• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • Potatis

    Jo chefen vet om graviditeten och hon förstår mig när jag är hemma. Jag klarar absolut inte av att jobba då jag mår så här eftersom jag för det mesta måste ligga ner.... Och sen kräkas då såklart.. :-/

  • tinis
    Martini92 skrev 2013-06-10 07:44:13 följande:
    Går in i vecka 11 på torsdag , just nu om dagarna känns det som jag har träningsvärk på något vis i vissa delar av magen, det liksom sliter och drar, och gör jag hastiga rörelser skär det vid livmodern... Det verkar som att det växer och knakar för fullt. Sen så kissar jag KONSTANT :( de e jobbigt som fan, dock kommer det vara värt när skrutis kommer =)
    Jag går också in i vecka 11 på torsdag! Va roligt Solig Jag har också att det hugger vid hastiga rörelser om jag ställer mig upp för fort eller vänder mig i sängen för fort hehe Känner mig som en tant Tungan ute
    Jag kissar och HELA tiden, det finns liksom ingen hejd på det! Satt på jobbet här om dag o gick på toa fyra gånger på en timme, men det värsta är att jag inte kan sova en hel natt utan att gå¨upp minst två gånger Obestämd Men såklart värt det i slutänden!
  • Proppen

    Satt och pluggade men nu gör det så ont i vänster sida av magen och bak på ryggen att jag inte kan koncentrera mig... :/ Funderar på att ta en panodil.. Min BM sa Alvedon med det är väl samma ämne va..?

  • hundenhubbe
    Proppen skrev 2013-06-10 13:32:15 följande:
    Satt och pluggade men nu gör det så ont i vänster sida av magen och bak på ryggen att jag inte kan koncentrera mig... :/ Funderar på att ta en panodil.. Min BM sa Alvedon med det är väl samma ämne va..?
    De är paracetamol i båda och man kan använda den när man är gravid :) En bra sida som ni kan kolla på angående läkemedel är www.fass.se Där står de ALLT om ALLA läkemedel :)
  • Sante
    EmmaSee skrev 2013-06-10 09:10:10 följande:
    Sante: ja det ska bli spännande att komma dit på onsdag och se vad de säger. Var där för några veckor sedan på hälsosamtal. Jag bor mellan vårdcentralen och Torslanda torg så jag har inte lång alls till mvc. Det är skönt. Amhult, det är där kvantum ligger va? (Är nyinflyttad i Torslanda hehe. Vilken vecka är du i nu?



    Åh va kul välkomen! :)

    Okey va skönt. Mm fast de är maxi :) bor en bit ifrån bor vid havet. Är i v.10+5 så har bf 31/12 tänkte dock knipa en dag lr två haha. Själv då?
  • tinis

    Är det någon mer här som är pollenallergisk? Jag har börjat känna av det nu, snorar, nyser o det kliar i ögonen. Så jag cykla ner till apoteket men det fanns tydligen ingen medicin som var testad på gravida, eller vad hon visste iaf. Ögondroppar kunde jag ta eftersom att det inte går in genom kroppen men de var svindyra, runt 200:- o så kanske inte alla används.. Har någon av er koll eller tar någon sådan medicin? :)

  • hundenhubbe
    tinis skrev 2013-06-10 18:31:53 följande:
    Är det någon mer här som är pollenallergisk? Jag har börjat känna av det nu, snorar, nyser o det kliar i ögonen. Så jag cykla ner till apoteket men det fanns tydligen ingen medicin som var testad på gravida, eller vad hon visste iaf. Ögondroppar kunde jag ta eftersom att det inte går in genom kroppen men de var svindyra, runt 200:- o så kanske inte alla används.. Har någon av er koll eller tar någon sådan medicin? :)

    Om man är gravid eller ammar och har pollenallergi ska man i första hand använda receptfri nässprej som innehåller det verksamma ämnet budesonid som är ett slags kortison, till exempel Rhinocort Aqua. Rådgör med barnmorska eller läkare vid mer än tillfällig användning.


    Man kan också använda receptfri nässprej som innehåller det verksamma ämnet natriumkromoglikat, till exempel Lomudal Nasal, eller levokabastin, till exempel Livostin.


    Om man har besvär från ögonen så kan man använda receptfria ögondroppar mot allergi, som innehåller de verksamma ämnena natriumkromoglikat, till exempel Lomudal, eller levokabastin, till exempel Livostin.

    Detta är från 1177 så de ska du lita på  

  • Proppen
    hundenhubbe skrev 2013-06-10 13:40:44 följande:
    De är paracetamol i båda och man kan använda den när man är gravid :) En bra sida som ni kan kolla på angående läkemedel är www.fass.se Där står de ALLT om ALLA läkemedel :)



    Tack! Jag klarade mig utan att ta! Har dock hemsk molvärk nu också.. Och så kom lite rosa vid två toabesök.. Åååh det är så jobbigt att oroa sig.. Men svårt att låta bli..
  • Lunda

    Som om inte tröttheten redan var jobbig. Nu har jag blivit förkyld oxå :/

    Känner mig som ett vandrande lik. Och trots att jag är så trött så har jag sovit uruselt de senaste nätterna. Men jag får väl ändå skatta mig lycklig då de är de enda symtom jag har utom brösten.

    På fredag ska jag på första ul. Ska bli så spännande :)

Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014