• Dr Mupp

    Kan jag dra ett hästsläp?

    Ska få hem en fjordhöst, frågan är bara om jag kan hämta henne själv eller om jag behöver be nån annan köra. 

    Min bil får dra max 1250 kg (släp + lastvikt)
    Med mitt körkort får släpet ha en totalvikt på 1660

    Finns det hästtransporter som har en totalvikt på max 1660 kg och hur mycket väger ett tomt släp? En fjordhäst väger ju 4-500 kg. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Kan jag dra ett hästsläp?
  • Eleonor01

    W3s

    Vart får du vikterna ifrån??? Hon fick bara köra 1260 kg enligt beviset. Mao är inte bilen konstruerad för mer

  • w3s
    Eleonor01 skrev 2014-01-03 20:25:12 följande:
    Nej nej nej å åter nej. Du har fått det om bakfoten! Om man har tagit sitt kk före 94 har jag för mig så får bilen väga mer å heter då personbil klass 2. 14 januari i fjol så ändrade man beräkningen av vikter. Man räknar nu enbart på totalvikter. 0-3500 kg = b kort

    3500kg -4250kg = utökad b

    4250- 7500 kg = be

    Det totala ekipaget måste fortfarande vara godkänt för varann. Å man måste inneha rätt behörighet. Har man tagit be före 14 jan 2013 så får du lasta obegränsat på ditt släp under förutsättning att det är godkänt i regbeviset Mao så måste din dragkrok tåla vikten



    Men nej, 4250 - 7500/9000 heter C1 utökad b får alla tillämpa sig av vid behov, läs reglerna på transportstyrelsen. Du kan ju även ta E1, vilket bara är användbart om du ska köra skräp osv.
  • Dr Mupp
    Eleonor01 skrev 2014-01-03 20:25:12 följande:
    Nej nej nej å åter nej. Du har fått det om bakfoten! Om man har tagit sitt kk före 94 har jag för mig så får bilen väga mer å heter då personbil klass 2. 14 januari i fjol så ändrade man beräkningen av vikter. Man räknar nu enbart på totalvikter. 0-3500 kg = b kort
    3500kg -4250kg = utökad b
    4250- 7500 kg = be

    Det totala ekipaget måste fortfarande vara godkänt för varann. Å man måste inneha rätt behörighet. Har man tagit be före 14 jan 2013 så får du lasta obegränsat på ditt släp under förutsättning att det är godkänt i regbeviset Mao så måste din dragkrok tåla vikten
    Bilen väger 1840 kg

    1840 + 1660 = 3500 ton

    Det är därför släpets totalvikt på pappret får vara max 1660 kg. Bilen är konstruerad för att dra 1250 kg

    Jag får alltså dra ett släp som har en totalvikt på 1660 kg men bruttovikten på släpet får inte överstiga 1250 kg. 

    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • w3s
    Eleonor01 skrev 2014-01-03 20:30:28 följande:
    W3s

    Vart får du vikterna ifrån??? Hon fick bara köra 1260 kg enligt beviset. Mao är inte bilen konstruerad för mer



    Jag kollade upp bilen i ett uppdaterat register. Alltså vad som gäller för bilen idag, inte vad som står i papperna.
  • Dr Mupp
    Dr Mupp skrev 2014-01-03 20:31:11 följande:
    Bilen väger 1840 kg

    1840 + 1660 = 3500 ton

    Det är därför släpets totalvikt på pappret får vara max 1660 kg. Bilen är konstruerad för att dra 1250 kg

    Jag får alltså dra ett släp som har en totalvikt på 1660 kg men bruttovikten på släpet får inte överstiga 1250 kg. 
    Hade jag haft B utökat hade släpet fått ha en totalvikt på 2410 kg, men fortfarande får inte bruttovikten överstiga 1250 kg eftersom det är vad bilen är konstruerad att dra. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Eleonor01

    Dr mupp

    Nej du har fel. Din bil är inte konstruerad för mer än 1250 kg och får därför inte dra något släp som har någon Annan totalvikt. Det är dessa vikterna polisen tittar på inte bruttovikten. Du får tro mig om du vill men detta är mitt yrke :)

  • Eleonor01

    W3s

    Utökad b kräver dessutom ett nytt förarprov. Det är inte bara att använda sig av det vid behov. Toralvikten på det nya be på släpet för hellre inte överstiga 3500 kg

  • w3s

    2430 är vad din bil får dra med bromsad hästkärra/släpvagn på b-kort. Det handlar om trafiksäkerhet. Kultryck är något bilen är konstruerad för att klara. Du avgör själv. Logga in på ts och kolla, eller ring dom imorgon för att vara säker.

    Och ja, det finns kärror under 750.

  • Eleonor01

    Dr mupp

    Siffrorna på fin bil stämmer inte i beviset transportstyrelsen har haft väldiga problem med detta vid övergången. Man får alltid lova att framföra en obromsad 750 kärra oavsett vad bilen väger på ett b kort. I ditt stod det 680 kg. De andra siffrorna kan också vara fel.

    Tittar du på internet eller på papperna?

Svar på tråden Kan jag dra ett hästsläp?