• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • annadenise
    Tokfrans skrev 2013-08-20 09:18:02 följande:
    ska till bm idag med, ska se om jag gått upp i vikt hade gått ner sist tack vare all illamående, så hoppas jag gått upp :)

    jag har gått upp ca 2,5 -3 kg och går in i v.21 imorgon...jag har fortfarande inte kännt några buffar eller sparkar....
  • Lunda

    Hade jag varit en av er som inte gått upp något hade jag varit glad. Här visar vågen redan +8 kg Rynkar på näsan.
    Försöker röra på mig så mycket som möjligt men jag orkar inte hålla något tempo på min hundpromenader längre. Är helt seg i benen och blir flåsig för minsta lilla.
    Känns extra jobbigt då jag normalt inte alls har svårt att hålla vikten utan har tvärtom kunnat äta vad som helst och ändå inte lägga på mig et gram. Men men, får väl bli hårdträning till våren sen. 

  • Smulan 82

    Tack för stöd med namn :) ja får väl bli dags att inte heller säga så mycket till familjen med och bara lägga fram fakta ;) för förhoppningsvis så vet vi juh könet om fyra timmar o trettio min. Näh känner mig inte alls som ett barn på julafton :) och så länge vi bor i England så kommer det inte bli det svåraste svenska namnet i alla fall. Dock är juh Sally sött på både svenska och engelska kul men svårt med namn och det viktigaste är väl trotts allt att hitta namn som både jag och sambon gillar och det verkar svårt nog ;) hoppas alla får en jättefin dag kram på er

  • LitenKnodd
    FaN skrev 2013-08-20 10:11:02 följande:

    Jag lider med dig! De ska bara gilla läget! Det är ju er graviditet och ert barn. Jag blir så trött på alla som tycker sig ha rätt att lägga sig i...

    Smart att tänka framåt med namnet om ni vill flytta utomlands. Som du säger är det betydligt lättare och bättre för barnet om de har ett namn som fungerar utomlands då. Jag menar Pär-Örjan eller Gunlög fungerar inte riktigt lika bra i engelskan...Flört

    Kan Ni inte hålla namnen lite hemliga. Våra familjer har inte lagt sig i så mycket ännu men vi håller allt lite för oss själva...
    Jo, nu tänker jag hålla namnen hemliga. Vi hade bestämt ett BB som ligger nära sambons släkt, men jag har ändrat mig till ett BB som ligger 10 mil ifrån dom. ;)

    Så jag ska slippa stressen av att dom är där heeeeela tiden.. Vet att dom skulle hänga utanför dörren under förlossningen, så tänker inte säga till dom när vi åker in. Mina föräldrar kommer få veta för dom måste passa vårat hus och hund. Dom bor fem minuter från oss, vilket gör allt så mycket lättare. Dom är inte så påstridiga heller..

    Svärmor tyckte inte att min mamma skulle köpa för mycket kläder för hon ville inte att hon skulle överglänsa henne. Jag tyckte det var så himla fjantigt! Ska inte mina föräldrar kunna vara glada och kunna köpa saker till oss?

    Men det är väl problemet när man kommer från olika bakgrunder.. I min familj har vi aldrig haft problem med pengar, i hans så har dom kämpat mer...

    Så min familj har andra möjligheter att hjälpa oss, men det accepteras inte heller... :(

    Känner mig bara gnällig, men det är ju som sagt mitt och sambons barn. Ingen annans!

    Ååååh, sorry, men har haft några riktigt dåliga dagar. ;)
  • FaN
    martinajulia skrev 2013-08-20 10:13:59 följande:
    I söndags slog äntligen appen över till 50 %. 140 av 280 dagar. Tänk att man redan har varit gravid så länge och ändå har så lång tid kvar. Tycker det går extremt långsamt nu faktiskt. Men försöker njuta av det ist, går omkring i mina tighta toppar som visar upp den fina magen :) 

    Kollade upp det där med gravidyoga, något som jag varit rejält sugen på att börja med. Har totalt tappat intresset för allt som har med träning att göra men lugn och harmonisk yoga hade jag sett fram emot, skönt att sträcka ut kroppen också, känner mig rätt stel och klumpig nu för tiden. Tyvärr gick den kursen när jag jobbar och tyvärr var den också på tok för dyr :( Är lite ledsen över det men funderar ist på att köpa ett klippkort till badhuset för att simma lite. Tycker dock att badhus är rätt äckliga men vill nog gå på babysim sen så det kanske är lika bra att vänja sig :) 

    Men isf måste jag hitta en snygg baddräkt som passar magen. Har inte använt baddräkt sen jag var liten så jag vet knappt vad det finns för utbud. Bikini i badhuset går iaf bort för min del! 
    Jag tänkte också gå och simma i höst. Jag hittade en badräkt som jag beställde från ellos (tror det va det i alla fall) När jag prövade den kände jag mig lite tantig men tänkte att det är säkert bara jag som inbillar mig och är ovan. När jag visade sambon utbrast han "Den där kan du inte visa dig i utanför huset! Du ser ut som min farmor!" Jag känner inte riktigt för att gå och simma längre...Skrattande
  • FaN
    Smulan 82 skrev 2013-08-20 10:58:37 följande:

    Blir ni vägda av barnmorskan? Min barnmorska har inte vägt mig en enda gång eller mätt magen. När jag var på kub vägde de mig så kanske jag vägs idag igen? Men inte helt säker. Var hos doktorn i morse för att få hjälp med diarrén som kommer och går men läkaren sa bara ja så kan det vara det går över? Jag är ju orolig att bebis inte skall få nog med näring. Jag tror jag gått upp i vikt i alla fall några kilo och verkligen de tre senaste veckorna för magen fyller ut mamma byxorna helt annorlunda nu :) hoppas din mage kommer snart fast en fördel är juh att du slipper bristningar om du inte får så stor mage :)

    Jag har blivit galen besatt av vågen och väger mig hemma varje dag. trots att jag innan plusset inte ens ägde en våg... men men...

    Jag fick väga mig vid inskrivningen sedan har jag inte varit hos BM. Vi bytte BM och ska träffa den nya den 4/9
  • FaN
    LitenKnodd skrev 2013-08-20 11:17:41 följande:
    Jo, nu tänker jag hålla namnen hemliga. Vi hade bestämt ett BB som ligger nära sambons släkt, men jag har ändrat mig till ett BB som ligger 10 mil ifrån dom. ;)
    Så jag ska slippa stressen av att dom är där heeeeela tiden.. Vet att dom skulle hänga utanför dörren under förlossningen, så tänker inte säga till dom när vi åker in. Mina föräldrar kommer få veta för dom måste passa vårat hus och hund. Dom bor fem minuter från oss, vilket gör allt så mycket lättare. Dom är inte så påstridiga heller..
    Svärmor tyckte inte att min mamma skulle köpa för mycket kläder för hon ville inte att hon skulle överglänsa henne. Jag tyckte det var så himla fjantigt! Ska inte mina föräldrar kunna vara glada och kunna köpa saker till oss?

    Men det är väl problemet när man kommer från olika bakgrunder.. I min familj har vi aldrig haft problem med pengar, i hans så har dom kämpat mer...
    Så min familj har andra möjligheter att hjälpa oss, men det accepteras inte heller... :(

    Känner mig bara gnällig, men det är ju som sagt mitt och sambons barn. Ingen annans!

    Ååååh, sorry, men har haft några riktigt dåliga dagar. ;)
    Va tradigt det är när det är så, man kan ju inte påverka vilken situation man kommer ifrån. Mina föräldrar är lika dana. de har varit skilda sedan jag var 6. Pappa har det gott ställt, det har i och för sig mamma också men hon måste alltid komentera pengar och hör hon att pappa hjälpt till med något så säger hon direkt "Det kan inte jag göra, så mycket pengar kan inte jag ge".

    Jag och sambon är överrens om att återanvända och köpa så mycket begagnat från början och det hoppas vi att alla accepterar. Vi vill hellre lägga pengar på roliga saker och upplevelser senare än dyraste vaggan nu....
  • Natalie87
    Smulan 82 skrev 2013-08-20 05:22:30 följande:
    Jag har en fråga om namn jag och min sambo vill döpa liten till chloe om det är en tjej det är ett franskt namn och Carl om det är en pojk. Men problemet är att familjen lägger sig i och säger att man inte kan ha ett utländskt namn? Eh varför inte undrar jag då det funkar väl lika bra i Sverige som England och när det kommer till Carl så heter min brorson det i andra namn så det gillar de inte heller. Men det är juh pojkens 2 namn så är det verkligen så farligt? Är jag ego nu ? De säger juh vilka namn vi inte får välja som de vill ha på en tjej men får vi inte ha Carl så kan vi väl säga tji vi fick en flicka innan er och välja samma namn om det nu skulle råka bli samma. Fast ingen chans om barnet är en tjej och namnet chloe passar henne för då vill jag verkligen ha det namnet. Och om det hade varit samma tilltalsnamn så förstår jag dem men det blir det juh inte i sådana fall. Och man kan väl inte äga ett namn innan man ens har ett barn? Alltså de har inte sagt flicknamnet för att vi inte skall ta det men vi vill juh som sagt ha chloe så ser inget problem! De döpte sin andra son efter våran far i 2 namn och det får jag inte heller ha fasten jag sa det innan de fick sin son så jag förstår inte varför de skall få " äga" namn till ofödda barn om inte jag fick det. Kanske är jag bara hormoniell och så är det vanligt syskon kärlek!

    Hej!
    Jag och min sambo bestämde så snart vi hade namnförslag att vi inte ska gå och berätta det för folk. Jag VISSTE att folk ska lägga sig i och komma med sina åsikter. Vi älskar de namn vi kommit fram till och oavsätt vad folk säger så tänker vi döpa våra barn till det vi valt. Gjorde såklart misstaget att berätta för ett par vänner och såklart var det en person som hade åsikt om båda namnen. Efter det är vi väldigt stränga med att inte säga till folk. Vi gillar namnen och om barnet ser ut som det namn vi valt så blir det så!
    I din sits så säger jag som dig. Nej man kan absolut inte "äga" ett amn, och om något så är det jättebra att ha ett internationellt namn, så länge inte namnet betyder något konstigt på svenska. Man får trots allt tänka på barnet också som ska ha namnet. Det enda jobbiga är när någon ofrivilligt äger ett namn, att man har ett namn som man verkligen älskar... men någon man avskyr råkar heta så! Haha
    Jag tycker definitivt ni ska döpa liten till Chloe eller Carl!! Lyssna inte på andra! Så snart bebisen kommer så kommer de acceptera och lära sig att tycka om namnen.
  • Natalie87
    martinajulia skrev 2013-08-20 10:13:59 följande:
    I söndags slog äntligen appen över till 50 %. 140 av 280 dagar. Tänk att man redan har varit gravid så länge och ändå har så lång tid kvar. Tycker det går extremt långsamt nu faktiskt. Men försöker njuta av det ist, går omkring i mina tighta toppar som visar upp den fina magen :) 

    Kollade upp det där med gravidyoga, något som jag varit rejält sugen på att börja med. Har totalt tappat intresset för allt som har med träning att göra men lugn och harmonisk yoga hade jag sett fram emot, skönt att sträcka ut kroppen också, känner mig rätt stel och klumpig nu för tiden. Tyvärr gick den kursen när jag jobbar och tyvärr var den också på tok för dyr :( Är lite ledsen över det men funderar ist på att köpa ett klippkort till badhuset för att simma lite. Tycker dock att badhus är rätt äckliga men vill nog gå på babysim sen så det kanske är lika bra att vänja sig :) 

    Men isf måste jag hitta en snygg baddräkt som passar magen. Har inte använt baddräkt sen jag var liten så jag vet knappt vad det finns för utbud. Bikini i badhuset går iaf bort för min del! 
    Min app säger 50% idag! Blir såklart glad, men är rätt säker på att det inte är 50% riktigt än. Min mamma gick över 2 veckor med mig och mina syskon så jag lär ju göra det också!

    Jag har också kollat på gravidyoga.. men hittar inget bra! Alla pass går på så dåliga tider. Får fortsätta leta för jag vill verkligen gå på det. Åtminstonet ett par gånger så man lär sig ett par övningar som man sedan kan göra hemma. Simning blir det nog för mig också, och är i samma sits som dig - måste hitta en badräkt! Haha vart kan man hitta en snygg träningsbadräkt för gravida?
  • Litchie
    Lunda skrev 2013-08-20 11:00:33 följande:

    Hade jag varit en av er som inte gått upp något hade jag varit glad. Här visar vågen redan +8 kg Rynkar på näsan.
    Försöker röra på mig så mycket som möjligt men jag orkar inte hålla något tempo på min hundpromenader längre. Är helt seg i benen och blir flåsig för minsta lilla.
    Känns extra jobbigt då jag normalt inte alls har svårt att hålla vikten utan har tvärtom kunnat äta vad som helst och ändå inte lägga på mig et gram. Men men, får väl bli hårdträning till våren sen. 


    Samma här, kilona har ökat rejält men jag känner att det får vara så :) antar att det blir mycket promenader i vår och förhoppningsvis amning som kan hjälpa till!

    Att träna orkar jag verkligen inte, är helt förstörd efter jobbet... Ska kolla om jag kan hitta gravidyoga som passar med mitt schema men jobbar man inom handels är det tyvärr svårt :/
Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014