• snobben00

    IVF januari 2014 - vi som kämpar vidare

    Tänkte starta den här tråden för oss som kämpat på ett tag med ivf men inte lyckats få det där plusset än men nu ska vi lyckas! Själv har jag 8 embryoåterföranden bakom mig varav ett missfall men vägrar ge upp kampen än. Jag och min man klassas som oförklarligt barnlösa och dom hittar ingen anledning till att vi inte får barn. Nu i januari ska vi påbörja vårt tredje försök och jag hoppas vi blir några som kan följas åt nu under våren.

  • Svar på tråden IVF januari 2014 - vi som kämpar vidare
  • snobben00
    sesanka skrev 2014-01-30 16:25:29 följande:
    Vi har fyra tre dagars i frysen. Hur gör man om ägglossningen alltid krockar med helgen...då kan man ju inte göra FET :/ Vi träffade Lana på vårt första ultraljud 2/1. Då var jag 7+2. Hon hittade inget hjärta och embryot var bara 3mm. Hon sa grattis ni är gravida och det är ett embryo men det är för tidigt att se något, sen bokade hon en ny tid. Vi såg henne igen den 21/1 och då var jag 10+ och då sa hon bara att tyvärr, embryot har inte klarat sig, den dog någon gång i samband med första ultraljudet, antingen innan eller efter. Hon rekommenderade skrapning eftersom den inte skulle komma ut på egen hand och sen skickade hon hem oss. Nästa dag var jag till gynmottagningen och det var först den läkaren som berättade att enligt remissen från akademiska hade de sett rött flagg redan vid första ultraljudet och att Lana misstänker mola/druvbörd, dvs det fanns aldrig något foster. Hon skrev dessutom att jag var 8+. Enligt remissen har Lana informerat oss och visat oss molan på ultraljudet. Helvete heller! Hon pekade ut fostret som var 4mm stort, den misstänkte molan var tio ggr större. Hade hon sagt något så hade vi ju frågat vad det är och bett om att få information. Vi har mola? Ok hej då. Morr. Så nu räknar jag ängsligt veckorna tills vi får provsvar från patologen. I bästa fall var det ett vanligt missfall och då är det bara att vänta på att ägglossningarna kommer igång. Är det mola ska jag genomgå tester för att se om det gett mig cancer. Mola utan cancer, då får vi inte bli gravida på 6-12 månader. Mola med cancer. Då är det cellgifter som gäller och vi vet inte hur lång tid vi måste vänta med att bli gravida. Jag fyller 34 så vi har inte all tid i världen :( Bristen på information har vänt upp och ner på min värld, jag hade velat veta att allt inte är okej. Inte nog med missfall men gud vet när/om vi ens får göra ett nytt ivf. Precis när vi mottagit ett dåligt besked ena dagen, får vi ett ännu värre nästa dag. Säger bara tack och lov att ivf'en är bekostad sv landstinget. Hade varit hemskt att veta att man kastat bort en förmögenhet på ett ställe med dåligt bemötande. Jag håller både tummar och tår och ber till undre och övre makter att när mardrömmen är över har vi vårt lilla mirakel i famnen och då är det värt varenda tår som man fällt under resans gång.
    Usch vad jobbigt för er! Jag håller tummarna och hoppas på det bästa! Det är verkligen en tuff resa det här och jag hoppas eran inte blir lika lång som våran hittills blivit.

    Jag har blivit väldigt irriterad många gånger på att läkarna inte verkar speciellt samspelta med varandra.
    Har under min tid träffat alla deras läkare och de tycker alla olika om återföringar, medicineringar osv.
    JÄTTEIRRITERANDE! Skrikandes
    Och nu är jag rädd för att jag kommer få strida ordentligt för att få genomföra en hysteroskopi om det återigen inte vill sig. Har märkt att det verkligen gäller att stå på sig!!!

    Problemet för mig har dessutom varit att jag är "utomläns" patient. (Bor i Stockholms län) så när det blivit dags för att uppdatera vissa blodprover så har jag inte fått göra det på akademiska utan blivit tvungen att tjata mig till det på min egen vårdcentral och dom i sin tur har inte velat skicka provsvaren tillbaka till Akademiska osv... suck!

    Jag vet vad du menar när du pratar om åldern, blev själv 34 i november och stressen smyger sig på även om läkarna säger att det finns gott om ägg och chanserna är stora.
    Var 29 när vi väl började planera familj på egen hand.... så klockan har tyvärr tickat på rätt bra sen dess Rynkar på näsan
  • snobben00

    Vi är nu inne på vårt tredje och sista landstingsfinansierade försök och har bestämt oss för att gå vidare privat i Falun om det inte går vägen nu. Har hört väldigt mycket positivt om dom! Glad 

  • sesanka

    BlankaBlanka: vad tråkigt att ni också upplevt vårdens okänslighet. Det är så trist att man ska behöva bråka och strida när allt annat runtomkring en faller samman.

    snobben00: jag har varit tvungen att göra ALLT på akademiska. Skitkul att vara tvungen att åka dit för ett blodprov kl 08. Bor i Södertälje så det har blivit många tidiga morgnar för att slippa rusningstrafiken. Vi valde att inte utnyttja vårdgarantin för vi trodde att vi skulle hamna närmare hemmaplan. Tji fick vi...

    Allt kan ändras under resans gång men just nu har vi iallafall bestämt oss för att om det är mola med cancer så lägger vi ner babyverkstan helt även om prognoserna för tillfrisknande är höga. Kroppen kommer att få lida av cellgiftsbehandlingarna och att sedan ha tidspress på sig att lyckas bli gravid innan man fyllt 40 kommer inte göra saken bättre. Om vi får bra nyheter kommer vi att nyttja våra tre landstingsförsök och har vi inte lyckats bli gravida via dom så blir det inga privata försök.

    Jag lever på hoppet att vi får bra nyheter och att vi lyckas bli gravida på vårt första försök. Vi har fyra ägg i frysen och förhoppningsvis är allihopa det så kallade guldägget :)

  • Kramizen

    Ni som gjort FET, om man får glad gubbe under helgen så är jag lite rädd att det skiter sig.
    Hur lång tid tar det att ha tina upp äggen inför FET?

  • snobben00
    Kramizen skrev 2014-01-31 08:33:35 följande:
    Ni som gjort FET, om man får glad gubbe under helgen så är jag lite rädd att det skiter sig. Hur lång tid tar det att ha tina upp äggen inför FET?

    Där vi går tinas embrona upp under förmiddagen och återförande sker samma eftermiddag. I vårt fall är det typ standard med 2 dagars embryon så enda dag man ska "undvika' ägglossning är torsdagar. Blir det positivt test på en onsdag så gick det ändå att återföra fredag. Men som sagt blir det torsdag så är det kört och bara vänta på nästa månad. ..
  • Kramizen
    snobben00 skrev 2014-01-31 08:54:38 följande:

    Där vi går tinas embrona upp under förmiddagen och återförande sker samma eftermiddag. I vårt fall är det typ standard med 2 dagars embryon så enda dag man ska "undvika' ägglossning är torsdagar. Blir det positivt test på en onsdag så gick det ändå att återföra fredag. Men som sagt blir det torsdag så är det kört och bara vänta på nästa månad. ..
    Ja jag har ett 6 dagars i frysen så då ska det väl funka oavsett när det blir en glad gubbe. Men är rädd att det inte blir någon. Är på CD 15 nu :/
  • Danisen

    Jag var hos sjukgymnasten och tränade imorse, tränade försiktigt. Trots det gör det ont i vänster äggstock och jag mår lite illa Jag ska på vul imorgon bitti. Åh va ska jag göra, vila idag eller vad hade ni gjort?

  • Kramizen
    Danisen skrev 2014-01-31 10:51:16 följande:
    Jag var hos sjukgymnasten och tränade imorse, tränade försiktigt. Trots det gör det ont i vänster äggstock och jag mår lite illa Jag ska på vul imorgon bitti. Åh va ska jag göra, vila idag eller vad hade ni gjort?
    Det finns ingen som känner din kropp så bra som du gör så jag tycker att du ska känna efter hur ont du har och vad du orkar och ta ett beslut därefter.

    Hade jag behövt vila så hade jag gjort det.
  • Danisen
    Kramizen skrev 2014-01-31 11:13:03 följande:
    Det finns ingen som känner din kropp så bra som du gör så jag tycker att du ska känna efter hur ont du har och vad du orkar och ta ett beslut därefter.

    Hade jag behövt vila så hade jag gjort det.



    Ja, det är sant tack. Jag tar det lugnt idag. Ska bli busväder idag med så. Snöar redan mycket
Svar på tråden IVF januari 2014 - vi som kämpar vidare