• Anonym (??)

Vad kan man fråga på en intervju med rekryterare?

Ska på en intervju hos ett företag som går via rekryteringsbyrå. Har ju väldigt mycket funderingar och frågor men undrar vilka man egentligen kan ställa till en rekryterare, hur mycket vet de egentligen om företaget? Jag har två olika kategorier med frågor där den ena kategorin är ganska specifika it-relaterade frågor (det är en tjänst inom it) och den ena kategorin handlar om arbetsvillkor. Den första kategorin tvivlar jag på att hon vet något om och den andra känns mer aktuell att diskutera när man kommit lite längre och det börjar bli dags för löneanspråk (desto sämre villkor, desto högre lön begär jag). Men samtidigt så borde jag ju fråga något för att verka intresserad...

• Svar på tråden Vad kan man fråga på en intervju med rekryterare?
  • Studentpappa

Enligt min erfarenhet så vet de oftast ganska lite. Deras jobb går ut på att hitta vettiga kandidater som företaget själv sedan sållar bland. Jag har iofs bara två intervjuer att jämföra med men ändå, men där var det grovgallring via konsult sedan andra intervjun på företaget.

• Anonym (??)

Ja det är väl så jag tänker. Det är väl lite det att det brukar ju vara viktigt att man visar sig intresserad genom att fråga om tjänsten men det faller sig kanske naturligt när man väl är på plats. Har aldrig varit på intervju hos rekryterare och bara på 4 intervjuer totalt (för kvalificerat arbete) då jag fick mitt nuvarande jobb ganska snabbt i sluttampen på studierna och har haft det i nästan 7 år.

• Studentpappa

Jag frågade en hel del men de kunde inte svara på särskilt mycket. I övrigt så pratade rekryterarna väldigt mycket och frågade mycket såklart. På en av intervjuerna gick hon igenom personlighetstestet väldigt grundligt också. Jag fick göra ett sådant både när addecco och Experis skötte rekryteringen.

• Lisamarie

Oftast blir du intervjuad av rekryterings firman först, och känner dom att du är rätt så går du vidare till en intervju med företaget.

• annaba

Det jag alltid brukar fråga är vilken uppfattning rekryteraren själv fått av företaget och de personer hon varit i kontakt med och hur han/hon tror att jag som person skulle passa in på det företag det handlar om.

Rekryteringsfirman kan ju sällan svara på direkt frågor om kultur/arbetssätt/detaljer kring tjänsten (annat än vad de fått i uppdragsbeskrivningen), men att uttala sig om sin personliga uppfattning har de flesta inget emot att göra.

• Anonym (??)

Ja det var ju jättebra. För jag vill ju veta mer om företaget som inte riktigt går att läsa sig till.

• Anonym (nyfiken)

Nu när det gått en tid: hur gick det?

Har du några tips?

Svar på tråden Vad kan man fråga på en intervju med rekryterare?