• Äppelpaj80

Hur funkar det att resa med hund inom europa och eu och vad kostar det?

Vet att den måste få rabiessprutor, avmaskning, pass och dylikt.
    Jag undrar vad kostnaderna blir för att resa med en hund på 6-7 kg och vad som behöver ordnas. 
    Vad kostar tex hundpasset, flygbiljetten för hunden, rabies sprutan och hur många g måste man ta den? Varje g man reser? 

• Svar på tråden Hur funkar det att resa med hund inom europa och eu och vad kostar det?
  • Themis

www.vagabond.se/Redaktionellt/Resmal/Ovrigt-om-resor/Konsument1/Resa-med-husdjur/Resa-med-husdjur---sa-gor-du/

"Vill du ta med hunden eller katten på utlandssemestern? Numera fungerar det ganska smärtfritt att resa med djur inom EU, men det kostar över 2 000 kronor bara att skaffa vaccineringar och papper. Och det kan ta över fyra månader innan vaccinationerna är godkända så förbered i god tid. "

Och detta var 2007, så jag utgår från att det är ännu dyrare idag- blev faktiskt förvånad att det är så dyrt!!

Naturligt: En ålart på Barriärrevet finner det helt naturligt att bo i rumpan på en sjögurka. Är det nåt du tänker ta upp också?
  • Äppelpaj80

Themis- Jo det kostar säkert en del med vaccinationer och papper när man reser första g. Men frågan är vad det kostar om man sedan reser igen? Behöver man ordna med vaccinationer och papper varje gång

linjes skrev 2013-01-31 10:46:02 följande:
    www.sas.se/allt-om-resan/ovrigt/resa-med-djur... Jobbat på SAS men kommer inte riktig ihåg allt

Ska kika.
  • Äppelpaj80

Themis- Sen har det ju tydligen från i år blivit ännu enklare att resa med husdjur vilket även borde betyda billigare gissar jag? Men återstår att se.

• Äppelpaj80

Ok, 500 kr är ju inte så farligt. Då är frågan vad resten kostar med rabiespruta osv. Blir ju inte så jättedyrt ändå. Anledningen till att jag frågar är för mina föräldrar som brukar åka på långresa varje vinter inom eu. Även om det kostar 2000 kr per gång så kan det vara värt det om man är borta i 1-3 månader.

• hundpuss

Dvs att ta med en hund utomlands är rätt enkelt, det kan bli svårare att få in den i landet igen. Flygbiten är jag inte så insatt i, vi reser alltid med husbil. 

• Försöker
    hundpuss skrev 2013-01-31 12:33:48 följande:
    Tänkte skriva en lång förklaring, men hittade en praktisk sammanfattning här ;  

www.skk.se/nyheter/2898/7/2915
    Jättebra sammanfattning! När vi åkte utomlands sist (före den här ändringen) var det både antikroppskontroller och avmaskning mot dvärgbandmask som skulle göras av utländsk vet och föras in med stämpel i passet. Krångligt, dyrt och tidskrävande. Men vi gjorde det när hon var valp för vi visste ju att vi reser mkt.

Och TS, grundvaccinationen för rabies är 2 sprutor med ett antal veckor emellan. Sen är det en spruta per år som SKA göras innan det sista datum som står i passet. Missar man det med en dag får man börja om igen med grundvaccinet. Sprutorna brukar kosta 4-500 kr/st. Passets utfärdande var väl några hundralappar tror jag.

Sen brukar det rekommenderas att vaccinera mot några andra sjukdomar som inte är "standardvaccin" i Sverige, beroende på vart ni ska resa och vilka hundsjukdomar som råder där. Inte får att ni måste utan för att skydda er hund. Glad Men det kan veterinären svara på.
Svar på tråden Hur funkar det att resa med hund inom europa och eu och vad kostar det?