• Babsi

    Fsk vill dela på tvillingar!

    Förskolan där våra 3,5 års enäggstvillingar går, informerade i kapprummet att dom tänker dela på dom efter sommaren. Detta utan att diskutera det med oss först. Hur hade ni reagerat? Har inte ens tänkt tanken att dela på dom nu så det känns väldigt konstigt. Kan dom verkligen bestämma det över huvudet på oss föräldrar?


  • Svar på tråden Fsk vill dela på tvillingar!
  • Tuffen
    eec82 skrev 2013-04-06 19:42:05 följande:
    Förskolan ska utgå från barnens bästa och vad är det i detta fall är svårt att avgöra. Vad är det som gör att de vill dela dem åt? Tar den ena mer plats än den andra så de vill att de ska bli mer självständiga och få rätt att vara lika delaktiga? Vad grundar de sitt beslut på? Verkar konstigt om de bara från ingenstans bestämmer sig för att dela på dem. 
    Återigen, de kan ha sina skäl, men de BESTÄMMER väl inte detta själva??? Föräldrarna bestämmer väl. 
  • mandelblomma
    Tuffen skrev 2013-04-06 19:49:11 följande:
    Återigen, de kan ha sina skäl, men de BESTÄMMER väl inte detta själva??? Föräldrarna bestämmer väl. 
    klart de inte kan bestämma det. De kan råda och kan ha skäl eller inte till de råden.
    men de kan absolut inte bestämma en sån här sak.
    Någon hos har antytt någon gång om tanken på att dela dem, men jag är helt emot det och skulle bli riktigt upprörd om de gjort som i ts fall. Svårt att tänka mig att jag skulle vilja ha en sån förskola till mina barn då kommunikation och samarbete med hemmet inte verkar vara deras ledord.
  • eec82
    Tuffen skrev 2013-04-06 19:49:11 följande:
    Återigen, de kan ha sina skäl, men de BESTÄMMER väl inte detta själva??? Föräldrarna bestämmer väl. 
    man har inte som förälder rätt att bestämma avdelning på sina barn när de börjar så tror faktiskt inte att man har rätt att bestämma detta som förälder, men däremot så ska pedagogerna om de följer läroplanen samtala och samverka med föräldrar om deras önskemål (vilket ni nu har att de inte säras), så ni borde informeras om varför i alla fall inte bara att nu blir det såhär information. 

    Prata med den, kräv ett möte med personalen där ni får sitta ner i lugn och ro och höra deras för sidor så kan ni framföra vad ni tycker och ta det därifrån.  
  • mandelblomma
    eec82 skrev 2013-04-06 19:54:42 följande:
    man har inte som förälder rätt att bestämma avdelning på sina barn när de börjar så tror faktiskt inte att man har rätt att bestämma detta som förälder, men däremot så ska pedagogerna om de följer läroplanen samtala och samverka med föräldrar om deras önskemål (vilket ni nu har att de inte säras), så ni borde informeras om varför i alla fall inte bara att nu blir det såhär information. 

    Prata med den, kräv ett möte med personalen där ni får sitta ner i lugn och ro och höra deras för sidor så kan ni framföra vad ni tycker och ta det därifrån.  
    jag har aldrig hört ett enda fall där man gjort något liknande MOT föräldrarnas önskan. Dagis är ju liksom inte obligatoriskt heller och man kan byta....
  • eec82
    Tuffen skrev 2013-04-06 19:49:11 följande:
    Återigen, de kan ha sina skäl, men de BESTÄMMER väl inte detta själva??? Föräldrarna bestämmer väl. 
    föräldrar han inte mycket makt i förskolan mer än val av förskola och vilka omdömen förskolan får att leva upp till. Men en förskola stävar ju efter att få bra omdömen och blir det mycket missnöje bland föräldrar brukar de vilja lösa det hela. Sen kan de se olika ut beroende på komun man bor i hur de har de med vissa rättigheter. Där jag arbetar bestämmer föräldrar INTE avdelning, utan de bestäms efter vad som passar barnen bäst samt ålder (men i detta fall har inte åldern betydelse). 
  • eec82
    mandelblomma skrev 2013-04-06 19:59:08 följande:
    jag har aldrig hört ett enda fall där man gjort något liknande MOT föräldrarnas önskan. Dagis är ju liksom inte obligatoriskt heller och man kan byta....
    nä å de kanske inte särar på den om de vet att det är mot föräldrarnas önskan heller. Har kanske missat men såg inte att de ens påpekat att de inte ville att de skulle dela på dem då de bara sagt de i kapprummet så uppfattade det inte om om ts fört en diskussion med personalen om deras önskan att inte dela dem åt. Menar bara på att om TS pratar med personalen så går det säkert att lösa, men önskar öven att de lyssnar på varandra, men är kanske bara jag som tror att om de väljer att sära dem åt ligger något bakom varför. För om det fungerar bra idag förstår jag inte varför de vill sära dem åt. 
  • L i n n

    Hade jag haft möjlighet att dela mina tvillingar tidigare (jag delade dem i förskoleklass, 6 år) hade jag lätt gjort det.
    Fy fabian för att "sitta ihop" dygnets alla timmar!

    När de senare började årskurs 1 hamnade de återigen i samma grupp och jag var nära att ta upp diskussion med lärarna att fortsätta dela dem men tänkte att eftersom de skaffat sig egna olika vänner under föregående år så gjorde en delning varken till eller från då de numera bara är tillsammans i klassrummet, där de inte sitter som bänkkompisar.

    Men visst, dumt av er förskola att bestämma detta utan er inblandning!

  • mandelblomma
    L i n n skrev 2013-04-06 20:07:20 följande:
    Hade jag haft möjlighet att dela mina tvillingar tidigare (jag delade dem i förskoleklass, 6 år) hade jag lätt gjort det.
    Fy fabian för att "sitta ihop" dygnets alla timmar!

    När de senare började årskurs 1 hamnade de återigen i samma grupp och jag var nära att ta upp diskussion med lärarna att fortsätta dela dem men tänkte att eftersom de skaffat sig egna olika vänner under föregående år så gjorde en delning varken till eller från då de numera bara är tillsammans i klassrummet, där de inte sitter som bänkkompisar.

    Men visst, dumt av er förskola att bestämma detta utan er inblandning!
    alla tvillingar jag känner säger som vuxna ,dela inte på dem!
    De har berättat för mig om den stora trygghet de haft av varandra. Utmaningen ligger i att få dem att växa individuellt utan att nödvändigtvis dela på dem känner jag. Varför ta i från dem den styrka de har av varandra?
  • Tuffen
    mandelblomma skrev 2013-04-06 20:38:01 följande:
    alla tvillingar jag känner säger som vuxna ,dela inte på dem!
    De har berättat för mig om den stora trygghet de haft av varandra. Utmaningen ligger i att få dem att växa individuellt utan att nödvändigtvis dela på dem känner jag. Varför ta i från dem den styrka de har av varandra?
    Om förskolan upplever att de inte fixar detta får de jobba med det, helt enkelt. 
     
  • Babsi

    Detta är inte på något vis slutdiskuterat med förskolan, diskussionen har inte ens börjat! 
    Vi kommer inte att acceptera att dom delar på våra tvillingar, inte med den förklaringen som jag fick. Enl förskola så är TV1 dominant och TV2 undergiven. TV2 tar inte för sig någonting utan väntar tydligen hela tiden på TV1. Detta är inte ett förhållande som vi känner igen våra tvillingar i. När vi är hemma så växlar dom hej vilt mellan vem som bestämmer vad som skall lekas mm. Ena dagen är det den ena och nästa dag är det den andra. Ena dagen är dom världens ovänner och bryr sig knappt inte om varandra för att nästa dag sitta i soffan och kramas.. Vi har inte fått denna informationen från förskolan tidigare (detta fick jag reda på i kapprummet), inte ens en liten hint om att man upplever detta problemet.
    På förskolan finns endast 3 avdelningar, småbarnsavdelning (1-3 år), mellanbarnsavdelning (3-4 år). och storbarnsavdelning 4-5 (tills dess att dom börjar förskoleklass) Sedan dag ett på förskolan har man delat på våra tvillingar inom avdelningen, dvs vissa aktiviter under en vecka har dom i olika grupper men under en veckas tid får dom prova på samma saker. Dom sitter inte och äter vid samma bord och har inte sovit brevid varandra heller.
    OM förskolan hade haft 2 likvärdiga avdelningar med samma åldersintervall så hade jag nog reagerat på annat sätt. Då hade dom enl min mening fått samma upplägg av "pedagogik" då dom arbetar i olika tema, dom hade fått prova på samma saker, åka på samma utflykter, helt enkelt var med om samma saker fast på olika avdelningar. Nu vill förskolan låta TV1 flytta till storbarnsavdelningen medan TV2 skulle gå kvar på mellanbarnsavdelningen.
    Tilläggas kan att våra tvillingar aldrig har samma kläder på sig och vi har alltid varit noga med att dela på dom i vardagen i övrigt. Allt för att dom skall veta att dom inte sitter fast med den andre.

Svar på tråden Fsk vill dela på tvillingar!