i TV 4.

    Såg att det inte fanns nån tråd för oss så jag startar en nu.


    Min lycka dotter född okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • Svar på tråden Familjen Annorlunda
  • Geelda
    Brio skrev 2013-01-29 12:11:57 följande:
    Det ÄR inte gulligt när ungar löper amok inne på affärer, oavsett om det är på pappas jobb eller någon annan stans. Varje gång det händer blir jag lika irriterad. Själv fick man sitta i bilen om man inte kunde uppföra sig på allmänna ytor. 

    Haha, precis vad jag brukar säga till mina barn om de börjar stimma i affären....att de får gå ut och sätta sig i bilen om de inte sköter sig. Man måste ju kunna uppföra sig bland folk, tycker inte det låter bra att säga "barn är barn, de måste få röra på sig".....gå ut i skogen då!!!

    Jag vill ju att andra också ska tycka om mina barn, ingen gillar barn som far omkring och härjar hej vilt.

    Blev också lite rädd, jag har fem barn och tänkte att "tänk om folk tror att vi har det så här, med barn överallt som springer runt, tjoar och inte kan uppföra sig för att man skaffat så många". Puh!     
  • Geelda
    redfox skrev 2013-01-29 21:10:53 följande:
    Ingen som reagerade på att de åkte sparkcykel innomhus? Totalt no, no om du frågar mig.

    Jag nämnde det i mitt första inlägg. Om mina barn åker sparkcykel vilket händer rätt ofta får de alltid parkera dem utanför affären eller mellan dörrarna i entren. Skulle aldrig låta dem fara runt på dem i affären.
  • olb
    Wakker skrev 2013-01-29 21:57:42 följande:
    Reagerade på nya familjen. Kvinnanverkade ju ha tappat sig själv helt.. Levde typ bara för barnen och gubben.. Sedan de äldre barnens sovrum.. En dörr utan ordentligt lås med fritt fall på flera meter!! Man måste då verkligen älska barn om man vill ha så mpnga.. Men jag som själv växt upp med många syskon vet nackdelarna..

    Mamman kommer själv från en stor familj, har nio eller tio egna syskon och alla syskon utom en eller möjligtvis två har egna barn. Från två till fem barn per syskon. Båda föräldrarna är just precis som dom framstår, snälla och med mycket kärlek i familjen men dom platsar inte i mensa.
    liten by
  • olb
    Wakker skrev 2013-01-29 21:57:42 följande:
    Reagerade på nya familjen. Kvinnanverkade ju ha tappat sig själv helt.. Levde typ bara för barnen och gubben.. Sedan de äldre barnens sovrum.. En dörr utan ordentligt lås med fritt fall på flera meter!! Man måste då verkligen älska barn om man vill ha så mpnga.. Men jag som själv växt upp med många syskon vet nackdelarna..

    Mamman kommer själv från en stor familj, har nio eller tio egna syskon och alla syskon utom en eller möjligtvis två har egna barn. Från två till fem barn per syskon. Båda föräldrarna är just precis som dom framstår, snälla och med mycket kärlek i familjen men dom platsar inte i mensa.
    liten by
  • Candy76

    Säkerhetstänket hos dom här familjerna verkar inte vara så högt. jag satt med hjärtat i halsgroppen när Motala barnen åkte ner för backen, när barnen blev lämnade med vassa knivar i köket, Gillade heller inte sättet den andra familjen med soffan  försökte få in soffan i huset. Eller dörren ut ur huset på övervåningen, med säkerhetskedja eller utan.

    Hoppandet i affären tänkte jag inte direkt på möblerna utan på barnen, att dom kan skada sig, men självklart såg det illa ut att dom fick hoppa i möblerna.

    Rumpan som man snabbt fick se en skymt av fick inte mig att reagera, han knappast att se.

    Tror på besöket hos pappan på arbetet var tillgjort, tror inte att dom brukar komma dit som en ångvält.

    Tycker Motala familjen har mest ordning och reda. Men tycker dom borde fundera på att skaffa hus så Micke får grilla massor Tungan ute, och barnen kan vara ute, skulle aldrig vilja bo i  liten lägenhet flera våningar upp som dom gör med alla dessa barn.

  • jimbo82

    Ang butiken så sa han ju oxå att dom går förbi om det är mycket kunder just för att det blir stökigt

  • Mizzii

    Jag gillar programmet men dom verkar ha NOLL pli på sina barn.
    Vi är också många i familjen men våra barn skulle aldrig få för sig att tex hoppa och studsa i möbler osv i affärer.
    Man kan ha många barn men ändå ha pli på dom.

    Motala familjen har jag dock aldrig gillat direkt (Va väl hon som ska kä'ka matnyttigt ? ),
    De andra har alltid varigt okej      

  • mamita64
    MoaElis skrev 2013-01-29 21:44:29 följande:
    Jag förstår inte riktigt vilken hysteri du syftar på, men hjälmen uppfanns ju faktiskt av en anledning. Om man vill skydda sina barn från att skada huvudet(Vilket jag tar för givet att alla vill) så tycker jag det är självkart att man tar på dom en hjälm.
    Jag tänker på de som ska ha hjälm så fort barnen rör sej i princip.
    Absolut ska man ha hjälm när man cyklar, gäller både barn och vuxna. När man åker bräda tex ska man också ha hjälm. Däremot om man kajkar runt lite med en liten bil på gården, så känns det onödigt.
    Åka rutschkana med hjälm, går bort, likadant att gunga med hjälm.

    Jag har fått lära mej vilka skador det kan bli om man slår i huvudet i asfalten, en bil eller i sten. Min syster är logoped och har jobbat mkt med ungdomar och barn som gjort just det. Men samtidigt så kan man inte överdriva och det tycker jag att man gör om man ska ha hjälm överallt, jämt hela tiden
Svar på tråden Familjen Annorlunda