• Anonym (sanna)

Spå könet på barnet med hjälp av ring/pendel? :)

Det har väl funnits i urminnes tider, väntar trean nu och har pendlat att vi väntar en pojk. Gjorde inte pendeln med de andra två :)

• Svar på tråden Spå könet på barnet med hjälp av ring/pendel? :)
  • Selfish Geene

Det fungerar varannan gång (med en viss felmarginal)
    Andra metoder som också fungerar varannan gång är myntkastning

• Anonym (nyfiken)

Vill ha liv i tråden

• aleakim

På mig fungerade det. Fanns en ganska lång tråd om detta här inne för inte så längesedan, bör gå att hitta. Förbudet andra i tråden så hade det stämt förvånansvärt ofta tycker jag.

• Selfish Geene

Aleakim: varför fungerar det bara tills någon börjar göra noggranna mätningar av resultaten?

• aleakim
    Selfish Geene skrev 2014-01-27 13:51:34 följande:
    Aleakim: varför fungerar det bara tills någon börjar göra noggranna mätningar av resultaten?
    Det är en bra fråga. Jag skrev aldrig om jag trodde på resultaten i den andra tråden eller inte, skrev ju faktiskt även att det var förvånansvärt.
  • Cat71

Jag har flera släktingar som gjort 'pendeln' på mig utan varandras vetskap.
    De har spått olika bägge gånger (2 barn), dvs en har spått kille och den andra spått tjej. Såklart har alltså en av dem fått rätt. Första gången fick svägerska A rätt och andra gången fick svägerska B rätt. 
    Jag har dock hört dem 'revidera' sina spådomar efteråt och båda påstår sig ha spått rätt över 10 gånger i följd. Den ena säger sig aldrig spått fel någonsin. Om folk tror på dem få de skylla sig själva.
    Mumbo jumbo är det om du frågar mig. Fast det är ändå roligt att höra folks gissningar tycker jag, oavsett hur lite sanning som ligger i gissningarna.

• Selfish Geene

Aleakim: jag tycker inte att det är förvånande, det kallas för "konfirmationsbias" alt. "Publikationsbias" och är de vanligaste orsakerna till att människohjärnor drar felaktiga slutsatser.

Det borde läras ut i grundskolan men de flesta verkar aldrig ha hört talas om begreppen, DET är förvånande!

• Anonym (sanna)

Trådstartaren här....

Pendeln visade pojk, ultraljudet flicka...

Så pendeln fungerade inte på mej :(

Svar på tråden Spå könet på barnet med hjälp av ring/pendel? :)