• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • Midsommarflickan

    Jag tror inte jag kan få gp heller då mitt jobb är extremt flexibelt och arbetsgivaren är tillmötesgående på alla sätt men har den goda timingen att julledigheten (röda dagar+aftnar+några semesterdagar) gör att jag slutar jobba 3 veckor innan bf ungefär. Om nu bebisen håller avtalat schema...

  • Suckerpunch

    Såg precis på aftonbladet att alla gravida bör vaccineras mot inflensan, innan har de sagt att man inte behövde om man blev vaccinerad 2009 mot svininfluensan, men nu bör man alltså vaccineras i alla fall. Uuuuh jag är skiträdd för sprutor :(

  • Lunda
    Suckerpunch skrev 2013-10-02 08:36:25 följande:
    Såg precis på aftonbladet att alla gravida bör vaccineras mot inflensan, innan har de sagt att man inte behövde om man blev vaccinerad 2009 mot svininfluensan, men nu bör man alltså vaccineras i alla fall. Uuuuh jag är skiträdd för sprutor :(
    Det skulle jag nog kolla med bm innan om man verkligen behöver. Litar inte på att det aftonbladet publicerar är säkra fakta. Känns mer som skvallerblaska än nyheter :P
  • sp4rk4
    Suckerpunch skrev 2013-10-02 08:36:25 följande:

    Såg precis på aftonbladet att alla gravida bör vaccineras mot inflensan, innan har de sagt att man inte behövde om man blev vaccinerad 2009 mot svininfluensan, men nu bör man alltså vaccineras i alla fall. Uuuuh jag är skiträdd för sprutor :(


    Men tror du verkligen att det är nödvändigt? Känner mig väääldigt skeptisk till alla vacciner. Tog inte mot svininfluensan heller. Känner mig nästan mer rädd för själva vaccinet än för sjukdomen den ska hålla borta. Är dock inte alls insatt i frågan för gravida...
  • tinis

    Jag är också lite skeptiskt mot sprutorna men dom sa precis på p3 Nyheter att det är Socialstyrelsen som gåt tut med rekommendationen. Tror dock att det är bra att fråga sin BM om det. Jag ska dit nästa vecka så frågar då. Tänker också att man ska få hem information om det, oavsett om man är gravid eller inte

  • sp4rk4
    tinis skrev 2013-10-02 11:03:00 följande:

    Jag är också lite skeptiskt mot sprutorna men dom sa precis på p3 Nyheter att det är Socialstyrelsen som gåt tut med rekommendationen. Tror dock att det är bra att fråga sin BM om det. Jag ska dit nästa vecka så frågar då. Tänker också att man ska få hem information om det, oavsett om man är gravid eller inte


    Men var det inte socialstyrelsen som gick ut med svininfluensavaccinrekommendationen också? Det visade ju iaf sig att den rekommendationen inte var nå vidare..
  • tinis
    sp4rk4 skrev 2013-10-02 11:54:19 följande:
    Men var det inte socialstyrelsen som gick ut med svininfluensavaccinrekommendationen också? Det visade ju iaf sig att den rekommendationen inte var nå vidare..
    Det är sant ^^ Får vänta o se vad bm säger
  • Litchie

    Viker små små kläder till lillens byrå, huga! Bara jag som fortfarande har svårt att förstå? :)

    Måste få lite hjälp, åkpåse! Har ni köpt? Eller vet ni vad ni ska köpa? Tycker det är galet svårt vilken man ska välja och hur tjock man ska välja. Det är ju inte så att vi kommer vara ute och gå när det är -30 plus att man har ju vindtätt lock på vagnen. Skulle vara skönt att bolla lite då vi är lite i samma sits allihopa :)

  • Natalie87
    Midsommarflickan skrev 2013-10-01 22:42:08 följande:
    Jag tror inte jag kan få gp heller då mitt jobb är extremt flexibelt och arbetsgivaren är tillmötesgående på alla sätt men har den goda timingen att julledigheten (röda dagar+aftnar+några semesterdagar) gör att jag slutar jobba 3 veckor innan bf ungefär. Om nu bebisen håller avtalat schema...

    Har inte ens kollat om möjligheten finns till gp här men det är så slappt jobb ändå. Men jag gör precis som du, kommer ta 8 semsterdagar och slutar jobba 13:e December, och från och med 1:a Jan så blir jag mammaledig (bf 7:e jan). Känns såå skönt med lite lediga dagar innan jul, speciellt eftersom vi flyttar i november också. Blir mycket fix och trix i luugnt tempo =)


    Litchie skrev 2013-10-02 15:49:16 följande:
    Viker små små kläder till lillens byrå, huga! Bara jag som fortfarande har svårt att förstå? :)

    Måste få lite hjälp, åkpåse! Har ni köpt? Eller vet ni vad ni ska köpa? Tycker det är galet svårt vilken man ska välja och hur tjock man ska välja. Det är ju inte så att vi kommer vara ute och gå när det är -30 plus att man har ju vindtätt lock på vagnen. Skulle vara skönt att bolla lite då vi är lite i samma sits allihopa :)

    Jaa, känns såå overkligt. Vi har ingen byrå än så jag har alla saker i olika påsar. Kommer kännas ännu mer overkligt när jag viker dem i byrån =)
    Jag har köpt en supermysig åkpåse.. tyvärr har jag lite problem med uppladdningen av bilder här. Ska försöka lägga upp bild när jag kommer hem.


  • Karro 83

    Träffade BM förra måndagen och hon rekommenderade vaccin mot influensa. Har läst på lite och vaccinet är inte likt det 2009.
    Känner mig dock lite orolig- men kommer definitivt ta den! 

Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014